Lääkehoitopassi on opiskelijan tukena lääkehoito-osaamisen osoittamisessa
Lääkehoito on yksi keskeisistä hoitokeinoista. Jotta lääkehoidon toteutuminen voidaan varmistaa, sairaanhoitajalla tulee olla hyvä tieto- ja taitoperusta. Lääkehoitopassilla opiskelija voi osoittaa lääkehoito-osaamistaan ja sen kehittymistä opintojen edetessä ja valmistuttua.
Lääkehoidon toteuttaminen on terveydenhuollon toimintaa riippumatta siitä, minkälaisessa toimintaympäristössä sitä toteutetaan. Lääkäri määrää potilaan lääkityksen, ja hoitotyöntekijät toteuttavat lääkehoitoa sosiaali- ja terveydenhuollon toimintayksiköissä. (Valvira 2024.)
Lääkehoidon oikeanlaisen ja tarkoituksenmukaisen toteutumisen varmistamiseksi sairaanhoitajalla tulee olla hyvä tieto- ja taitoperusta, päätöksentekotaito sekä toiminnan suunnittelu- ja toteutustaito (Sulosaari ym. 2010). Työnantajan tulee varmistaa sairaanhoitajan lääkehoidon osaaminen lääkehoitosuunnitelmassa määritetyllä tavalla. Niihin tehtäviin, joiden tekemiseen sairaanhoitajalla ei ole ammatillisen koulutuksen perusteella oikeuksia, työnantajan tulee järjestää lisäkoulutusta, varmistua sekä teoreettisesta että käytännön osaamisesta sekä antaa hänelle tehtävien suorittamiseen oikeuttavat kirjalliset luvat. (Fimea 2024a.)
Lääkehoitopassi yhdessä kansallisten suositusten kanssa auttavat varmistamaan sairaanhoitajan ja opiskelijan lääkehoidon teoriaosaamisen ja tekemään näkyväksi osaamisen kehittymisen jo opiskeluaikana. (Fimea 2024b.)
Opiskelijan lääkehoidon osaaminen näkyväksi
Lääkehoitopassi on kehitetty vuonna 2006 Turun ammattikorkeakoulussa yhteistyössä muiden ammattikorkeakoulujen kanssa. Sen tavoitteena on tehdä näkyväksi opiskelijoiden henkilökohtainen lääkehoidon osaaminen ja tukea lääkehoito-osaamisen kehittymistä koko koulutuksen ajan.
Lääkehoitopassi sisältää erilaisia lääkehoitoon liittyviä oppimistehtäviä. Ne voivat käsitellä esimerkiksi luonnollista reittiä annettavaa lääkehoitoa tai laskimoon annettavaa lääke- ja nestehoitoa, lääke- ja lääkitysturvallisuutta unohtamatta.
Vuonna 2024 Lääkehoitopassi päivitettiin niin teknisesti kuin sisällöllisestikin vastaamaan tämän päivän sairaanhoitajan ja muiden sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten lääkehoidon osaamista. Lääkehoitopassiin merkintöjä tekevät opiskelijan lisäksi harjoittelun ohjaaja ja opettaja (Lääkehoitopassi 2024).
Opiskelija merkitsee Lääkehoitopassiin ammattikorkeakoulussa suorittamansa lääkehoidon opintojaksot ja lääkelaskentakokeet. Harjoittelussa opiskelija kirjaa nähneensä ja tehneensä kyseisen oppimistehtävän. Taidon hallittuaan ohjaaja merkitsee passiin ”osaa”-merkinnän opiskelijalle. Kaikki oppimistehtäviä ei opiskelijan opintojen aikana ole edes mahdollisuutta nähdä. ”Osaa”-merkinnän saamiseksi ohjaaja arvioi, milloin kokee opiskelijan osaavan kyseisen lääkehoidon oppimistehtävän. Arvioinnin apuna ohjaaja hyödyntää annettuja kriteereitä. (Lääkehoitopassi 2024.)
Lääkehoitopassi soveltuisi laajempaan käyttöön
Lääkehoitopassin perimmäinen tarkoitus on yhdistää lääkehoidon teoria ja käytännön toteutuminen ja näin kaventaa kynnystä opiskelijasta itsenäiseksi lääkehoidon toteuttajaksi. Lääkehoitopassi on sähköinen, ja sitä voivat käyttää tällä hetkellä kaikki ammattikorkeakoulun opiskelijoiksi rekisteröityneet.
Lääkehoitopassi on laadittu sairaanhoitajan osaamisvaatimusten mukaan, tämän lisäksi lääkehoitopassissa on oma osuutensa kätilöiden lääkehoito-osaamisesta. Jatkossa lääkehoitopassiin voisi räätälöidä omia osuuksia esimerkiksi röntgenhoitajille, ensihoitajille, terveydenhoitajille ja sosionomeille.
Tällä hetkellä Lääkehoitopassi on suunnattu ainoastaan ammattikorkeakouluopiskelijoille. Koska passin oppimistehtävät koostuvat lääkehoidon perusteista, se soveltuisi myös terveydenhuollon toisen asteen opiskelijoille heidän lääkehoidon osaamisvaatimusten mukaisesti.
Täyttö opiskelijan aktiivisuuden varassa – opiskelijan näkökulma
Kun aloin pohtia ja selvittää kokemuksia Lääkehoitopassista opiskelun tukena, huomasin, että näin opiskelijan näkökulmasta Lääkehoitopassi on aika ristiriitainen konsepti. Lääkehoitopassista pystyy seuraamaan oman osaamisen kehittymistä sekä sitä, mitä koulutuksen aikana tulisi vielä harjoitella ja oppia.
Lääkehoitopassi kuvaa hyvin, miten laajaa sairaanhoitajan lääkehoidon osaaminen voi parhaimmillaan olla. Itselleni ja opiskelijakavereilleni on kuitenkin tullut vastaan harjoittelupaikoilla olevat eri käytännöt niin osastojen kuin työntekijöidenkin kesken. Niinpä päätin katsoa aihetta opiskelijan näkökulmasta oppimisen tukena ja harjoittelupaikoilla tehtävän osaamisen edistämisen kautta.
Parhaimmillaan harjoittelupaikassa olen käynyt Lääkehoitopassia läpi ohjaajan kanssa. Olemme yhdessä suunnitelleet, mitä voisin harjoitella kyseisessä yksikössä.
Suurimmat ongelmat, joihin olen törmännyt eri harjoittelupaikoissa, ovat tietämättömyys Lääkehoitopassista sekä ajatus siitä, ettei merkintöjä voida antaa, kun opiskelija ei ole vielä valmistunut ammattiin. Ongelmia syntyy, kun samassa opiskelijaryhmässä osa saa merkintöjä ja osa ei, riippuen harjoittelupaikasta tai ohjaajasta.
Parhaimmillaan harjoittelupaikassa olen käynyt Lääkehoitopassia läpi ohjaajan kanssa. Olemme yhdessä suunnitelleet, mitä voisin harjoitella kyseisessä yksikössä. Näin pääsin harjoittelemaan sellaisia asioita, joita ei aiemmin tullut mieleeni. Merkinnät Lääkehoitopassiin jäi kuitenkin saamatta, kun en ollut valmistunut.
Ohjatun harjoittelun tavoitteissa on Lääkehoitopassin merkintöjen suorittaminen, mikä on ristiriidassa sen kanssa, ettei merkintöjä voida antaa opiskelijoille. Haasteena on myös muistaa pyytää merkintöjä sekä Lääkehoitopassin käyttäminen oikein. Lääkehoitopassin täyttämistä voisi helpottaa yhtenäinen tiedote ja ohje, jonka voi antaa ohjaajalle harjoittelussa sekä Lääkehoitopassin liittäminen harjoittelusovellukseen esimerkiksi linkkinä. Salosen ja Suomisen (2023) opinnäytetyössä kuvataan samankaltaisia kokemuksia kuin minä ja opiskelukaverini olemme kokeneet.
Lääkehoitopassia voisi hyödyntää, jotta työnantaja tietäisi, millainen opiskelijan osaaminen on, vaikka työpaikoilla tulee suorittaa lääkehoidon tentit ja näytöt.
Työnhaussa, etenkin sairaanhoitajan sijaisuuteen, en itse ole käyttänyt Lääkehoitopassia apuna lääkehoidon osaamisen osoittamisessa, sillä minulla on ennestään LOVE-luvat kaikkeen, mitä voin toteuttaa itsenäisesti. Käsitykseni mukaan harvassa tilanteessa työnantaja on hyödyntänyt Lääkehoitopassia opiskelijan osaamisen selvittämiseksi. Lääkehoitopassia voisi hyödyntää, jotta työnantaja tietäisi, millainen opiskelijan osaaminen on, vaikka työpaikoilla tulee suorittaa lääkehoidon tentit ja näytöt. Lääkehoitopassi ei yksinään riitä todentamaan osaamista.
Tulevaisuudessa ollessani itse opiskelijan ohjaajana voisin kuvitella antavani suoritusmerkintöjä Lääkehoitopassiin, mikäli koen opiskelijan ymmärtäneen asian ja hän osaa toimia oikein. Voisin hyödyntää Lääkehoitopassia laadukkaamman ja opiskelijan oman tasoisen oppimisen tukena.
Teksti:
Sirpa Nikunen
lehtori
Turun AMK
Sanna Ojala
lehtori
Turun AMK
Iida Mahkonen
sairaanhoitajaopiskelija
Turun AMK
Lähteet:
Fimea 2024a. Kuinka varmistetaan lääkehoidon teoriaosaaminen. https://fimea.fi/-/kuinka-varmistetaan-laakehoidon-teoriaosaaminen-
Fimea 2024b. Lääkehoidon teoriaosaamisen varmistaminen Kansallinen suositus. https://fimea.fi/documents/147152901/159465581/Kansallinen+suositus+-+L%C3%A4%C3%A4kehoidon+teoriaosaamisen+varmistaminen.pdf/8aa3911e-950d-2a94-ad65-4dfa73659935/Kansallinen+suositus+-+L%C3%A4%C3%A4kehoidon+teoriaosaamisen+varmistaminen.pdf?t=1718011015759
Lääkehoitopassi. 2024. https://laakehoitopassi.fi/
Salonen, I & Suominen A. 2023. Turun ammattikorkeakoulun terveysalan opiskelijoiden kokemuksia lääkehoitopassista https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/809884/Salonen_Suominen.pdf?sequence=2&isAllowed=y
Sulosaari, V.; Erko, O. & Walta, L. 2010. Valmistuvan sairaanhoitajan lääkehoito-osaamisen vaatimukset – kohti kansallista konsensusta. Turun ammattikorkeakoulu. Lainattu 20.11.2023. https://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522161314.pdf
Valvira 2024. Lääkehoidon toteuttaminen. https://valvira.fi/sosiaali-ja-terveydenhuolto/laakehoidon-toteuttaminen