Koko kehon magneettikuvauksen eettisyys – tietääkö asiakas, mitä hän on ostamassa?

08.12.2025

”Koko vartalon magneettikuvaus syövän varhaiseen havaitsemiseen ja seulontaan” – tähän tyyliin mainostaa yhä useampi magneettikuvauksia tuottava yksityisen sektorin palveluntarjoaja. Mutta onko kuvaukset vastinetta rahoille vai hukkaan heitettyä aikaa? Mitä tarkoittaa epäselvä löydös terveelle aikuiselle? Onko (epä)varmuuden myyminen eettisesti oikein?

Koko kehon magneettikuvaus on kuvantamistutkimus, jossa ihmisen keho kuvataan laajasti joko päästä varpaisiin tai keskivartalon alueelta. Sitä on tutkittu syövän varhaisessa toteamisessa tai syöville altistavien geenimutaatioiden seurannassa, mutta oireettomien seulontaan sen hyödyistä ei ole yksiselitteisiä tuloksia. Yksityissektorilla tutkimuksen tekeminen on yleistynyt, ja se vetoaa ihmisiin ikään kuin terveysvakuutuksena.

Magneettikuvauksiin pääsyn voi ostaa rahalla kuka tahansa terve aikuinen. Kuvauksista voi paljastua täysin oireeton sattumalöydös, joka ei ole vaatinut tutkimuksia tai hoitoa ennen sen löytymistä. Mutta sattumalöydöksen jälkeen alkaa selvitystyöt, koska on olemassa mahdollisuus vakavasta sairaudesta – vaikkei se olekaan todennäköisin vaihtoehto. Tilanteen selvittelytyö tehdään usein julkisen terveydenhuollon puolella, mikä ruuhkauttaa entisestään jonoissa odottavien tutkimuksiin pääsyä.

Ylimääräisiä toimenpiteitä ja henkistä kuormaa?

Potilaan näkökulmasta markkinointi voi luoda mielikuvan yksinkertaisesta ja riskittömästä tavasta varmistaa oma terveytensä. Viestinnän eettisenä haasteena on, ymmärtääkö asiakas, mitä hän on todella ostamassa. Käsitteenä koko kehon kuvaus antaa lupauksen kattavasta terveystarkastuksesta, vaikka käytännössä kuvausmenetelmä ei ole tarkoitettu seulontaan.

Lääkärietiikan mukaisesti tarkoituksenmukaisia tutkimuksia on käytettävä vain lääketieteelliseen tietoon ja kokemukseen perustuen. Koko kehon magneettikuvaukseen pääsee ilman lääkärin lähetettä, mikä muodostaa eettisesti arveluttavan mielikuvan alan ammattilaiselle.

Onko kuvaus tarpeellinen ja minkälaisia ylimääräisiä toimenpiteitä tai henkistä kuormaa sattumalöydökset voivat aiheuttaa? Yhdelle tehdään turha leikkaus, joka vaatii sairauspoissaolon työstä, kun taas toinen ahdistuu selän oireettomasta löydöksestä.

Mainonnan vastuullisuus ja eettisyys puntarissa

Tarkat ja yksityiskohtaiset magneettikuvat saadaan usein vain kiinnostuksen kohteen alueelta ja yhden kuvauksen aikana. Esimerkiksi kohdunkaulan magneettikuvaus keskittyy nimettyyn alueeseen, ja ulkosynnyttimen muutokset jäävät kuva-alueen ulkopuolelle.

Kuinka tarkkoja koko kehon magneettikuvauksen sekvenssit voivat olla ja jääkö niistä näkymättä ne pienimmät muutokset, jotka kuukauden päästä tunnetaan rinnassa pattina? Voiko tällöin myydä eettisesti ja vastuullisesti varmuutta syöpien varhaisesta havaitsemisesta – vai pitäisikö viestinnässä korostaa menetelmän rajoituksia yhtä avoimesti kuin sen vahvuuksia?

Terveysviestintä on eettistä, kun se antaa realistisen kuvan tutkimuksen merkityksestä ja rajoista.

Viestinnän eettisissä ohjeissa sanotaan, että ”Vastuullinen viestintä on enemmän kuin lain kirjaimen noudattamista.” Lain mukaan magneettikuvauksia voi markkinoida ja tarjota ilman lääkärin tekemää lähetettä, koska tutkimuksessa ei käytetä ionisoivaa säteilyä. Mutta laki ei määrää, että terveille ja oletetusti hyväosaisille tarvitsee myydä koko kehon seulontamenetelmää vakavien sairauksien poissulkemiseksi.

Se, onko koko kehon magneettikuvauksen mainostaminen vastuullista ja eettisesti oikein, ratkaistaan suuremmissa pöydissä. Terveysviestintä on eettistä, kun se antaa realistisen kuvan tutkimuksen merkityksestä ja rajoista – ei silloin, kun se myy turvallisuuden tunnetta ilman tietopohjaa.

Jos kuvauksen sattumalöydös on vaaraton mutta aiheuttaa ihmiselle epävarmuutta ja ahdistusta, mikä on kuvauksen todellinen hinta?

Artikkeli on osa Master Schoolin terveysviestinnän opintojaksoa, jossa sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset perehtyvät muun muassa terveydenlukutaitoon, tiedon luotettavuuteen ja tieteen yleistajuistamiseen.


Teksti:

Sara Kokko, röntgenhoitaja (AMK)
Master School -opiskelija, sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen
Turun AMK

Minna Salakari, lehtori, FT
Turun AMK

Aleksi Rajamäki, viestinnän asiantuntija, FM
Turun AMK

 

Lähteet:

Arvoterveys. (2025). Saatavilla 10.11.2025 https://arvoterveys.fi

Conti, L.; Mazzoni, D.; Marzorati, C.; Grasso, R.; Busacchio, D.; Petralia, G. & Pravettoni, G. (2025). Observations Regarding the Detection of Abnormal Findings Following a Cancer Screening Whole-Body MRI in Asymptomatic Subjects: The Psychological Consequences and the Role of Personality Traits Over Time. J Magn Reson Imaging. 2025 Feb;61(2):634–645. Saatavilla 12.11.2025 https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/38821883/

Goodwin, V. (2023). Whole-body MRIs aren’t as beneficial as they seem. Michigan Medicine: Health Lab 12.9.2023. Saatavilla 12.11.2025 https://www.michiganmedicine.org/health-lab/whole-body-mris-arent-beneficial-they-seem

Kosonen, L. (2023). Moni hakeutuu turhaan magneettikuvaukseen omalla rahalla, ja se tekee terveistä sairaita – lääkäri: ”En suosittele”. Yle Uutiset 17.10.2023. Saatavilla 11.11.2025 https://yle.fi/a/74-20055104

Kumar, S. & Kumar, D. (2025). Whole-Body Imaging in Preventive Screening: Scientigic Rationale vs. Ethical Justification. International Journal of Research and Analytical Reviews 12(2):531–546. Saatavilla 10.11.2025 https://www.researchgate.net/publication/391598675_Whole-Body_Imaging_in_Preventive_Screening_Scientific_Rationale_vs_Ethical_Justification

Lääkäriliitto. (9.5.2025). Lääkärin etiikka: 1.3.2 Eettiset ohjeet. Saatavilla 11.11.2025 https://www.laakariliitto.fi/tyoelama/ohjeita-ja-suosituksia/laakarin-etiikka/eettiset-ohjeet/

Mutanen, A. (2023). Magneettikuvausten markkinointia yleisölle pitäisi rajoittaa, sanoo professori Kari Tikkanen. Helsingin Sanomat 12.10.2023. Saatavilla 10.11.2025 https://www.hs.fi/tiede/art-2000009897403.html

Viestinnän eettinen neuvosto. (2023). Viestinnän eettiset ohjeet. Saatavilla 11.11.2025 https://ven.fi/ohjeet/viestinnan-eettiset-ohjeet/

Visiomagneetti. Saatavilla 10.11.2025 https://www.visiomagneetti.fi/

Kuva: Adobe Stock