Miten lasta voi tukea tutkimuksiin valmistautumisessa? Sairaanhoitajaopiskelijat tutustuvat digitaalisiin ohjausmenetelmiin
Erilaisten digitaalisten sovellusten käyttö ja hyödynnettävyys hoitotyössä on merkittävässä roolissa nyt ja tulevaisuudessa. Jatkossa osaajien kouluttaminen vaatii yhä enemmän digitaalisten palveluiden ja sovellusten esittelyä ja hyödyntämistä jo opetuksessa.
Digitaalisia sovelluksia hyödyntämällä voidaan varmistaa sekä sairaanhoitajien perhehoitotyön osaamista ja tietoisuutta että turvata lapsen ja perheen hyvinvointia muun muassa valmistamalla heitä etukäteen tuleviin toimenpiteisiin ja sairaalassa oloon.
Tutkimukset osoittavat, että erilaisilla interventioilla pystytään vähentämään lapsen kokemaa ahdistusta ja pelkoa tutkimuksia kohtaan. Lapsen kokemuksen kannalta on merkityksellistä tarjota hänelle iänmukaista informaatiota ja mahdollisuutta tutustua etukäteen tuleviin toimenpiteisiin, kuten magneettitutkimukseen tai röntgenkuvaukseen.
Viimeaikainen mielenkiinto on kohdistunut digitaalisiin sovelluksiin, joilla voidaan tarjota lapselle turvallista kokemusta sairaalasta.
Kun lasten on annettu tutustua tulevaan toimenpiteeseen, he kokevat siitä vähemmän ahdistusta ja pelkoa. He ovat myös yhteistyökykyisempiä kuin ilman etukäteisvalmistelua. Lapsen luottamusta hoitajiin ja muihin terveydenhuollon toimijoihin voidaan näin rakentaa ja vahvistaa.
Lapsen valmistamiseen on useita erilaisia menetelmiä, mutta tehokkaimmiksi ovat osoittautuneet keinot, joissa lapsi pääsee tutustumaan toimenpiteeseen ja sairaalaympäristöön joko leikin kautta tai virtuaalisesti. Viimeaikainen mielenkiinto on kohdistunut erityisesti digitaalisiin sovelluksiin, joilla voidaan tarjota lapselle turvallista ja aitoa virtuaalista kokemusta sairaalasta ja toimenpiteistä.
Sairaalamaailmaan turvallisesti tutustuen
Mobile Hospital on Turun ammattikorkeakoulun koordinoima ja Baltic Sea Regionin (BSR) rahoittama hanke, jossa kumppaneina toimivat lisäksi Ruotsi ja Puola. Projektissa luodaan sovellus, jonka avulla lapsi ja huoltaja voivat tutustua 360-kuvattuun aitoon sairaalaympäristöön sekä toimenpidetiloihin ja toimenpiteisiin kotona tutussa ja turvallisessa ympäristössä.
Sovelluksesta löytyy lisäksi vanhemmille suunnattuja osioita, joita he voivat hyödyntää lapsensa tukemisessa erilaisten toimenpiteiden ja tutkimusten aikana.
Hankkeessa osallistetaan kohderyhmiä, kuten leijonaemoja ja lapsia, alusta alkaen. Lapset ovat muun muassa saaneet päättää alustalla heitä ohjaavasta kirahvihahmosta. Lisäksi sovelluksen loppukäyttäjät – lapset ja perheet – tulevat pilotoimaan ja arvioimaan sovelluksen hyödynnettävyyttä ja toimivuutta.
Sairaanhoitajaopiskelijat oppivat lapsen valmistamisen menetelmiä
Turun ammattikorkeakoulun sairaanhoitajakoulutuksen uudessa opetussuunnitelmassa on nostettu lasten, nuorten ja perheiden hoitotyön osaamistavoitteiden kohdalla enemmän esiin digitaalisten palveluiden hyödyntämistä lasten ja perheiden hyvinvoinnin tukemisessa sekä erilaisten menetelmien hallintaa lapsen valmistamisessa toimenpiteisiin.
Sairaanhoitajaopiskelijat ovat päässeet tutustumaan lasten, nuorten ja perheenhoitotyön opinnoissaan erilaisiin menetelmiin ja digitaalisiin sovelluksiin, joilla lasta voidaan valmistella tutkimuksiin. Niiden kautta on mahdollista vähentää lapsen kokemaa pelkoa toimenpiteitä kohtaan. Yksi esiteltävistä sovelluksista oli Mobile Hospital.
Kokemukset Mobile Hospital -sovelluksesta olivat myönteisiä. Sairaanhoitajaopiskelijoiden mielestä sovellus toi sairaalamaailmaa hienosti esiin lapselle ymmärrettävällä tavalla. He kokivat sen olevan tärkeä työkalu lapsen valmistelemisessa toimenpiteisiin ja ajattelivat sovelluksen hyödynnettävyyden olevan merkittävä niin perheille kuin sairaanhoitajillekin.
Lue lisää Mobile Hospital -projektista: interreg-baltic.eu/project/mobile-hospital
Teksti:
Annika Luomala, lehtori
Terveydenhuollon kehittäminen hybridimaailmassa -tutkimusryhmä
Sairaanhoidon osaamisalue, Turun AMK
Lähteet:
Bray, L., Booth, L., Gray, V., Maden, M., Thompson, J., & Saron, H. (2022) Interventions and methods to prepare, educate or familiarise children and young people for radiological procedures: a scoping review. Insights Imaging. Sep 5;13(1):146.
Bray, L., Sharpe, A., Gichuru, P., Fortune, PM., Blake, L., & Appleton, V. (2020) The Acceptability and Impact of the Xploro Digital Therapeutic Platform to Inform and Prepare Children for Planned Procedures in a Hospital: Before and After Evaluation Study. J Med Internet Res. 2020 Aug 11;22(8):e17367.
Koller, D., Mador, R., & Lee, W. (2007). Evidence-Based Practice Statements – Preparing Children and Adolescents for Medical Procedures. Child Life Council. https://www.childlife.org/docs/default-source/research-ebp/preparing-children-and-adolescents-for-medical-procedures.pdf?sfvrsn=8a02b14d_2