Miksi ryhmätehtävät ovat tärkeä osa oppimista?
Ryhmätyöt herättävät usein vilkasta keskustelua opintojaksoilla, ja niistä tulee poikkeuksetta eniten palautetta – miksi joka opintojaksolla pitää olla ryhmätehtäviä? Ryhmätehtävät eivät ole pelkästään “pakollista pahaa” tai opiskelijoiden päänvaivaksi kehitetty tehtävämuoto, vaan ne ovat tärkeä osa oppimisprosessia.
Syksyn opetusrupeama alkaa olla ohi, ja edessäni on satoja tehtävä- ja tenttitarkastuksia, hopsien kuntoon laittamisia, opinnäytetyön arviointeja ja – mikä tärkeintä – opintojaksopalautekatselmus. Olen pitänyt kiinni seuraavasta säännöntapaisesta: jos ja kun pyydämme opiskelijoilta palautetta, pitää meidän myös perehtyä niihin ja mahdollisesti suunnata toimintaamme niiden mukaisesti.
Ryhmätyöt herättävät tunteita
Tänäkin syksynä opintojaksopalaute on ollut erinomaista, opetuskerrat ovat tarjonneet uutta tietoa ja olleet innostavia, its-kurssikuvakkeet ovat olleet selkeitä ja työnmitoitus kohdillaan. Avoimissa palautteissa kehutaan asiantuntijapuheenvuoroja ja opettajan tapaa toimia. Niissä myös toistuvasti kummastellaan ryhmätehtäväantoja. Ryhmätyöstä ei pidetä eikä sitä arvosteta. Tiimitehtävät koetaan työläiksi, ja niiden parissa menetetään yöunet.
Kun opintojaksolla on 60 opiskelijaa, on selvää, että osa tehtävistä on sellaisia, joita tehdään erilaisissa ryhmissä niin opintojakson opetuskerroilla kuin itsenäisinä, arvioitavina tehtävinä. Opettajan työaikaresurssi ei riittäisi kuudenkymmenen kirjallisen yksilötyön tarkastamiseen, arviointiin ja palautteen antamiseen.
Tämä ei kuitenkaan missään nimessä ole tärkein syy, miksi me opettajat teetämme ryhmätehtäviä.
Yhdessä oppimisen voima piilee innovaatiopedagogiikassa
Turun ammattikorkeakoulussa harjoitetaan innovaatiopedagogiikkaa. Sen tavoitteena on kehittää oppijoiden luovuutta, kriittistä ajattelua, yhteistyötaitoja ja kykyä soveltaa tietoa käytäntöön – juuri niitä taitoja, joita opintojaksojen ryhmätehtävät parhaimmillaan tukevat.
Innovaatiopedagogiikassa tiedon tuottaminen ei tapahdu yksin vaan yhteisessä vuorovaikutuksessa. Ryhmätehtävissä tämä konkretisoituu, kun erilaiset osaamiset ja näkökulmat yhdistyvät luoden samalla uutta tietoa. Työelämän tavoin ryhmätyöt opettavat toimimaan erilaisten persoonien ja vahvuuksien kanssa.
Yhdessä tekeminen paitsi vahvistaa sosiaalisia taitoja myös auttaa opiskelijoita ymmärtämään, miten erilaiset ajattelutavat voivat rikastuttaa ongelmanratkaisua – taitoa, joka on välttämätön monimutkaistuvassa työelämässä.
Miten ryhmätyöt tukevat oppimistavoitteita?
Ryhmätyöt tukevat myös monia opintojaksojen olennaisia oppimistavoitteita. Niiden myötä yhteistyötaidot kehittyvät, ja ryhmässä työskentely mahdollistaa uusien näkökulmien omaksumisen ja laajentaa omaa ajattelua: jokainen tuo mukanaan oman osaamisensa ja kokemuksensa. Lisäksi ne harjoittavat vastuunottoa, ajanhallintaa, tehtävien jakoa ja yhteisen päämäärän saavuttamista, mikä on hyödyllistä niin opinnoissa kuin työelämän asiantuntijatehtävissäkin.
Aikuisopiskelijoille ryhmätyöt tarjoavat mahdollisuuden kehittää yhteistyö- ja viestintätaitoja, joita tarvitaan yhä enemmän työelämän monimutkaistuvissa ympäristöissä. Ne myös simuloivat tosielämän tilanteita, joissa joudutaan yhdistämään asiantuntijuutta ja joustavuutta. Lisäksi ryhmätehtävät voivat vahvistaa verkostoitumista ja yhteisöllisyyden tunnetta, mikä tutkitustikin helpottaa oppimista ja lisää motivaatiota.
Vaikka ryhmätöistä tulee usein palautetta – esimerkiksi työn epätasaisesta jakautumisesta – niiden hyödyt painavat vaakakupissa enemmän. Yhdessä oppiminen ei ainoastaan vahvista yksilön osaamista, vaan auttaa myös kehittämään niitä taitoja, joita tämän päivän ja tulevaisuuden työelämässä arvostetaan eniten.
Teksti:
Minna Salakari, lehtori, FT
Master School, Turun AMK
Kuva: Sara Koivula