Opiskelijat harjoittelivat projektityöskentelyä – VINCE-hankkeeseen uutta potkua palvelumuotoilusta

06.02.2024

Ammattikorkeakoulujen opetuksen yhtenä lähtökohtana on työelämälähtöisyys, jota toteutetaan muun muassa tutkimus-, kehitys- ja innovaatiohankkeissa (TKI). Opiskelijat kohtaavat mielenkiintoisia tosielämän tehtäviä, joilla on usein oppimistehtävää laajempi merkitys. 

Turun ammattikorkeakoulussa opiskelijoille tarjotaan paljon mahdollisuuksia osallistua TKI-toimintaan opintojensa aikana. Opiskelijoiden ja opettajien yhteistyöverkosto kasvaa hanketoiminnan myötä. Lisäksi opiskelijat tuovat hankkeisiin erilaisia näkemyksiä ja kokemuksia käsiteltävistä asioista.

Opettajat ja opiskelijat voivat lisätä osaamistaan erilaisissa projekteissa, joissa kehitetään esimerkiksi uusia sisältöjä tai metodeja. VINCE-hankkeessa uutta osaamista saatiin palvelumuotoilusta. Sitä hyödynnettiin, kun opiskelijat jalkautuivat alueen maahanmuuttajajärjestöihin ja Turun International Houseen keräämään tietoja asiakkaiden tarpeista sekä kokemuksista maahanmuuttopalvelujen käyttäjinä.

Projektityöskentely VINCE-hankkeessa erosi projektiin osallistuneiden opiskelijoiden aiemmista ryhmätöistä. Se oli melkein kaikille ryhmäläisille ensimmäinen kerta, kun he tekivät projektimuotoista työtä.

Tutustuimme yhteistyökumppaneihin ja haastattelupaikkoihin

Opiskelijana oli mielenkiintoista tutustua erilaiseen työskentelytapaan. Työskentelimme yhdessä koko ryhmän kanssa, omissa pienemmissä tiimeissä, sekä haastattelukohteiden henkilöiden kanssa. Pilkoimme projektityöskentelyä ryhmän kesken eri vastuualueisiin, mikä toimi hyvin. Työn jakaminen auttoi selkeyttämään työskentelyä ja näin kenellekään ryhmäläiselle ei kasaantunut kuormittavasti tehtäviä.

Projektin alussa olimme tiimeittäin yhteydessä haastattelupaikkoihin, mihin sovimme tutustumiskäynnit. Haastattelupaikat olivat Turussa toimivia järjestöjä, jotka tarjoavat erilaisia matalan kynnyksen toimintoja erityisesti maahanmuuttajanaisille. Tutustumiset pohjustivat vahvasti haastattelurungon tekemistä ja niiden jälkeen oli antoisaa keskustella muiden tiimien kanssa sekä vertailla haastattelupaikkojen eroja.

Selkeä haastattelurunko on todella tärkeä osa haastattelua.

Haastattelupaikoissa oli paljon eroavaisuuksia. Osassa niistä haastattelut käytiin suomeksi tai englanniksi melko sujuvasti, kun taas toisissa kamppailtiin erilaisten kääntäjäsovellusten kanssa kielimuurin takia. Joissakin paikoissa tiimi suoritti haastattelut täysin itsenäisesti ilman yhteistyökumppaneiden tukea.

Teimme haastattelurungon ideariihellä. Tutustumiskäyntien jälkeen muodostimme tärkeimmät kysymykset. Käänsimme ne vielä englanniksi, jotta kääntäjäsovellus pystyisi tarvittaessa kääntämään ne paremmin haastateltavien omalle äidinkielelle.

Selkeä haastattelurunko on todella tärkeä osa haastattelua. Etukäteen englanniksi käännetyt kysymykset säästivät myös paljon aikaa. Haastattelurunko toimi myös ponnahduslautana lisäkysymyksille haastattelujen aikana.

Haastattelut herättivät keskusteluita

Itse haastattelut olivat todella mielenkiintoisia ja keskustelua herättäviä. Pääsimme keskustelemaan eri taustoista tulevien ihmisten kanssa ja se oli mieltä avartava kokemus. Haastattelupaikkoihin tutustuminen ja haastattelut avasivat näkemystämme siitä, miten tärkeä työkalu VINCE-projektin mobiilisovellus olisi maahanmuuttajataustaisille henkilöille.

Haastateltavat olivat kohteliaita, ymmärtäväisiä ja osallistuivat aktiivisesti haastatteluihin. Kielimuurikaan ei pysäyttänyt haastattelun toteutumista, vaikkakin se oli todella iso haaste.

Haastatteluja toteutettiin joko ryhmä- tai yksilöhaastatteluina. Joissakin tiimeissä todettiin paremmaksi ryhmähaastattelut, sillä haastateltavat tuntuivat uskaltautuvan kertomaan enemmän taustoistaan ja itsestään, kun vieressä oli muitakin. Haastateltavat pystyivät myös kääntämään toisilleen kysymyksiä ja vastauksia, mikä helpotti tiimiläistenkin työskentelyä.

Haasteista huolimatta opittiin paljon

Projektityöskentely ja etenkin haastatteleminen opetti kärsivällisyyttä, kommunikaatiotaitoja ja joustamista.

Haastavinta projektityöskentelyssä olivat aikataululliset muutokset, kuten vaikeudet sovittaa kaikkien ryhmäläisten aikataulut yhteen. Tämä aiheutti stressiä siitä, saako kaiken ajallaan tehtyä. Lisäksi tiedon kulku ja viestintä eri tahojen välillä toi haasteita.

Tiimeissä työskentely opetti vastuunjakoa sekä johtamis- ja päätöksentekotaitoja. Projektityöskentely opetti myös arvioimaan omaa osaamista, kehityskohteita ja ajanhallintaa. Oli priorisoitava asioita ja tehtävä omat työnsä loppuun ajoissa, jotta vastuu niistä ei kasaantunut jonkun toisen niskaan.

Haastattelut ja projektityöskentely opetti sen, miten tärkeää on osata viestiä ryhmän kesken sekä yhteistyökumppaneiden kanssa.

Projektityöskentely kehitti myös vuorovaikutustaitoja. Mukana oli erilaisia persoonia, joten on sanomattakin selvää, että jokainen meistä työskentelee eri tavoin ja omaa erilaisia piirteitä.

Tiedonhankintataidot ja valmistautuminen osoittautuivat tärkeiksi projektityöskentelyn aikana. Opimme paljon erilaisista maahanmuuttajille suunnatuista palveluista, tukitoimista ja yhdistyksistä. Tiimin kanssa haastatteleminen kasvatti itsevarmuutta ja oman jännityksen hallitsemista. Haastattelut ja projektityöskentely opetti myös sen, miten tärkeää on osata viestiä ryhmän kesken sekä yhteistyökumppaneiden kanssa.

Sote-alan opettajat kiittelevät opiskelijoiden aktiivisuutta ja vuorovaikutustaitoja

Hankkeessa mukana olevien opettajien näkökulmasta opiskelijat ovat osoittaneet, että heillä on monipuolisia taitoja, joita projektityöskentelyssä vaaditaan. Opiskelijoiden tekemät haastattelut olivat sisällöllisesti todella hyviä ja antoivat lisäarvoa VINCE-hankkeen tarvekartoitusvaiheessa.

Opettajien mielestä oli arvokasta saada kuulla asiakkaiden kokemuksia ja tarpeita näin monipuolisesti. Heistä oli hienoa tarjota opiskelijoille mahdollisuus tutustua hanketyöhön käytännön tasolla ja kuulla, miten opiskelijat oppivat kehittämistyössä vaadittavia taitoja projektin aikana.

Lue lisää VINCE-projektista: Virtual integration home – promoting inclusion and empowerment digitally. Artikkeli on osa Sosiaalinen osallisuus ja toimijuus -tutkimusryhmän toimintaa.

 

Teksti:

Minttu Quintana
sosiaali- ja kasvatusalan opiskelija
opiskelijoiden projektiryhmän projektipäällikkö
Turun AMK

Sirppa Kinos
yliopettaja, sosiaali- ja kasvatusala
Turun AMK

Hanna Kirjavainen
tutkimusvastaava, sosiaali- ja kasvatusala
Turun AMK

Riina Riihimäki
päätoiminen tuntiopettaja, sosiaali- ja kasvatusala
VINCE-projektin projektipäällikkö
Turun AMK