Simulaatio osaksi toimintaterapiakoulutusta – SIMBA-projekti käynnistyy joulukuussa 2022

13.12.2022

Toimintaterapiakoulutuksessa simulaatio-opetuksen systemaattinen hyödyntäminen on vielä vähäistä. Pian alkava kansainvälinen SIMBA-projekti (Simulation based learning in Occupational Therapy Education) vahvistaa ja kehittää simulaatio-oppimisen mallia ja sisältöjä osaksi koulutusta.

Miltä kuulostaisi kohdata haastava vuorovaikutustilanne tai monimutkaista päätöksentekoa vaativa asiakastilanne ilman kokemusta tai harjoittelua, niin sanotusti kylmiltään, työharjoittelussa tai työelämään siirtyessä? Ei ainakaan kovin mukavalta. Usein haastavat tilanteet yllättävät, ja silloin aikaisemmasta harjoittelusta ja kokemuksesta – vaikkapa simulaation keinoin – voisi olla apua.

Sosiaali- ja terveysalojen opetuksessa simulaatiota on hyödynnetty kliinisen päätöksenteon, vuorovaikutustilanteiden, moniammatillisen toiminnan ja erilaisten taitojen, kuten hoitotoimenpiteiden, harjoittelussa. Yksi tunnetuimpia simuloituja oppimistilanteita lienee elvytystilanteen harjoitteleminen 60-luvulla ruotsissa kehitetyn Anne-nuken kanssa.

Simulaatio-opetusta voi toteuttaa monin tavoin

Simuloidut oppimistilanteet (simulation-based learning) voivat sisältää rakennetussa tai virtuaalisessa ympäristössä toteutettavia näyteltyjä suunniteltuja skenaarioita eli asiakastilanteita. Opetuksessa käytetty simulaatio voi olla myös pelillistettyä (game-based simulation), jossa peli rakentuu esimerkiksi mahdollisimman realistisen tapahtuman, siihen liittyvän tarinan ja pelaajan ottaman ammattiroolin ympärille.

Simuloidut oppimistilanteet voivat pienentää kuilua teorian ja käytännön välillä.

Simulaatio-opetuksen kautta voidaan harjoitella käytännön tilanteita turvallisessa tilassa – simulaatio voidaan toistaa tai keskeyttää, ja oppimiskokemus voidaan käydä yhdessä läpi. Simuloidut oppimistilanteet voivat pienentää kuilua teorian ja käytännön välillä. Tarkoituksena on yhdistää opittu teoria käytännön tilanteisiin.

Parhaimmillaan simulaatio yhdistää useampia opintokokonaisuuksia luontevasti toisiinsa, muuhun opiskeluun sekä opetukseen. Simulaatio-opetuksen kannalta on tärkeää, että simulaatiotilanteet ovat etukäteen hyvin suunniteltuja ja tilanteen jälkeen oppimista vahvistetaan käymällä tilanne läpi esimerkiksi purkukeskustelussa ja palautetta saaden.

Kansainvälisen projektin kautta simulaatio-opetus osaksi koulutusta

Pian käynnistyvä SIMBA-projekti vahvistaa toimintaterapeuttien oppimista tuoden simulaatio-opetuksen vahvemmin osaksi opintoja. Joulukuussa 2022 käynnistyneessä kansainvälisessä projektissa on mukana Suomen lisäksi neljä yhteistyömaata: Belgia, Turkki, Itävalta ja Kroatia.

Erasmus+-rahoitteisen projektin aikana kehitetään simulaatio-oppimisen malli, joka pyritään sisällyttämään opintojen eri vaiheisiin. Projektin aikana luodaan simulaatio-oppimisen viitekehys, toimintaterapeuttikoulutuksen osaamiskompetenssin ja arvioinnin raamit. Lopputuloksena tuotetaan simulaatio-opetuksen arviointimenetelmä sekä vapaasti käytettävissä oleva oppimisalusta verkkoon. Lisäksi projektissa kehitetään 15 erilaista strukturoitua digitaalisesti tai luokkahuonetilanteessa toteutettavaa skenaariota ja manuaali simulaatiotilanteisiin.

Simulaatio-oppimisella vahvistetaan toimintaterapian vaikuttavuutta ja asiakaslähtöisyyttä. Simulaation kautta opiskelijat voivat harjoitella esimerkiksi kriittisen ajattelun ja päätöksenteon taitoja sekä tutkia monimuotoisiakin yhteiskunnallisia ilmiöitä, jotka linkittyvät erilaisiin toimintaterapian asiakastilanteisiin.

Simulaatiota voidaan hyödyntää opintojen eri vaiheissa sovittaen sitä ammatillisen kasvuun ja taitoihin opintojen edetessä. Uusien menetelmien hyödyntäminen koulutuksessa tukee myös opiskelijoiden erilaisia oppimistyylejä.

Opiskelijan ajatuksia simulaatio-oppimisesta

Opettajina me käytämme teoriaopetuksen rinnalla erilaisia case-työskentelyn muotoja. Näistä tutuin opiskelijalle lienee paperille kuvattu asiakastilanne, jota opiskelija yksin tai yhdessä muiden opiskelijoiden kanssa ratkoo. Vaikka harjoitus on hyödyllinen, se ei kuitenkaan vastaa täysin todellisuutta, jossa terapiatilanteisiin vaikuttaa moni asia.

Kokemukset simulaatio-oppimisesta ovat positiivisia oppimistulosten kannalta.

Vuorovaikutuksella on iso rooli terapiatyön onnistumisessa. Yhtä tärkeää on terapeutin itsereflektiokyky, joita molempia pystytään harjoittelemaan simulaatioharjoitusten avulla. Tulevaisuuden terapeuteilta vaaditaan yhä enemmän kykyä toimia erilaisista lähtökohdista tulevien ihmisten kanssa.

Toimintaterapeuttiopiskelija Minna Kivi kertoo:

– Ajattelen, että simulaatio voikin tulevaisuudessa antaa opinnoissa oivan mahdollisuuden oppimiselle, reflektoimiselle ja tiimiopiskelulle. Simulaatiotehtävän jälkeen voisin kysyä kaverilta, mitä hän ajatteli tästä tilanteesta ja miten hän olisi toiminut. Silloin minulla voikin olla jo kaksi erilaista ajatusta ja muistijälkeä siitä, miten toimia, jos vastaava kiperä tilanne harjoittelussa tai työelämässä tulisi vastaan.

Tutkimuksissa todetaan, että kokemukset simulaatio-oppimisesta ovat tähän mennessä positiivisia oppimistulosten kannalta. Lisää tietoa kuitenkin tarvitaan tulevaisuudessa siitä, miten oppimisen tulokset siirtyvät käytäntöön ja millaisia ovat pidemmän aikavälin oppimistulokset.

 

Teksti:

Heli Arokki
Päätoiminen tuntiopettaja, toimintaterapeuttikoulutus
SIMBA-projektityöntekijä
Turun AMK

Anu Kuikkaniemi
Lehtori, toimintaterapeuttikoulutus
SIMBA-projektipäällikkö
Turun AMK

Minna Kivi
Toimintaterapeuttiopiskelija
Turun AMK

 

Lähteet:

Blomgren, K. 2015. Simulaatiot -melkein leikkiä, melkein totta. DUODECIM. 2015;131(23):2239–44. Viitattu 18.11.2022. Saatavissa: https://www.duodecimlehti.fi/duo12860

Gilligan, C., Powell, M., Lynagh, M. C., Ward, B. M., Lonsdale, C., Harvey, P., Silverman, J. 2021. Interventions for improving medical students’ interpersonal communication in medical consultations. Cochrane database of systematic reviews, 2(2), p. CD012418. doi:10.1002/14651858.CD012418.pub2

Imms, C., Chu, E. M. Y., Guinea, S., Sheppard, L., Froude, E., Carter, R., Symmons, M. 2017. Effectiveness and cost-effectiveness of embedded simulation in occupational therapy clinical practice education: Study protocol for a randomised controlled trial. Trials, 18(1), p. 345. doi:10.1186/s13063-017-2087-0. Viitattu 18.11.2022. Saatavilla: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5521130/

Koivisto, J. 2017. Learning clinical reasoning through game-based simulation: Design principles for simulation games. Helsinki: Helsingin yliopisto.

Nousiainen, A. 2017. Anne-nukkea on käytetty hengenpelastuksen opettamisessa jo yli 50 vuotta – mutta onko Annella Seine-jokeen hukkuneen nuoren naisen kasvot? Helsingin Sanomat. Viitattu 18.11.2022. Saatavissa: https://www.hs.fi/kuukausiliite/art-2000005150825.html

Sapkaroski, D., Mundy, M. & Dimmock, M. R. 2022. Immersive virtual reality simulated learning environment versus role‐play for empathic clinical communication training. Journal of medical radiation sciences, 69(1), pp. 56-65. doi:10.1002/jmrs.555 Viitattu 18.11.2022. Saatavissa: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8892424/