360°-video – matalan kynnyksen oppimista epäasiallisen käytöksen kohtaamiseen

20.05.2022

Hoitajat kohtaavat työssään paljon epäasiallista käytöstä potilailta. Tähän lukeutuu fyysinen, psyykkinen ja seksuaalinen häirintä. Epäasiallinen käytös voi olla esimerkiksi fyysistä väkivaltaa, kuten tönimistä, hakkaamista tai potkimista. Se voi olla myös väkivallalla uhkailua, haukkumista, seksuaalisia puheita tai tekoja.

Tehyn (2021) tehdyn tutkimuksen mukaan 70 prosenttia vastaajista on kohdannut työssään fyysistä väkivaltaa ja sen uhkaa. Henkistä väkivaltaa ja sen uhkaa on kokenut vieläkin suurempi määrä. Tutkimuksessa ilmeni myös, ettei osa vastaajista ollut kertonut kokemastaan epäasiallisesta käytöksestä eteenpäin, koska kokivat sen olevan normaali osa työtään.

Hoitajien kohtaama epäasiallinen käytös on jo pitkään tiedossa ollut ongelma, jota kohdataan lähes jokaisessa työyksikössä. Hoitajat kaipaavat ja tarvitsevat työkaluja tilanteiden kohtaamiseen, sekä niissä toimimiseen. Monissa työpaikoissa ei ole selkeää ohjenuoraa, miten tilanteissa tulisi toimia.

Lisäksi hoitoalan opiskelijat eivät välttämättä pääse opintojensa aikana osallistumaan kyseisiin tilanteisiin, kuten aggressiivisen potilaan kiinnipito. Myöskin opintojen aikana käydään läpi epäasiallisen potilaan kohtaamista hyvin vähän. Kyseisiä tilanteita olisi tärkeä päästä harjoittelemaan, sillä hoitajan hyvät valmiudet tilanteisiin lisäävät työ- ja potilasturvallisuutta.

360°-videot oppimisen tueksi

360°-videoita on ryhdytty hyödyntämään hoitoalan opinnoissa enemmissä määrin. Virtuaalitodellisuuden kuvataan parantavan opiskelijoiden ongelman- ja päätöksentekokykyä.

Videot tunnetaan muun muassa nimellä surround video tai pallomainen video. Videon simuloitu ympäristö tarjoaa pelaajalle keinotekoista todellisuutta. Se on innovatiivinen oppimismenetelmä, joka mahdollistaa turvallisen ja matalan kynnyksen oppimisen.

Pelissä pelaaja pääsee liikkumaan vapaasti mihin suuntaan tahansa ja hyödyntämään eri perspektiivejä. 360°-videot sopivat nonstop-tyyppiseksi koulutukseksi. Video mahdollistaa hallitun ja turvallisen oppimisen, sillä tilanteita voidaan toistaa useaan kertaan.

Yhtenäisen linjauksen tärkeys

Hoitajilla olisi tärkeää olla yhtenäinen linjaus, miten toimitaan, kun kohdataan epäasiallista käytöstä potilaan taholta. Tärkeintä olisi noudattaa nollatoleranssia kohdatessaan epäasiallisia tilanteita. Tätä ei kuitenkaan noudateta monesti, vaan potilaan asiattomat kommentit saatetaan ottaa vitsillä tai hoitajalla ei ole uskallusta puuttua potilaan epäasiallisuuksiin.

360°-videomaailmaan luomalla oppimisella olisi siis iso merkitys yhtenäisen linjauksen noudattamiseen. 360°-videot auttaisivat opiskelijoita reagoimaan ja toimimaan paremmin kohdatessaan epäasiallista käytöstä.

 

Tutustu Rigna Siskan ja Pipsa Sinisalon opinnäytetyöhön: Potilaan epäasiallinen käyttäytyminen hoitajia kohtaan – 360°-videon käsikirjoitus.

 

Lähteet:

McNamara, S. A. (2012). Incivility in Nursing: Unsafe Nurse, Unsafe Patients. AORN Journal, 95(4), 535–540.

Nikula, M., Hankaniemi, A.-K., Huikko, P. & Lahtinen, P. (2022). Virtuaalitodellisuus innostaa sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajaopiskelijoita oppimaan hoitotyötä. Laurea Journal. Viitattu 4.5.2022. https://journal.laurea.fi/virtuaalitodellisuus-innostaa-sairaanhoitaja-ja- terveydenhoitajaopiskelijoita-oppimaan-hoitotyota/#b1da11bd

Rantaeskola, S., Hyyti, J., Kauppila, J. & Koskelainen, M. (2015a). Haastavan asiakkaan kanssa toimiminen. Haastavat asiakastilanteet – väkivalta työssä (pp. 81–107). Viro: Talentum Media Oy.

Soisalo, R. (2011b). Väkivallan preventio. Väkivallan preventio sosiaali- ja terveysalalla (pp. 11–25). Riga: Suomen Psykologinen Instituuttiyhdistys ry.

Takala, T. (2017). Virtuaalitodellisuus tuo uusia työvälineitä terveydenhoitoon. Lääketieteellinen Aikakausikirja Duodecim, 133 (11) (1031–2). Viitattu 4.5.2022. https://www.duodecimlehti.fi/duo13741

Tehy. (2021). Selvitys väkivallasta sote-alalla. Viitattu 4.5.2022. https://www.tehy.fi/system/files/mfiles/muu_dokumentti/tehyn_kysely_vakivallasta_sote-alalla_2021_paatulokset_id_17211.pdf

360ViSi. (2022). The Project Story. Viitattu 17.05.2022. https://360visi.eu

 

Teksti:

Rigna Siska
Sairaanhoitajaopiskelija
Turun AMK

Pipsa Sinisalo
Sairaanhoitajaopiskelija
Turun AMK

Tiina Nurmela
TtT, yliopettaja
Turun AMK

 

Kuva: 360°-videot visualisoivat oppimista. 360°-videoissa kamerat kuvaavat jokaiseen suuntaan samanaikaisesti ja täten luovat realistisen oloisen ympäristön oppijalle. www.pixabay.com