Henkilöstön hyvinvointi luo perustan opiskelijoiden urakehityksen ja tulevaisuuden työhyvinvoinnin tukemiseen

06.11.2023

Hyvinvointijohtaminen edistää oppimista sekä fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia. Oppilaitoshenkilöstön hyvinvointi ja toiminta heijastuvat opiskelijoiden hyvinvointiin ja tulevaisuuden urapolkuihin. Hyvinvoinnin ja osaamisen johtaminen edellyttää oppilaitosten johdon, henkilöstön ja opiskelijoiden sekä alueellisten hyvinvointitoimijoiden yhteistyötä.

Turun ammattikorkeakoulun koordinoimassa ja Työsuojelurahaston rahoittamassa Luotsi-hankkeessa laaditaan hyvinvointijohtamisen mallinnus, jonka keinoin Turun ammatti-instituutin (TAI) henkilökunta voi huolehtia omasta ja opiskelijoidensa hyvinvoinnista sekä oppimisympäristön terveellisyydestä ja turvallisuudesta.

Henkilöstön hyvinvointi keskeinen tekijä oppilaitoksen tavoitteiden saavuttamisessa

Opiskelijoiden ja henkilöstön hyvinvointi, osaaminen ja asenne ovat ratkaisevia tekijöitä koko organisaation tavoitteiden saavuttamisessa. Opiskelijoiden hyvinvointi ja osaaminen taas vaikuttavat suoraan ammatillisen tutkinnon läpäisyyn, keskeyttämisten vähenemiseen ja työelämään kiinnittymiseen.

Olennaista on lisätä vuorovaikutus- ja kohtaamisosaamista sekä yhteistyökäytäntöjä organisaation kaikilla tasoilla. Näin yhteisöllinen oppiminen ja osaamisen kehittyminen ja siten työelämään siirtyminen mahdollistuvat. Samalla luodaan pohjaa osallistavalle organisaatiokulttuurille.

Työn autonomia sekä arvostuksen kokemus motivoivat työntekijöitä

Sekä työntekijät että opiskelijat motivoituvat, kun heillä on mahdollisuus vaikuttaa työhönsä ja tekemiseensä – autonomia motivoi paremmin kuin ulkoiset edellytykset ja palkkiot. Itseohjautuvuudella tarkoitetaan sitä, että yksittäisellä työntekijällä on päätösvaltaa, vapautta ja vastuuta omassa tehtävässään.

Autonomian lisäksi työn perusmotiiveja ovat kompetenssi ja yhteenkuuluvuus: kun työ koetaan merkitykselliseksi ja työssä toimitaan yhdessä, työntekijät jaksavat ponnistella tavoitteiden eteen ja kokevat oppimisen iloa.

Hyvinvoiva työntekijä on aina myös tuottava. Siksi työpaikalla on tärkeää mahdollistaa toimenpiteet, jotka edesauttavat hyvinvointia. Työhyvinvointi on sekä työnantajan että työntekijöiden vastuulla, jolloin työhyvinvointia myös ylläpidetään ja kehitetään yhdessä.

Työhyvinvointikyselyssä selvitettiin henkilöstön työ- ja toimintakykyä sekä osaamista

Hyvinvointijohtamisen tarkoituksena on olla terveyttä tukevaa ja työpahoinvointia ennaltaehkäisevää. Jotta työntekijän työhyvinvointia voidaan ylläpitää ja edistää työyhteisössä, on organisaation johdolla oltava siihen tavoitteet ja työkalut. Kokoamalla mahdollisimman paljon tietoa henkilöstön tilasta, osaamisesta ja hyvinvoinnista mahdollistetaan paremmat lähtökohdat kehittämistyölle.

Luotsi-hankkeessa keväällä 2023 toteutetussa työhyvinvointikyselyssä (n=132) selvitettiin TAIn henkilöstön työhyvinvointia, työssä jaksamista, työhön sitoutuneisuutta ja osaamista sekä opiskelijoiden urakehityksen ja hyvinvoinnin tukemista ammattilaisen näkökulmasta.

TAIn työhyvinvointikysely luo erinomaisen perustan uuden oppilaitoksen hyvinvointijohtamisen mallintamiseen, sillä oppilaitoksessa panostetaan jo nyt työ- ja opiskeluhyvinvointiin – suurin osa henkilöstöstä kokee hyvinvointinsa ja osaamisensa hyväksi tai erinomaiseksi. He ovat sitoutuneita ja motivoituneita työhönsä.

 

Teksti:

Minna Salakari
FT, lehtori, Luotsi-hankkeen projektipäällikkö
Turun AMK

 

Lähteet:

Honkanen H., Männistö M., Utriainen K. 2014. Välittävä opiskeluyhteisö tukee hyvinvointia. Selvitys ammattiopistojen käytännöistä ja kehittämistarpeista terveyserojen kaventamiseksi ja syrjäytymisen ehkäisemiseksi. ePooki, 32/2014.

Nurmi, H., Syväjärvi, A., Leinonen, J. 2018. Osallistava toimintaote hyvinvoinnin edistämistyössä. Teoksessa J. Lammintakanen & S. Laulainen (toim.) Kohti vaikuttavaa päätöksentekoa ja johtamista hyvinvointipalveluissa. Kuopio: University of Eastern Finland.

Opetushallitus. 2019. Hyvinvointijohtaminen ammatillisissa oppilaitoksissa. Raportit ja selvitykset 2019:13.

Tarkkonen, J. 2019. Työhyvinvointia yhteistoiminnalla: työsuojelun yhteistoimintaelin ja työorganisaation kehittäminen. Tallinna: United Press.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos 2019. Hyvinvointijohtaminen kunnissa. Terveyden ja hyvinvoinninlaitos.

Vesa S., Santalahti V., Nieminen V., Nikunlaakso R., Reuna K., Niemi M., Ketonen E., Kouvonen A., Lintula, L., Salo P., Luukkainen K., Salenius M., Oksanen T. Sosiaalinen hyvinvointi ja sen tiedolla johtaminen. Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 2020:52.