Ensihoitajaopiskelijat harjoittelevat suuronnettomuustilanteita virtuaalisesti – simulaatio vahvistaa etenkin viestintä- ja organisointitaitoja

22.10.2024

Ensihoitajaopiskelijoiden viestintä- ja johtamistaidot kehittyvät moniammatillisissa simuloiduissa suuronnettomuusharjoituksissa. Harjoituksista saatavat oppimiskokemukset antavat opiskelijoille eväitä työelämään.

Suuronnettomuustilanteisiin varautuminen ja niiden harjoittelu ovat osa ensihoitajakoulutusta. Turun ammattikorkeakoulun ensihoitajaopiskelijat osallistuvat suuronnettomuusharjoitukseen kahdesta kolmeen kertaa opintojensa aikana.

Opetussuunnitelman mukaisia oppimistavoitteita suuronnettomuustilanteiden varalle ovat muun muassa moniviranomaisyhteistyö sekä VIRVE-viestiliikenteen hallitseminen. Opiskelijoiden kokemukset suuronnettomuusharjoituksista ja ylipäätään simulaatio-oppimisesta turvallisessa ympäristössä ovat varsin myönteisiä.

Ensihoitajan on tunnettava paikkansa auttamisketjussa

Suuronnettomuudet ovat ennalta-arvaamattomia tapaturmia, joita tulee loukkaantuneiden, ympäristövaurioiden tai vaarallisuuden perusteella pitää erityisen vakavana (Turvallisuustutkintalaki 525/2011 2§). Terveydenhuollon näkökulmasta erityispiirteenä ovat suuret potilasmäärät, jolloin hoitoa tarvitsevien määrä ylittää ensihoidon ja terveydenhuollon käytössä olevat resurssit (Ahmad 2018:451). Suuronnettomuustilanteissa käytössä olevien resurssien tehokas kohdentaminen potilaiden auttamiseksi on keskeistä.

Ensihoidon keskeiset tehtävät suuronnettomuustilanteissa ovat potilaiden luokittelu, välittömien hoitotoimenpiteiden toteuttaminen sekä sairaalahoitoa tarvitsevien potilaiden toimittaminen jatkohoitoon (Castren ym. 2015). On tärkeää, että jokainen ensihoitaja tietää ensihoidon roolin ja tehtävät osana moniammatillista auttamisketjua. Suuronnettomuusharjoitukset auttavat ensihoitajaopiskelijoita suurempien tilanteiden kokonaiskuvan hahmottamisessa sekä antavat mahdollisuuden harjoitella viranomaisyhteistyötä ja viestiliikennettä simuloidussa tilanteessa.

Suuronnettomuusharjoitukset antavat valmiuksia työelämään

Suuronnettomuussimulaatio järjestetään Turun ammattikorkeakoulussa kaksi kertaa vuodessa, ja niissä simuloidaan meri- ja ilmaliikenneonnettomuuksia. Opiskelijat osallistuvat harjoitukseen opintojensa eri vaiheissa ja toimivat opintojensa mukaisesti eri rooleissa: luokittelu-, hoito- tai kuljetussektorilla tai ensihoidon johtotehtävissä.

Virtuaalinen suuronnettomuusharjoitus on huomattavasti helpompi järjestää ja nopeampi toteuttaa kuin perinteinen näyttelijäpotilailla ja aidolla kalustolla järjestettävä harjoitus. Virtuaalisessa suuronnettomuusharjoituksessa aikaviiveet voidaan minimoida, potilaiden ei tarvitse värjötellä kylmässä eikä massiivisia kalustovarauksia tarvita.

 

Viestiliikenteen sujuvuus on tärkeää harjoituksissa ja viranomaisten välillä myös työelämässä, toteaa ensihoitajaopiskelija Markus Aalto.

 

Oppimistulokset erityisesti johtamisen, viestiliikenteen ja organisoitumisen näkökulmasta ovat yhtä hyviä, ellei parempia, kuin perinteisessä harjoituksessa. Virtuaaliseen harjoitukseen menee myös vähemmän aikaa kuin perinteiseen, joten harjoituksia voidaan toistaa ja opiskelijoiden tehtävänkuvia vaihtaa. Opiskelijat saavat laajemman kuvan suuronnettomuustilanteen hoitamisesta ja enemmän harjoitusta johtamiseen, viestiliikenteeseen ja organisoitumiseen.

Suuronnettomuussimulaatioiden tavoitteena on opettaa ensihoitajaopiskelijat toimimaan erilaisissa rooleissa monipotilas- ja suuronnettomuustilanteissa. Ensihoitopalvelussa on tarkasti ennalta sovitut toimintamallit onnettomuuksiin, luonnonmullistuksiin ja muihin tilanteisiin, joissa potilasmäärä ylittää normaalin päivittäistilanteisiin varatun resurssin.

Näihin toimintamalleihin tutustuminen aloitetaan ensihoitajaopintojen puolivälissä. Aluksi opiskelijat harjaantuvat luokittelemaan potilaita ja perehtyvät viestiliikenteen perusasioihin. Valmistumisen kynnyksellä ensihoitajaopiskelijat harjoittelevat toimimista ensihoidon alisektoreiden johtajana ja saavat käsityksen siitä, miten ensihoitopalvelu liittyy muiden viranomaisten toimintaan vaativassa tilanteessa, jossa hoidettavana on paljon potilaita.

”Mielenkiintoista ja uutta ” – opiskelijoiden kokemuksia harjoituksista

Suuronnettomuusharjoitukset ovat simulaatio-oppimista, jota kuuluu ensihoitajakoulutukseen runsaasti. Simulaatio-opetusta pidetään opiskelijoiden kesken hyvänä oppimismenetelmänä. Kokemukset esimerkiksi suuronnettomuusharjoituksista ovat positiivisia. Ensihoitajaopiskelijoiden mukaan suuronnettomuusharjoitukset ovat käytännönläheisiä ja kuvitteellinen onnettomuustilanne tuntuu realistiselta.

Onnettomuustilanteisiin on luotu interaktiivinen kokonaisuus (ks. kuva alla) potilaiden luokitteluun ja hoitoon, ja tämä lisää simulaation mielekkyyttä. Potilaskuvauksissa hyödynnetään tekstiä, kuvaa ja ääntä todentuntuisuuden lisäämiseksi.

 

Suuronnettomuuden aloitusnäkymä lentoliikenneonnettomuudesta.

 

Suuronnettomuusharjoituksissa keskitytään kliinisten hoitotoimenpiteiden sijaan viestintä- ja organisointitaitoihin. VIRVE-puhelimen käsittely asetusten vaihtamisesta puheryhmien valintaan on tärkeä osa harjoitusta toimivan viestinnän takaamiseksi. Tämänkaltaiset perusasiat ja niiden oppiminen luovat edellytyksiä viestiliikenteen sujuvaan toteutumiseen harjoituksissa kuin viranomaisten välillä työelämässäkin.

Johtamistaidot ja tilannetietoisuus kehittyvät harjoitusten ja siitä saadun palautteen myötä. Ensihoitajaopiskelijat kokevatkin harjoituksen jälkeen käytävän palautekeskustelun osallisten kesken tärkeäksi. Palautekeskustelussa opiskelijat saavat tärkeää tietoa suoriutumisesta sekä yksilö- että ryhmätasolla heti simulaatiotilanteen päätteeksi. Palautekeskustelu helpottaa myös organisaation käskyvalta- ja johtosuhteiden ymmärtämistä päivittäis- ja moniviranomaistehtävillä.

Osallistuminen suuronnettomuusharjoituksiin koulutuksen aikana tukee ammatillista kasvua.

Tutkimukset tukevat hoitajaopiskelijoiden kokemusta siitä, että tämänkaltaiset harjoitukset antavat valmiuksia tosielämän tilanteisiin. Näissä tutkimuksissa todettiin käytännönläheisen harjoittelun lisäävän opiskelijoiden tiimityötaitoja sekä suoriutumista stressaavissa tilanteissa. (Fischer ym. 2014 & Hung ym. 2021.)

Tulevien hoitoalan ammattilaisten kannalta osallistuminen suuronnettomuusharjoituksiin koulutuksen aikana tukee ammatillista kasvua. Sen lisäksi se kehittää oleellisia kliinisen hoitotyön ohella tarvittavia taitoja, kuten tiimityö-, organisointi- ja viestintätaitoja. Ensihoitajaopiskelijat kokevat näistä taidoista olevan hyötyä työelämään siirryttäessä.

 

Palautetta opiskelijoilta:

  • ”Mielenkiintoista ja uutta juttua.”
  • ”Hyvää Virven käytön harjoittelua.”
  • ”Potilaan luokittelu tuli tutuksi.”
  • ”Suuronnettomuusviestintä selkeytyi.”

 

Teksti:

Markus Aalto
Ensihoitajaopiskelija
Turun AMK

Eerik Pulkkinen
Ensihoitajaopiskelija
Turun AMK

Lasse Putko
Lehtori
Turun AMK

Sanna Ojala
Lehtori
Turun AMK

Kuvat: Sanna Ojala

 

Lähteet:

Turvallisuustutkintalaki 525/2011. Annettu Helsingissä 20.5.2011. Saatavilla sähköisesti osoitteessa  https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2011/20110525

Castrén, M., Ekman, S., Ruuska, R. & Silfvast, T. 2015. Suuronnettomuusopas. 3. uud. p. Helsinki: Duodecim.  S. 296–300.

Engaging Students in Disaster Relief Training Exercises, Fisher ym. Journal of Applied Learning in Higher Education, S. 61–89, 2014 https://eric.ed.gov/?id=EJ1188573

Hung, Maria Shuk Yu, Stanley Kam Ki Lam, Meyrick Chum Ming Chow, Winnie Wing Man Ng, and Oi Kiu Pau. 2021. “The Effectiveness of Disaster Education for Undergraduate Nursing Students’ Knowledge, Willingness, and Perceived Ability: An Evaluation Study” International Journal of Environmental Research and Public Health 18, no. 19: 10545. https://doi.org/10.3390/ijerph181910545