Hoitotyön ammattilaisen silmin: sote-alan kehitys vaatii tiedolla johtamista

Terveydenhuoltoalan toimintaympäristö on ollut pitkään turbulentti, ja nykyisin hyvinvointialueet ovat vastuussa sote-palveluiden toteutuksesta. Toimivien palvelujen tuottamisessa tulisi korostaa tiedon avulla johtamista. Turun ammattikorkeakoulun Master Schoolin Tiedolla johtaminen -opintojaksolla pohdittiin tiedolla johtamisen merkityksiä sote-alalla.
Hoitohenkilökunnan näkökulmasta sote-alan kehitysmuutokset vaativat jatkuvaa sopeutumista ja oppimista, ja tiedolla johtaminen on avainasemassa näiden muutosten hallinnassa. Ajantasainen ja oikea tieto mahdollistaa potilaiden yksilöllisen hoidon, resurssien älykkään kohdentamisen sekä ennakoinnin tulevista tarpeista.
Seuraavassa tarkastellaan tarkemmin sote-alan kehitysmuutoksia väittämien muodossa. Samalla voidaan pohtia, miten tiedolla johtaminen voi toimia ratkaisevana tekijänä näissä muutoksissa.
Toimintatapojen harmonisointi ja parempi yhteistyö eri toimijoiden kanssa voivat olla avaintekijöitä tehokkaammalle hoidolle.
Tässä tilanteessa tiedon jakaminen ja yhtenäisten käytäntöjen kehittäminen ovat keskeisiä. Tiedolla johtaminen mahdollistaa tehokkaamman muun muassa resurssien käytön ja tukee hoitoprosessien sujuvuutta.
Tiivis ja säännöllinen yhteistyö myös mahdollistaa jatkuvuuden potilaiden hoidossa: kun toimijat voivat helposti jakaa tietoa ja päivittää esimerkiksi hoitosuunnitelmia, potilaat saavat parempaa ja yhtenäisempää hoitoa.
Väestön ikääntyminen tuo mukanaan erityishaasteita.
Yli 85-vuotiaiden määrä kasvaa merkittävästi, mikä asettaa paineita erityisesti pitkäaikaishoivapalveluille. Ikääntyneet tarvitsevat usein monitahoista ja pitkäaikaista hoitoa, mikä asettaa paineita terveydenhuollon resursseille.
Tiedolla johtaminen voi auttaa ennakoimaan palvelutarpeita ja resurssien kohdentamista. Esimerkiksi seuranta- ja ennustetiedot voivat tukea päätöksiä siitä, missä palveluita tarvitaan eniten.
Korona-aika sysäsi etäteknologian käytön kukoistukseen sote-alalla.
Etäkäynnit ja sähköiset palvelut ovat tulleet jäädäkseen, ja digitalisaatio tarjoaa valtavasti mahdollisuuksia tiedon keräämiseen ja analysointiin. Esimerkiksi potilaiden digitaalinen seuranta voi tarjota arvokasta tietoa, jonka avulla hoitoprosesseja voidaan tehostaa ja resursseja optimoida. Etäpalvelut lisäävät terveydenhuollon esteettömyyttä, mikä taas saattaa parantaa hoidon saavutettavuutta ja potilastyytyväisyyttä.
Etäteknologia mahdollistaa lisäksi nopean ja joustavan kommunikaation terveydenhuollon ammattilaisten välillä sekä potilaiden ja ammattilaisten välillä.
Kehitysmuutokset voivat aluksi tuntua haasteilta, mutta ne tarjoavat myös mahdollisuuksia kehittää sote-palveluita entistä paremmiksi ja potilaslähtöisemmiksi. Hoitoalan työntekijänä on oltava valmis oleman vastuussa ottamaan haasteet vastaan ja viemään hoitotyön uudelle tasolle – tiedolla johtamisen voimalla!
Teksti:
Elina Lummejoki, Master School -opiskelija, kätilö (AMK)
Turun AMK
Minna Salakari, FT, lehtori
Turun AMK
Jan Holmberg, päätoiminen tuntiopettaja
Turun AMK