Etäyhteyden hyödyt kotihoidon iäkkäillä asiakkailla

30.04.2021

Suomi ikääntyy vauhdilla. Tämä tulee näkymään kotihoidon käyttäjämäärissä nousevasti. Kotihoidon toiminnan tehostamiseksi on otettu käyttöön etäyhteys, jonka avulla asiakas pystyy kommunikoimaan ammattihenkilön kanssa paikasta riippumatta. Tutkimusten mukaan etäyhteyden käyttö lisää asiakkaan kiinnostusta omaan terveyteensä ja sen hoitamiseen. Etäyhteydellä vähennetään sairaalahoitoa ja hoitokotiin siirtymistä.

Opinnäytetyömme tavoitteena oli lisätä tietoa, jonka avulla autetaan hoitohenkilökuntaa tunnistamaan etäyhteyksien käytön hyötyjä ja haasteita kotihoidon iäkkäillä asiakkailla. Aihe valikoitui sen ajankohtaisuuden ja tuoreen toimintatavan vuoksi, ja lisäksi aiheesta haluttiin saada lisätietoa. Opinnäytetyö toteutettiin kirjallisuuskatsauksena ja siihen valikoitui 12 tutkimusta. Toimeksiantajana toimi Turun ammattikorkeakoulu.

Etäyhteyden hyödyt

Tuloksissa ilmeni, että etäyhteys auttaa parantamaan iäkkään terveyttä ja elämänlaatua, ehkäisemään sairauksia ja lisäämään tyytyväisyyttä hoitoon. Sen avulla voidaan tarkkailla vointia ja pärjäämistä asiakkailla, jotka ovat ohjattavia, muistuteltavia ja tarkistuskäyntejä tarvitsevia. Etäyhteyden avulla annettua etähoitoa ja tukea voidaan tarjota tilapäisesti siihen asti, kunnes todetaan tarve muuttaa esimerkiksi palvelutaloon. Asiakkaan mahdollisuutta asua itsenäisesti kotona voidaan pitkittää etäyhteyden avulla ja se onkin monen ikääntyneen toive. Asiakkaat kokivat etäyhteyden suojaavan heidän omaa yksityisyyttään.

Tutkimukset osoittavat etäyhteyden käytön tuovan paljon positiivisia vaikutuksia. Erityisesti hyötyvät yksin asuvat iäkkäät, jotka kokevat olevansa yksinäisiä tai kokevat turvattomuuden tunnetta. Turvallisuuden tunnetta lisää hoitajien nopea yhteydenotto asiakkaaseen. Lisäksi asiakas hyötyy, jos organisaatio on järjestänyt tarvittavat välineet ja etäyhteyden käyttöön riittävästi aikaa. Omaiset ovat tärkeässä asemassa tuomassa tukea asiakkaalle.

Etäyhteyden toteutuminen

Tyypillinen väline palvelun tuottamisessa on puhelin, jonka avulla voidaan olla yhteydessä asiakkaaseen mm. videovälitteisen internetyhteyden tai (kuva)puhelimen kautta. Asiakas saa etäpalvelua omasta kodistaan käsin tai paikasta riippumatta. Tämä korvaa asiantuntijan käynnin asiakkaan luona tai asiakkaan siirtymistä asiantuntijan luo. Jotta etäpalveluja voidaan tarjota asiakkaalle, pitää palvelua antavalla olla käytössään etäyhteys, asiaankuuluvat tilat ja laitteet sekä koulutettu henkilökunta, joilla on valmiudet toteuttaa etäyhteyden käyttöä.

Kotihoidossa on jo pidemmän aikaa hyödynnetty teknologiaa. Maakuntien välillä on selkeitä vaihteluja etäyhteyden käytössä. Sosiaali- ja terveydenhuollossa pyritään uudistukseen digitaalisuutta hyväksikäyttäen. Menetelmällä halutaan hidastaa menojen kasvua ja kaventaa kansalaisten hyvinvointieroja.

Iäkäs pystyy asumaan kotihoidon palveluiden turvin mahdollisimman pitkään kotona. Kotihoidon avulla huolehditaan asiakkaasta kokonaisvaltaisesti. Tulevaisuudessa iäkkäiden määrän ennustetaan nousevan. Teknologian kehitys on vielä hidasta alalla, mutta vanhuspalveluissa digitalisaatio on vahvasti esillä. Digitalisaatio tulee olemaan yksi keino kehitykseen. Teknologian hyödyntäminen vaatii kuitenkin investointeja sekä henkilökuntaa. Näin voidaan saada aikaan laadukasta vanhuspalvelua.

Lue lisää

Pääset lukemaan koko opinnäytetyön tästä linkistä.

Teksti:

Kirsi Korpi
Sairaanhoitajaopiskelija
Turun AMK

Gabriela Martin-Nohrström
Sairaanhoitajaopiskelija
Turun AMK

Johanna Berg
Lehtori
Turun AMK