Luotsi tähtää oppilaitoshyvinvoinnin lisäämiseen

09.12.2022

Hyvinvointijohtamisen ja monitahoisen yhteistyön keinoin vaikutetaan ammatillisen oppilaitoksen työyhteisön ilmapiiriin ja onnistumisen kokemuksiin sekä opiskelijoiden ja henkilöstön motivaatioon ja työkykyyn.

Hyvinvoinnin ja osaamisen johtaminen on merkittävää sekä yksilön että työyhteisön näkökulmasta: hyvinvoiva ammattiin opiskelija oppii ja etenee henkilökohtaisella opintopolullaan suunnitelmallisesti ja kiinnittyy työelämään jouhevasti opintojensa jälkeen. Oppilaitoshyvinvointi taas on organisaation vahva kivijalka – jokainen ansaitsee hyvän johtajan, mutta oppii myös johtamaan omaa toimintaansa vastuullisesti.

ANKKURI-hankkeen hyvinvointityö saa jatkoa

Hyvinvoinnin ja osaamisen kehittämisen johtaminen edellyttää oppilaitoksen johdon, henkilöstön ja opiskelijoiden sekä alueellisten toimijoiden yhteistyötä. Tämä työ aloitettiin Turun ammattikorkeakoulun ANKKURI-hankkeessa, jonka viimeisenä toimintavuotena laadittiin hyvinvointijohtamisen mallikehikko Turun ammatti-instituutin (TAI) käyttöön.

Luotsi-hanke jatkaa ANKKURIssa tehtyä työtä keskittymällä erityisesti siihen havaintoon, että hyvinvointi ja osaaminen vaikuttavat suoraan ammatillisen tutkinnon läpäisyyn, opintojen keskeyttämisten vähenemiseen ja työelämään kiinnittymiseen. Luotsin tavoitteena onkin TAIn hyvinvointijohtamisen ja alueellisen hyvinvointiyhteistyön kehittäminen työhyvinvoinnin ja urakehityksen näkökulmista. Uusi hanke alkaa tammikuussa 2023.

Hyvinvointijohtaminen edistää oppimista ja kokonaisvaltaista hyvinvointia. Siihen ”nojautuen” nuorten parissa toimivat ammattilaiset voivat huolehtia opiskelijoiden hyvinvoinnista sekä oppimisympäristön terveellisyydestä ja turvallisuudesta.

Koordinoidulla yhteistyöllä lisää mahdollisuuksia opiskelijoiden tukemiseen

Opiskelijoiden ja henkilöstön hyvinvointi, osaaminen ja asenne ovat ratkaisevia tekijöitä organisaation tavoitteiden saavuttamisessa. Olennaista on vuorovaikutusosaamisen ja yhteistyökäytäntöjen kehittäminen, jotta yhteisöllinen oppiminen ja osaaminen – ja siten myös työelämään siirtyminen – mahdollistuvat.

Monipuolinen ja organisoitu yhteistyö alueellisten toimijoiden kanssa lisää mahdollisuuksia toteuttaa hyvinvointia tukevia toimintoja oppilaitoksessa. Samalla luodaan pohjaa osallistavalle organisaatiokulttuurille.

Hyvinvointijohtamisen ja alueellisen yhteistyön mallinnukset luovat ammattiin opiskeleville työhyvinvoinnin perustan ja ammattilaisille edellytykset toimia opiskelijoiden työelämään siirtymisen ja työssä jaksamisen tukena. Se mahdollistaa lisäksi ammattilaisille toimivan ja vaikuttavan menetelmän käytännön opetus- tai sote-alan työhön ja erilaisten opiskelijaryhmien kohtaamisiin.

 

Teksti:

Minna Salakari
Lehtori, FT
Turun AMK

Anu Vaihekoski
Pt. tuntiopettaja, väitöskirjatutkija
Turun AMK