Tekoälyn hyödyntäminen ravistelee sote-alan opintoja ja osaamisen johtamista

02.02.2023

– Tekoäly on hyödyllinen työkalu osaamisen johtamisessa sosiaali- ja terveysalalla (sote). Se auttaa jäsentämään ja analysoimaan suurta määrää tietoa osaamisesta ja sen kehittämisestä. Tekoäly voi esimerkiksi tunnistaa osaamistarpeita, tukea osaamisen jakamista ja siirtämistä sekä ennakoida osaamistarpeita tulevaisuudessa.

– Lisäksi tekoäly voi tarjota henkilöstölle henkilökohtaista kehittämissuunnitelmaa ja suosituksia osaamisen kehittämiseksi.

Edellä mainitut kommentit ovat vastauksia uteluuni, onko tekoäly hyödyllinen työkalu osaamisen johtamisessa sote-alalla. Keneltä muultakaan asiaa kannattaa ensimmäiseksi kysyä kuin tekoälyltä itseltään? Siksi käännyin kysymyksineni ChatGPT-tekoälypalvelun puoleen.

Sote-alan osaamisen johtamisen ja sen tulevaisuuden opintojaksoja Turun ammattikorkeakoulun Master Schoolissa opettavana mieltäni askarrutti toinenkin kysymys. Esitin sen tekoälylle seuraavasti: kannattaako tekoälyä käyttää ammattikorkeakoulun opintojakson tehtävien tekemiseen.

Vastaus oli ilahduttava ja älykäs.

– Riippuu tehtävien luonteesta ja tekoälyn kyvyistä ratkaista niitä. Jos tehtävät ovat sellaisia, joita tekoäly pystyy automaattisesti ratkaisemaan, niin se voi nopeuttaa ja helpottaa tehtävien tekemistä. Kuitenkin, jos tehtävät edellyttävät luovuutta, intuitiota tai subjektiivista arviointia, tekoäly ei välttämättä pysty antamaan hyvää tulosta, vastasi tekoäly heti takaisin.

– On tärkeää muistaa, että tekoäly on apuväline ja lopullinen vastuu opintojakson tehtävien ratkaisemisesta on aina opiskelijalla itsellään.

Olemme ChatGPT:n kanssa samoilla linjoilla. Oletamme tekoälypalvelujen olevan yhä suuremassa roolissa sote-alan päätöksenteossa ja asiantuntijuuden opetuksessa. Opettajan ja opiskelijan inhimillistä luovuutta tai opetettavan aiheen henkilökohtaista pohdintaa tekoäly ei ainakaan toistaiseksi korvaa.

On aika käydä yhteinen keskustelu tekoälyn tarjoamista uusista mahdollisuuksista kaikille sote-alan toimijoille. Avaan keskustelun kysymällä sinulta, kuinka suuren osan sote-alan opinnoista tai johtamisesta suot jatkossa tekoälyn hoidettavaksi?

 

Teksti:

Jan Holmberg
Tuntiopettaja, sairaanhoitaja (YAMK)
Turun AMK