Elämykselliset VR-pelit innostavat sairaanhoitajaopiskelijoita
Virtuaalitodellisuuden (VR, virtual reality) hyödyntäminen opetuksessa on viime vuosina ollut maailmanlaajuinen ilmiö. Tutkimusten mukaan virtuaalitodellisuus toimii mukaansatempaavana ja tehokkaana välineenä hoitotyön kliinisten taitojen ja tiedon hankkimiselle. (Saab ym. 2021.)
Virtuaalitodellisuudella tarkoitetaan tietokoneella luotua kolmiulotteista, vuorovaikutteista ympäristöä, jossa käyttäjälle luodaan keinotekoisesti läsnäolon tunne ja jossa käyttäjä voi liikkua ja tutkia ympäristöään. Läsnäolo, interaktiivisuus ja immersio ovat virtuaalitodellisuuden avainelementtejä. (Cvetković 2021, 1–6.)
VR-lasien ja ohjainten avulla käyttäjälle luodaan esimerkiksi visuaalisia, auditiivisia ja kinesteettisiä aistikokemuksia, joiden kautta virtuaalitodellisuusympäristö saadaan tuntumaan aidolta. Virtuaalitodellisuus voi jäljitellä todellista ympäristöä tai viedä käyttäjänsä täysin fiktiiviseen maailmaan. Erilaisia VR-teknologiaa hyödyntäviä VR-pelejä voidaan soveltaa usealla eri alalla, kuten lääketieteessä, viihdealalla ja koulutuksessa. (Cvetković 2021, 1–6.)
VR-pelit tehostavat oppimista
VR-teknologian käyttö on lisääntynyt koulutuksessa huomattavasti viime vuosina (Saab ym. 2021), ja se on listattu yhdeksi koulutuksen tulevaisuuden teknologioista. VR-teknologian ja koulutuksen yhdistäminen mahdollistaa uudenlaisen lähestymistavan oppimiseen, ja sillä voidaan täydentää perinteisiä oppimismenetelmiä. Tutkimukset ovat osoittaneet VR-peleillä olevan monia pedagogisia hyötyjä, ja niiden tehokkuus on osoitettu kaikilla koulutustasoilla perus- ja toisen asteen koulutuksesta yliopistokoulutukseen. (Smutny 2021.)
VR-pelejä on hyödynnetty myös hoitotyön koulutuksessa. Vaikka VR-teknologia on vakiintunut useissa hoitotyön koulutusohjelmissa, ovat VR-pelit oppimismenetelmänä kuitenkin edelleen suhteellisen uusi kokemus monille hoitotyön opiskelijoille. (Saab ym. 2021)
VR-pelit kiinnostavat ja innostavat sairaanhoitajaopiskelijoita
Sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemukset VR-peleistä opetusmenetelmänä ovat olleet pääosin positiivisia. VR-pelit ovat osoittautuneet motivoivaksi ja hyödylliseksi opetusmenetelmäksi, lisäten muun muassa sairaanhoitajaopiskelijoiden tietämystä (Fairén ym. 2020), kliinistä osaamista (Saab ym. 2021; Lee 2022) sekä itsevarmuutta ja yhteistyötaitoja
(Chen & Liou 2022).
Opiskelijat ovat kokeneet virtuaalitodellisuuden todentuntuiseksi, viihtyisäksi ja turvalliseksi ympäristöksi kehittää ja testata osaamistaan vahingoittamatta oikeita potilaita (Yu ym. 2021). Negatiiviset kokemukset ovat liittyneet lähinnä VR-teknologian käytettävyyteen ja sen haasteisiin. VR:n on esimerkiksi raportoitu aiheuttavan osalle käyttäjistä pahoinvointia. (Cvetković 2021, 6.)
Sukella ihmiskehoon tai harjoittele vastasyntyneen elvytystä
Sairaanhoidon opetuksessa hyödynnettyjen VR-pelien aiheet ovat olleet monipuolisia. VR-pelien avulla sairaanhoitajaopiskelijat ovat päässeet kehittämään osaamistaan muun muassa ihmisen anatomiassa
(Fairén ym. 2020), synnyttävän äidin hoidossa (Chen & Liou 2022) ja kanyloinnissa (Lee 2022).
Virtuaalimaailmassa opiskelijat ovat myös päässeet työskentelemään vastasyntyneiden parissa harjoittelemalla vastasyntyneiden virvoittelua ja elvytystä (Yang & Oh 2022) sekä infektioiden hallintaa vastasyntyneiden teho-osastolla (Yu ym. 2021).
Lue lisää aiheesta Emilia Kangas-Kalisen ja Katri Pellisen opinnäytetyöstä ”VR-pelit sairaanhoitajaopiskelijoiden koulutuksessa – narratiivinen kirjallisuuskatsaus”. Opinnäytetyö liittyy Turku AMK:n ja Metropolian, Haaga-Helian ja Kajaanin ammattikorkeakoulujen yhteiseen PedaXR-hankkeeseen.
Teksti:
Emilia Kangas-Kalinen
Sairaanhoitajaopiskelija
Sairaanhoidon osaamisala
Turun AMK
Katri Pellinen
Sairaanhoitajaopiskelija
Sairaanhoidon osaamisala
Turun AMK
Mirka Toivonen
Lehtori
Sairaanhoidon osaamisala
Turun AMK
Lähteet:
Chen, P.J. & Liou, W.K. 2022. Exploring the Impact of the Use of Immersive Virtual Reality Interactive Experiences on Student Learning of Obstetrical Nursing. International Journal of Nursing Education 14(3), 121–126. Viitattu 1.12.2022. Doi: 10.37506/ijone.v14i3.18364
Cvetković, D. 2021. Introductory Chapter: Virtual Reality. Teoksessa D. Cvetković (toim.) Virtual Reality and Its Application in Education. Lontoo: IntechOpen, 1–6. Viitattu 1.12.2022. https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/67824
Fairén, M., Moyés, J. & Insa, E. 2020. VR4Health: Personalized teaching and learning anatomy using VR. Journal of Medical Systems 44, article 94. Viitattu 1.12.2022. Doi: 10.1007/s10916-020-01550-5
Lee, J.S. 2022. Implementation and Evaluation of a Virtual Reality Simulation: Intravenous Injection Training System. International Journal of Environmental Research and Public Health 19(9), article 5439. Viitattu 1.12.2022. Doi: 10.3390/ijerph17228417
Saab, M., Hegarty, J., Murphy, J. & Landers, M. 2021. Incorporating virtual reality in nurse education: A qualitative study of nursing students’ perspectives. Nurse Education Today. Vol. 105, Article 105045. Viitattu 16.11.2022. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0260691721003026
Smutny, P. 2021. Learning with virtual reality: a market analysis of educational and training applications. Viitattu 1.12.2022. https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/10494820.2022.2028856
Yang, S.Y. & Oh, Y.H. 2022. The effects of neonatal resuscitation gamification program using immersive virtual reality: A quasi-experimental study. Nurse Education Today 117, article 105464. Viitattu 1.12.2022. Doi: 10.1016/j.nedt.2022.105464
Yu, M., Yang, M., Ku, B. & Mann, J.S. 2021. Effects of Virtual Reality Simulation Program Regarding High-risk Neonatal Infection Control on Nursing Students. Asian Nursing Research 15(3), 189–196. Viitattu 1.12.2022. Doi: 10.1016/j.anr.2021.03.002
Kuva: SHVETS production, Pexels