Keskustelupakka auttaa ottamaan nuoren kanssa puheeksi arkaluontoisetkin asiat

16.12.2025

 

Keskustelupakan kansikuva, jossa teksti: Hyvän elämän aakkoset, Keskustelupakka, Vinssi, Turun AMK
Keskustelupakan kansikuva.

Turun ammattikorkeakoulun terveydenhoitajaopiskelijat kehittivät Hyvän elämän aakkoset keskustelupakan osana Vinssi – Vertais- ja yhteisölliset menetelmät yläkouluikäisten nuorten päihteettömyyden tukemisessa -hanketta. Keskustelupakka toimii matalan kynnyksen osallistavana puheeksioton välineenä aikuisen ja yläkouluikäisen nuoren välillä.

Turun ammattikorkeakoulun terveydenhoitajaopiskelijat Kristo Kulmala ja Laura Virolainen suunnittelivat ja toteuttivat kehittämistyönään Hyvän elämän aakkoset -keskustelupakan Turun AMK:n Vinssi – Vertais- ja yhteisölliset menetelmät yläkouluikäisten nuorten päihteettömyyden tukemisessa -hankkeelle. Hankkeen tarkoituksena on kehittää toimintamalleja yläkoululaisten elintapaohjaukseen sekä päihteiden käytön ennaltaehkäisyyn ja lopettamisen tueksi Maskussa, Mynämäessä ja Nousiaisissa (Turun ammattikorkeakoulu 2025).

 

Keskustelupakka rakentui strukturoidun haastattelumallin ympärille

Keskustelupakka sisältää 62 korttia, jotka on jaettu kahdeksaan eri aihealueeseen nuorisolääketieteessä hyödynnettyyn HEEADSSS-haastattelu- ja arviointimalliin pohjautuen.

HEEADSSS-akronyymi kätkee sisälleen vapaamuotoisesti suomennettuna seuraavat osa-alueet:

  • Home eli kotiolot
  • Education and Employment eli opiskelu
  • Eating and Exercise eli elintavat
  • Activities, Hobbies and Peer relationships eli ihmissuhteet
  • Drug Use eli päihteet
  • Sexual Activity and Sexuality eli seksuaaliterveys
  • Suicide, Depression and Mental Health eli mielenterveys
  • Safety/ Risk from injury and violence eli turvallisuuskäyttäytyminen

Haastattelumallin avulla voidaan kartoittaa nuoren taustatietoja, voimavaroja ja mahdollisia terveysriskejä. (Klein ym. 2014; Haravuori ym. 2016; Silén ym. 2025.)

 

Tietoa, vinkkejä ja tehtäviä keskustelun tueksi

Hyvän elämän aakkoset -keskustelupakka toimii matalan kynnyksen osallistavana puheeksioton välineenä aikuisen ja yläkouluikäisen nuoren välillä. Keskustelupakan korttien etupuolella on nuorille suunnattuja avoimia kysymyksiä kuhunkin aihealueeseen liittyen. Korttien takapuolelta löytyy tutkittua tietoa, jatkokysymyksiä, vinkkejä, toimintaohjeita sekä tehtäviä keskustelun molemmille osapuolille.

Keskustelupakasta voi tehdä kasan, josta kortteja nostetaan numerojärjestyksessä aihealueittain, jolloin kortit etenevät asteittain tärkeistä, vähemmän arkaluontoisista asioista vaikeampiin kysymyksiin. HEEADSSS-akronyymin järjestystä ei ole kuitenkaan tarpeen seurata pilkuntarkasti, vaan nuori voi myös valita aihealueita hänelle mieluisassa järjestyksessä, mikä tukee nuoren osallisuutta (Klein ym. 2014).

Keskustelupakan käytön tueksi tuotettiin ohjekirjanen, joka sisältää korttikohtaiset sisällöt lähdeviitteineen. Keskustelupakkaa hyödyntävänä aikuisena osapuolena voi toimia kuka tahansa koulun tai kouluterveydenhuollon aikuinen – miksei vanhempi tai huoltajakin.

Kortteja voi siis käyttää kommunikaation tukena niin koulussa kuin kotona.

 

Kommunikaatiota tukevaa työkalua tarvitaan – kouluterveyskyselyn tuoreet tulokset tuovat esiin tarpeen

Kuluvan vuoden kouluterveyskyselyn tulosten perusteella 8. ja 9. luokan oppilaiden hyvinvoinnissa on rutkasti kohennettavaa – vain 68 prosenttia nuorista on tyytyväisiä elämäänsä tällä hetkellä (Tilasto- ja indikaattoripankki Sotkanet 2025a).

Nuorten päihdetottumuksissa on tapahtunut suuria muutoksia viime vuosikymmenten aikana. Suuri osa nuorista käyttää päihteitä aiempia ikäpolvia vähemmän, mutta päihteiden käyttö on myös monin tavoin polarisoitunut. (Kosola ym. 2018.)

Alkoholin, tupakan ja nuuskan käytön vähetessä ovat tilalle tulleet nikotiinipussit ja sähkösavukkeet (Terveyden ja hyvinvoinnin laitos 2024). Sähkösavukkeet ja nikotiinipussit olivatkin 15–16-vuotiaiden nuorten keskuudessa yleisimmin käytettyjä tupakka- ja nikotiinituotteita viime vuonna (Ruokolainen ym. 2025).

Päivittäin tupakkaa, sähkötupakkaa, nuuskaa tai nikotiinipusseja käyttää 10 prosenttia yläkouluikäisistä nuorista (Tilasto- ja indikaattoripankki Sotkanet 2025b). ESPAD-tutkimuksen mukaan noin joka kymmenes kertoo joskus kokeilleensa kannabista (Terveyden ja hyvinvoinnin laitos 2024).

Haasteet näyttäytyvät myös muissa elintavoissa: vain 13 prosenttia nuorista syö aamupalaa joka arkiaamu, liikkuu vähintään tunnin päivässä ja nukkuu vähintään 8 tuntia arkisin (Tilasto- ja indikaattoripankki Sotkanet 2025c).

Tilastojenkin valossa on selvää, että nuoret tarvitsevat terveyttä edistävien elintapojen omaksumiseksi aikuisten tukea.

Kouluterveyskyselyn mukaan merkittävä osa yläkouluikäisistä ei tule riittävästi kuulluksi koulun aikuisten toimesta: 39 prosenttia kokee, ettei opettaja ole kiinnostunut heidän kuulumisistaan (Tilasto- ja indikaattoripankki Sotkanet 2025d), ja alle puolet kokee terveystarkastuksen olleen yksilöllinen ja keskusteleva (Tilasto- ja indikaattoripankki Sotkanet 2025e).

Tarve kommunikaatiota tukeville työkaluille on siis olemassa. Hyvän elämän aakkoset -keskustelupakkaa hyödyntämällä voidaankin sujuvoittaa aikuisten ja nuorten välistä keskustelua ja syventää ymmärrystä yläkouluikäisten elämäntilanteista – ja siten edistää nuorten hyvinvointia.

 

 

Lähteet:

Haravuori, H.; Muinonen, E.; Kanste, O. & Marttunen, M. 2016. Mielenterveys- ja päihdetyön menetelmät opiskeluterveydenhuollossa: Opas arviointiin, hoitoon ja käytäntöihin. Viitattu 30.9.2025. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/131873/URN_ISBN_978-952-302-722-0.pdf?sequence=1&isAllowed=y.

Klein, D. A.; Goldenring, J. M. & Adelman, W. P. 2014. HEEADSSS 3.0: The psychosocial interview for adolescents updated for a new century fueled by media. Contemporary Pediatrics. Viitattu 30.9.2025.
https://www.contemporarypediatrics.com/view/heeadsss-30-psychosocial-interview-adolescents-updated-new-century-fueled-media.

Kosola, S.; Niemelä, E. & Niemelä, S. 2018. Päihdekokeilut – normaalia nuoruutta vai alkava häiriö? Lääketieteellinen Aikakauskirja Duodecim. Kustannus Oy Duodecim. Viitattu 26.9.2025. https://www.duodecimlehti.fi/duo14288.

Ruokolainen, O.; Ollila, H. & Raitasalo, K. 2025. Yhdeksäsluokkalaisten tupakka- ja nikotiinituotteiden käyttö: sähkösavukkeet ja nikotiinipussit yleisimmin käytetyt tuotteet. Lääketieteellinen Aikakauskirja Duodecim. Verkossa Ensin. Viitattu 5.10.2025. https://www.duodecimlehti.fi/xmedia/duo/duo18807.pdf.

Silén, Y.; Huikko, E.; Aalto-Setälä, T.; Haravuori, H. & Marttunen, M. 2025. Mielenterveys-, päihde- ja riippuvuushäiriöt opiskeluterveydenhuollossa. (Toim.) Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Viitattu 30.9.2025.
https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/150862/URN_ISBN_978-952-408-449-9.pdf?sequence=1&isAllowed=y.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos 2024. Nuorten päihteiden käyttö ja rahapelaaminen – ESPAD 2024. Tilastoraportti 42/2024. Viitattu 18.9.2025. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/149507/ESPAD_tilastoraportti_2024_p%c3%a4ivitetty.pdf?sequence=7&isAllowed=y.

Tilasto- ja indikaattoripankki Sotkanet 2025a. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Tyytyväinen elämäänsä tällä hetkellä, % 8. ja 9. luokan oppilaista (THL) (ind. 4700). Viitattu 1.10.2025. https://sotkanet.fi/sotkanet/fi/taulukko/?indicator=sza0LAYA&region=s07MBAA=&year=sy5zAwA=&gender=t&abs=f&color=f&buildVersion=3.1.5&buildTimestamp=202505220800.

Tilasto- ja indikaattoripankki Sotkanet 2025b. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Käyttää päivittäin tupakkaa, sähkötupakkaa, nuuskaa tai nikotiinipusseja, % 8. ja 9. luokan oppilaista (2017-) (THL) (ind. 4730). Viitattu 1.10.2025. https://sotkanet.fi/sotkanet/fi/taulukko/?indicator=sza0DAcA&region=s07MBAA=&year=sy5zs67S0zUEAA==&gender=t&abs=f&color=f&buildVersion=3.1.5&buildTimestamp=202505220800.

Tilasto- ja indikaattoripankki Sotkanet 2025c. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Terveyttä edistäviä elintapoja –summaindikaattori, % 8. ja 9. luokan oppilaista (THL) (ind. 9). Viitattu 1.10.2025. https://sotkanet.fi/sotkanet/fi/taulukko/?indicator=swQA&region=s07MBAA=&year=sy5zAwA=&gender=t&abs=f&color=f&buildVersion=3.1.5&buildTimestamp=202505220800.

Tilasto- ja indikaattoripankki Sotkanet 2025d. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Opettajat eivät ole kiinnostuneita oppilaan kuulumisista, % 8. ja 9. luokan oppilaista (THL) (ind. 355). Viitattu 1.10.2025. https://sotkanet.fi/sotkanet/fi/taulukko/?indicator=szatAgA=&region=s07MBAA=&year=sy5zs67S0zUEAA==&gender=t&abs=f&color=f&buildVersion=3.1.5&buildTimestamp=202505220800.

Tilasto- ja indikaattoripankki Sotkanet 2025e. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Terveystarkastus oli yksilöllinen ja keskusteleva, % 8. ja 9. luokan oppilaista (THL) (ind. 3247). Viitattu 1.10.2025. https://sotkanet.fi/sotkanet/fi/taulukko/?indicator=s_b3AQA=&region=s07MBAA=&year=sy5zAwA=&gender=t&abs=f&color=f&buildVersion=3.1.5&buildTimestamp=202505220800.

Turun ammattikorkeakoulu 2025. Vinssi – Vertais- ja yhteisölliset menetelmät yläkouluikäisten nuorten päihteettömyyden tukemisessa. Viitattu 30.9.2025.
https://www.turkuamk.fi/projekti/vinssi-vertais-ja-yhteisolliset-menetelmat-ylakouluikaisten-nuorten-paihteettomyyden-tukemisessa/.

 

Kirjoittajat:

Kristo Kulmala, terveydenhoitaja (AMK)
valmistunut Turun AMK:sta

Laura Virolainen, terveydenhoitaja (AMK)
valmistunut Turun AMK:sta

Minna Salakari, Vinssi-projektin tutkimusvastaava, lehtori
Turku AMK

Maika Kummel, FT, koulutusvastaava, yliopettaja
Turku AMK