Kohti asiakaslähtöistä palveluohjausta

Palveluohjaaja on sosiaali- tai terveysalan ammattilainen, jonka tehtävänä on määrittää asiakkaan henkilökohtaiset tavoitteet. Hän myös varmistaa niiden toteutuminen aktivoimalla ja varmistamalla tarvittavia palveluita. Palveluohjaaja on tasa-arvoinen rinnalla kulkija, jonka toimeksiantajana on asiakas, ei palvelujärjestelmä. Palveluohjauksella voidaan myös säästää sosiaali- ja terveydenhuollon resursseja.
Jokaisella on vastuu omasta hyvinvoinnistaan
Tämän päivän haasteena sosiaali- ja terveydenhuollossa on alati lisääntyvien kustannusten hillitseminen ja palvelujen rajaaminen. Yhä useampi suomalainen elää hyvin vanhaksi ja ikääntyessä erilaisten sairauksien, toimintakyvyn heikkenemisen ja avun tarpeen lisääntymisen todennäköisyys kasvaa. Toisaalta pieni osa ihmisistä käyttää suuren osan sosiaali- ja terveydenhuollon resursseista. Yhteiskunnan resurssit eivät kuitenkaan ole loputtomat.
Yhteiskunnassamme on päämääränä, että kaikki ihmiset, myös ikääntyneet, kantaisivat suuremman vastuun omasta hyvinvoinnistaan. Jokaisen on huolehdittava omasta terveydestään, jotta toimintakyky säilyisi hyvänä ja kotona voitaisiin asua mahdollisimman pitkään. Yhteiskunta ei voi ratkaista kaikkia hyvinvointiin liittyviä ongelmia tuottamalla jatkuvasti lisää palveluja.
Asiakaslähtöisessä toiminnassa lähtökohtana on asiakkaan tukeminen ja palveluiden tarve. Helposti saavutettavissa oleva, yhdeltä luukulta saatava moniammatillinen ja oikea-aikainen palveluohjaus osallistaa asiakasta ottamaan vastuuta omasta hyvinvoinnistaan. Palveluohjaajan keskeisenä tehtävänä onkin kohdentaa ja koordinoida sosiaali- ja terveydenhuollon palveluita vastaamaan asiakkaan yksilöllisiin tarpeisiin.
Yhdessä asiakkaan kanssa
Asiakaslähtöisessä palveluohjauksessa merkittäviä ovat asiakkaan omat voimavarat, itsemääräämisoikeus ja valinnanvapaus. Tavoitteena on lisätä asiakkaan elämänlaatua tukemalla hänen itsenäistä elämäänsä oikeanlaisten palvelumuotojen avulla. Sosiaali- ja terveydenhuollon palveluja tarvitseva asiakas ei välttämättä tiedä, mikä on mahdollista ja realistista. Yhteiskunnan monimutkainen palveluviidakko voi hämmentää.
Palveluohjauksen sisältö ja työtavat vaihtelevat asiakkaasta ja asiakasryhmästä riippuen. Palveluohjauksen avulla selvitetään, mihin asiakas itse pystyy ja mihin hän tarvitsee apua. Samalla asiakas saa tietoa eri vaihtoehdoista. Palveluohjaaja yhteistyössä asiakkaan ja moniammatillisen verkoston kanssa koordinoi ja opastaa asiakasta hänelle tarpeellisten palvelujen ääreen..
Asiakaslähtöinen palveluohjaus on kaikkien etu
Asiakaslähtöinen palveluohjaus on yksi oiva ratkaisu sosiaali- ja terveyspalveluiden kysynnän ja tarjonnan haasteisiin. Lopputuloksena on tyytyväinen asiakas ja kestävä yhteiskunta.
Lähteet
STM. Tavoitteena ikäystävällinen Suomi Laatusuositus hyvän ikääntymisen turvaamiseksi ja palvelujen parantamiseksi 2020–2023 SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖN JULKAISUJA 2020:29 (luettu 23.10.2020)
Valtiontalouden tarkastusvirasto (2017). Paljon palveluja tarvitsevat ja käyttävät asiakkaat perusterveydenhuollossa. Tuloksellisuustarkastuskertomus 11/2017.
Ikäihmisten keskitetty asiakasneuvonta ja -palveluohjaus sekä palvelutarpeen arviointi Varsinais-Suomessa. 2018. (luettu 23.10.2020)
Teksti
Terhi Arola
Toimintaterapeutti
Asiakas- ja palveluohjauksen erikoistumisopintojen opiskelija
Turun AMK
Tyyne-Maria Malmström
Sairaanhoitaja, ikäihmisten asiakasohjaaja
Asiakas- ja palveluohjauksen erikoistumisopintojen opiskelija
Turun AMK
Kaisa Niinistö
Geronomi, muistikoordinaattori, palveluohjaaja
Asiakas- ja palveluohjauksen erikoistumisopintojen opiskelija
Turun AMK
Minna Rantapää
Erikoissairaanhoitaja, diakonissa, viittomakielentulkki, FM, TtM,
Asiakas- ja palveluohjauksen erikoistumisopintojen opiskelija
Turun AMK
Päivi Erkko
Hoitotyön lehtori
Turun AMK