Osaamisen jakamista ja inspiroivia ideoita train-the-trainer-koulutusmallilla

16.08.2024

Traumainformoitu työote -projektissa moniammatillinen työryhmä kehittää koulutuskokonaisuuden traumainformoidusta työotteesta. Päätavoitteena on sosiaali- ja terveysalan palveluiden ja työyhteisöjen osaamisen lisääntyminen ja kehittyminen kohti traumainformoitua työotetta ja työyhteisöjä.

Hanketyöskentely alkoi pilotoinnissa kouluttajina toimivien sisäisillä ja ulkoisilla koulutuksilla, niin sanotulla train-the-trainer-mallilla. Hanketyöntekijät ovat sosiaali- ja terveysalan ammattilaisia Turun, Tampereen ja Laurean ammattikorkeakouluista. Ensimmäiset projektin jäsenten sisäiset ja ulkoiset koulutukset ajoittuivat heti hankkeen alkuun, ja ne pidettiin lähitapaamisina.

Hanketyöntekijöiden koulutuspäiviä pidettiin kevään 2024 aikana kolme Laurean ammattikorkeakoululla Otaniemessä ja yksi Tampereen ammattikorkeakoululla. Sisäiset koulutukset helpottivat verkostoitumista ja tutustumista uusiin kumppaneihin. Hankkeen kouluttajien kokemukset harjoituksista sekä kouluttajien keskinäinen sujuva ja luonteva yhteistyö ovat tärkeitä, kun luodaan yhteistä ymmärrystä tulevien koulutusten keskeisistä sisällöistä.

Sisäisistä koulutuksista on koettu olevan monenlaista hyötyä hankkeen toiminnan kannalta.

Pilotoitava kolmepäiväinen koulutus on osallistujalle maksuton. Koulutus antaa tietoa traumainformoidusta työotteesta teoreettisesta ja käytännönläheisestä näkökulmasta. Toteutuksessa huomioidaan kehon ja mielen yhteys sekä suhteet, joissa ovat osallisina niin asiakkaat kuin työntekijätkin.

Koulutuksen tavoitteena on mahdollistaa osallistujalle oman hyvinvoinnin tarkastelu traumainformoidun työotteen monitasoisesta viitekehyksestä sekä vahvistaa työntekijän kykyä ja osaamista asiakastyön eri kohtaamistilanteissa. Koulutuksessa tehdään erilaisia harjoituksia muun muassa omia ajatuksia, tunteita ja toimintatapoja haastaen.

 

Hankeyhteistyö alkoi onnistuneen moniammatillisen yhteistyön merkeissä. Koulutusmallia pilotoidaan neljän eri hyvinvointialueen moniammatilliselle henkilöstölle vuosina 2024–2025. Projektin päätyttyä malli on vapaasti kaikkien hyödynnettävissä Innokylässä.

 

Sisäisistä koulutuksista on koettu olevan monenlaista hyötyä hankkeen toiminnan kannalta. Projektin eri alojen omat asiantuntijat tuntevat käytännön tarpeita koulutussisältöihin liittyen ja voivat jakaa muille tietoa ja käytännön vinkkejä, jotka ovat sovellettavissa hankkeen järjestämiin ulkopuolisille tarkoitettuihin koulutuksiin. Koulutuksissa hyödynnettiin lisäksi kahta ulkopuolista asiantuntijaa. Kouluttajat jakoivat syvällistä tietoa ja käytännön kokemuksia, jotka ovat arvokkaita hankkeen työntekijöille. Ulkopuoliset kouluttajat inspiroivat ja toivat uutta energiaa sisäisiin koulutustilaisuuksiin.

Yhtenä olennaisena näkökulmana koulutuksissa traumainformoituun työotteeseen liittyen käsiteltiin aihetta kehollinen työskentely. Tässä teemassa korostuivat erityisesti kehotietoisuus, aistit, vireystilat ja hermostollinen säätely. Omat kokemukset koulutettavana olemisesta ja harjoituksista helpottavat ja rohkaisevat osallistujia käyttämään erilaisia menetelmiä heidän toimiessaan itse kouluttajan roolissa.

Yhteiset keskustelut ja kasvokkain kohtaamiset vahvistavat hankkeeseen osallistuvien yhteisöllisyyttä ja tiimihenkeä.

Omien asiantuntijoiden käyttäminen kouluttajina tai alustajina hanketapaamisissa mahdollistaa ajankohtaisten asioiden esille nostamisen joustavasti. Moniammatillinen tiimi mahdollistaa erilaisten näkökulmien tuomisen yhteisiin tapaamisiin, ja yhteiset keskustelut ja kasvokkain kohtaamiset vahvistavat hankkeeseen osallistuvien yhteisöllisyyttä ja tiimihenkeä.

Koulutuspäivissä on hyödynnetty dialogisia menetelmiä, jotka toimivat hyvin tutustumisen ja yhteishengen vahvistamisessa. On tärkeää, että kaikki tulevat kuulluiksi ja nähdyiksi. Asioiden reflektointi ja erilaisten näkökulmien esille ottaminen on helpompaa, kun hankkeen työntekijät tuntevat toisiaan paremmin.

Hankkeessa on luotu selkeät rakenteet ja toimintamallit moniammatillisen yhteistyön toteuttamiseksi neljässä eri paikassa toteutettavan koulutusmallin yhtenäistämiseksi, jotta hankkeen alku- ja loppukyselyn tulokset saadaan vertailukelpoisiksi keskenään. Hankkeen teema traumainformoitu muutos edellyttää, että eri alojen ammattilaiset pystyvät tunnistamaan myös rakenteellisia ongelmia, tekemään yhteistyötä, hyödyntämään monitieteellistä näyttöä, tekemään harkittuja, innovatiivisia kokeiluja ja kiinnittämään huomiota turvallisuuteen ja tulosten jatkuvaan seuraamiseen.​ (Sarvela 2023.)​

Lisäksi avoin viestintä, palaute ja reflektiivinen työskentelykulttuuri ovat avainasemassa onnistuneessa ja motivoivassa moniammatillisessa työskentelyssä, joka heijastuu myös kouluttajien omaan työskentelyyn tulevissa koulutuspäivissä. Lue lisää hankkeesta: Traumainformoitu työote – osaamista työelämään.

 

Lähteet:

Sarvela, K. 2023. Traumainformoidun liikkeen juuret ja tavoitteet. Teoksessa J. Linner Matikka & T. Hipp (toim.) Traumainformoitu työote. Jyväskylä: PS-kustannus, 150–169.​

 

Teksti:

Outi Konsell
TtM, työnohjaaja, psykoterapeutti
Turun AMK

Satu Takala
Fysioterapian lehtori (YAMK), AmO, psykofyysinen fysioterapeutti
Turun AMK

Irina Katajisto-Korhonen
Toimintaterapian lehtori (YAMK), AmO, SI-terapeutti
Turun AMK