Taukojumpalla liikettä korkeakouluihin – pienikin liike opiskelupäivän aikana edistää terveyttä

19.04.2024

Liikettä ja aktiivisuutta on hyvä saada lisää sinne, missä opiskelija viettää suuren osan ajastaan, eli kouluun. Aktiivinen koulupäivä ja riittävä taukoliikunta saavat aikaan useita terveyshyötyjä. Parhaimmillaan taukoliikunta tuo iloa sekä opettajien että opiskelijoiden päivään.

Liikunnalla on runsaasti hyötyjä opiskelijan terveyteen, ja etenkin arkiliikunnan edut ovat tutkitusti merkittäviä. Opiskelu vie suuren osan korkeakouluopiskelijan arjesta. Tutkimusten mukaan erityisesti vähän liikkuvat hyötyvät eniten juuri koulupäivän aikana tapahtuvasta liikkeestä.

Terveyden edistämisen näkökulmasta oppitunnit on hyvä rakentaa aktiivista arkea tukeviksi. Oppituntiin sisällytetyn liikkeen ei ole tarkoitus olla opetusajasta pois, vaan päinvastoin. Liike tuo terveyshyötyjen lisäksi virkeyttä oppimiseen ja sitä kautta tehostaa myös tuntityöskentelyä.

Työkaluja opettajille oppituntien aktivointiin

Terveydenhoitajaopiskelijat tekivät toiminnallisen opinnäytetyön liikunnan terveyshyödyistä korkeakouluopiskelijoille. Opinnäytetyön tarkoituksena oli esitellä erilaisia opiskelijoita aktivoivia menetelmiä, joita korkeakouluopettajat voivat hyödyntää omassa opetuksessaan. Esimerkeiksi valikoituivat taukoliikunta, kävelypalaveri ja aktivoivat tuntitehtävät. Toiminnallisessa osuudessa opiskelijat esittelivät näitä menetelmiä opetushenkilöstölle.

Ajatus aktiivisemmista oppitunneista sai erinomaisen vastaanoton opettajien keskuudessa. Palautteen ja tulosten pohjalta selvisi, että konkreettisemmille esimerkeille on kysyntää. Tästä heräsi ajatus, että opettajilla tulisi olla enemmän helposti saatavilla olevaa materiaalia oppituntien aktivointiin.

Terveydenhoitajaopiskelijat jatkoivat saman teeman parissa terveydenhoitotyön kehittämistyötään. He keskittyivät yhteen liikettä lisäävään menetelmään tarkemmin ja tuottivat siitä konkreettisempaa sisältöä. Tuloksena syntyi video, joka johdattaa syvemmin taukoliikuntaan.

Taukoliikuntaa videolla

Opetushenkilöstölle suunnatulla taukoliikuntavideolla kerrotaan, millaisia liikkeitä voi hyödyntää erilaisissa opiskeluympäristöissä. Mahdollisuudet taukoliikuntaan vaihtelevat sen mukaan, onko käytössä avara luokkatila vai tiivis auditorio.

Taukoliikunnan tavoitteena on edistää verenkiertoa, tehostaa hengitystä ja ehkäistä lihasjännitysten tuomia vaivoja sekä parantaa aineenvaihduntaa. Opettajajohtoisesta taukoliikunnasta hyötyvät sekä opiskelijat että opettajat.

 

Taukoliikunta mahdollistaa tehokkaamman opiskelun ja paremman ryhmäytymisen.

 

Liikkeiden suunnittelussa on otettu huomioon etenkin istumatyöläisen tarpeet, eli liikkeet soveltuvat erinomaisesti tauottamaan opiskelijoiden staattista päivää. Istumisen aikana lonkankoukistajat, reiden ja pohkeen lihakset, rintalihakset sekä niska- ja hartiaseudun lihakset ovat rasittuneena, joten niitä tulisi venyttää.

Sen sijaan pakarat, vatsalihakset ja yläselän sekä kaulan lihakset ovat passiivisena, joten niitä olisi olennaista aktivoida. Erilaiset selän kiertoliikkeet ovat hyvä tapa aktivoida välilevyjen aineenvaihduntaa.

Liikunta osaksi opiskeluarkea

Taukoliikunnan suunnittelussa opettajien on mahdollista olla luovia, eikä liikuntakokonaisuuden suunnittelusta kannata tehdä liian vakavaa. Pienikin liike opiskelupäivään on hyväksi.

Taukoliikunnan lisääminen omaan opetukseen voidaan aloittaa pienin askelin. Määrää on mahdollista kasvattaa hiljalleen, kun taukoliikunnan on saanut osaksi rutiinia. Liikkeen lisäämisestä voi tehdä omaan tuntiinsa sopivan näköisen, oli kyseessä sitten lähi- tai etäopetus.

Taukoliikunta on mahdollista saada jokaisen opettajan työkalupakkiin, jos heillä on siihen tietoa tarjolla riittävästi ja helposti. Ensisijaisesti aktiivinen koulupäivä ja riittävä taukoliikunta saavat aikaan runsaasti terveyshyötyjä opiskelijalle. Parhaimmillaan taukoliikunta tuo iloa sekä opettajien että opiskelijoiden päivään.

Tutustu videoon

Video auttaa opetushenkilöstöä oman taukoliikuntakokonaisuuden suunnittelussa ja inspiroi sen toteutukseen. Video sisältää liikepankin, joka esittelee taukoliikuntaliikkeitä tehtäviksi joko istuen tai seisten. Siinä kerrotaan myös, millainen toimiva taukoliikuntakokonaisuus voi olla.

 

Teksti:

Jenniina Casagrande, terveydenhoitaja

Krista Liimatainen, terveydenhoitaja

Maika Kummel, yliopettaja, terveydenhoitaja
Turun AMK

 

Lähteet:

Aalto, R. 2021. Mikrotreenit. 1. painos. Jyväskylä: Docendo Oy. Viitattu 22.4.2023.

Avo, T. 2017. Taukoliikunta. Opettajan luento 6.3.2017. Kisakallion urheiluopistossa. Viitattu 22.4.2023.

Casagrande, J & Liimatainen, K. 2022. Liikunnan terveyshyödyt korkeakouluopiskelijalle – työkaluja korkeakouluopettajille oppituntien aktivointiin. Opinnäytetyö. Turku AMK.

Kunttu, K.; Komulainen, A.; Kosola, S.; Seilo, N. & Väyrynen, T. (toim.). 2021. Opiskeluterveys. 2. painos. Helsinki: Kustannus Oy Duodecim. Viitattu 22.4.2023.

UKK-instituutti. 2022. Liikkumisen vaikutukset. Viitattu 22.4.2023. https://ukkinstituutti.fi/liikkuminen/liikkumisen-vaikutukset/

Studentum. 2019. Opiskelijan täytyy muistaa myös liikkua. Viitattu 22.4.2023. https://www.studentum.fi/tietoa-opiskelijalle/opiskelija-taytyy-muistaa-myos-liikkua-17598