Digitaalinen tarina ja muistipeli koronaviruksesta esikouluikäisille

21.05.2021

Koronavirusepidemialla on ollut keväästä 2020 lähtien monia vaikutuksia väestön hyvinvointiin ja arkielämään myös Suomessa. Vaikutukset näkyvät vahvasti lasten hyvinvoinnissa. Suunnittelimme osana opinnäytetyötämme digitaalisen tarinan ja muistipelin opettamaan esikouluikäisille Covid-19 -koronaviruksesta ja siitä, miten siltä suojaudutaan.

Alle 10-vuotiaiden lasten koronavirustartuntoja on varmistettu 5.4.2021 mennessä 6351. Mediassa oleva tieto viruksesta on suunnattu lähes kokonaan aikuisväestölle, ja siksi lasten käsitys maailman tilanteesta riippuu myös heidän lähipiirinsä käsityksestä. Ihanteellista olisi, että koronaviruksesta pystyttäisiin tarjoamaan luotettavaa tietoa kaikille ikäryhmille, myös lapsille.

Teimme tutkimustietojen ja huutavan tiedontarpeen innoittamina opinnäytetyön, jonka tavoitteena on kertoa koronavirustilanteesta esikouluikäisten ikä ja kehitys huomioon ottaen sekä lisätä lasten tietoisuutta. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Turun AMK:n ylläpitämä Sun hyvä elämä -klinikka. Työssä tekemiemme testauksien ja kyselyiden perusteella kävi ilmi, että tuotokset olivat opettavaisia ja ne selkeyttivät lasten käsitystä koronaviruksesta.

Opinnäytetyömme tuotokset on tehty digitaaliseen muotoon ja toimivat pilottiversioina. Olemme itse suunnitelleet ja tehneet tarinan ulkoasun sekä kerronnan. Tarinassa käsitellään

  • kuinka koronavirus on saanut alkunsa
  • kuinka se on levinnyt
  • kuinka koronavirukselta suojaudutaan
  • sen aiheuttamia mahdollisia muutoksia lasten arjessa.

Muistipeli sisältää 10 kuvaparia, jotka ovat itse piirrettyjä. Kuvia on muun muassa kasvomaskista, turvavälistä, koronaviruksesta ja hoitohenkilökunnasta suojavaatteissa. Muistipelistä löytyy lisäksi tarinasta tuttuja kuvia. Mikäli lapsi onnistuu saamaan oikean parin, ilmestyy ruudulle takauma tarinasta ja lapsi pääsee kertaamaan tarinan tapahtumia.

Testasimme tuotoksiamme lähipiirimme kuudella lapsella, jotka olivat 4−6-vuotiaita. Halusimme myös vanhempien mielipiteen, ja kyselylomakkeemme kysymykset saivatkin keskustelua aikaan. Positiivisimpana palautteena oli ehdottomasti se, että lapset todella oppivat jotain uutta koronaviruksesta aiemmasta tietämystasosta riippumatta.

Lue lisää

Koko opinnäytetyön pääset lukemaan tästä linkistä.

Digitalisen tarinan saat käyttöösi PowerPoint-esityksenä tästä.

Muistipeliin pääset tästä linkistä.

Lähteet

Kestilä, L.; Härmä, V.; Rissanen, P. (toim.) & THL. 2020. Covid-19-epidemian vaikutukset hyvinvointiin, palvelujärjestelmään ja kansantalouteen. Viitattu 5.4.2021.

Valtioneuvoston julkaisuja 2020:21. Sosiaali- ja terveysministeriön asettama työryhmä. 2020. Lasten ja nuorten hyvinvointi koronakriisin jälkihoidossa – Lapsistrategian koronatyöryhmän raportti lapsen oikeuksien toteuttamisesta. Viitattu 5.4.2021.

THL. 2021. Varmistetut koronatapaukset Suomessa (COVID-19). Viitattu 5.4.2021.

Teksti

Noora Tornikoski
Sairaanhoitajaopiskelija
Turun AMK

Rosa Salmi
Sairaanhoitajaopiskelija
Turun AMK

Milja Rossi
Sairaanhoitajaopiskelija
Turun AMK

Heidi Hänninen
Sairaanhoitajaopiskelija
Turun AMK

Marja Ylilehto
Sairaanhoitajaopiskelija
Turun AMK

Tuija Leinonen
Yliopettaja
Turun AMK