Mitä tietoja ja taitoja sairaanhoitajat kaipaavat vastavalmistuneen perehdyttämiseen?

Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa perehdytyksessä tarvittavia tietoja ja taitoja kirjallisuuskatsaukseen perustuen ja laatia sen perusteella kyselylomake perehdyttäville sairaanhoitajille. Opinnäytetyön tavoitteena on edistää hyvää ja yhtenäistä perehdytystä. Lisäksi tavoitteena on auttaa vahvistamaan vastavalmistuneiden sairaanhoitajien työhön sitoutumista ja tämän avulla mahdollisesti lisätä potilasturvallisuutta.
Sairaanhoitajaliiton tekemän kyselyn mukaan yli puolet sairaanhoitajista on tuonut esille, että koronapandemia on lisännyt työstressin määrää ja jopa useampi kuin kaksi kolmesta kyselyyn vastanneesta hoitajasta pohtii työpaikan vaihtamista. Tämän vuoksi on korostunut uusien työntekijöiden perehdytysprosessin laatu.
Perehdyttämisen yhtenä päämääränä on saada uusi työntekijä tutustumaan uuteen työympäristöön ja sitouttaa hänet osaksi työyhteisöä. Mitä yhtenäisemmäksi perehdytysprosessi saadaan, sitä tehokkaammin se saadaan toteutettua uusille työntekijöille. Opinnäytetyössä kehitettiin kyselylomake, jonka on tarkoitus tukea onnistunutta perehdytysprosessia.
Perehdyttämisessä on usein keskeisiä haasteita, joita korjaamalla perehdytysprosessia voitaisiin kehittää ja saada yhä toimivammaksi. Perehdyttäjät voivat kokea perehdyttämisen uuvuttavaksi, sillä he eivät saa perehdyttämiseen koulutusta tai riittävää tukea työpaikalta. Lisähaastetta voi tuoda se, jos sopivaa perehdyttäjää ei myöskään löydy työpaikalta. Perehdytysprosessin epäonnistuminen voi johtaa siihen, että vastavalmistunut irtisanoutuu työpaikalta.
Tehokas ja onnistunut perehdytys kasvattaa vastavalmistuneen itseluottamusta ja ammatillista osaamista.
Jotta perehdytysprosessi olisi mahdollisimman onnistunut, perehdyttäjältä vaaditaan paljon erilaisia tietoja ja taitoja. Vuorovaikutustaidot, perehdyttäjän tietynlaiset luonteenpiirteet ja motivaatio perehdyttämiseen tukevat perehdyttämisen onnistumista. Pedagogisista taidoista, palautteen antamisesta ja vastaanottamisesta on nähty hyötyä sekä perehdyttämisessä että perehdyttäjän omien taitojen kehittämisessä.
Usein perehdyttäjäksi on hyvä valita henkilö, jolla on riittävästi teoriatietoa sekä kliinisistä että teknisistä asioista, jolloin hän voi jakaa sitä vastavalmistuneelle sairaanhoitajalle. Tehokas ja onnistunut perehdytys kasvattaa vastavalmistuneen itseluottamusta ja ammatillista osaamista sekä lisää heidän tyytyväisyyttään työpaikkaa kohtaan. Minkälainen perehdyttäjä sinä olet?
Lähteet:
Agge, E. 2022. Henkilöstötilanne kuormittaa hoitotyön johtajia. Sairaanhoitajaliitto. Vol 2.
Ahokas, L. & Mäkeläinen, J. 2013. Perehdyttäminen ja työnopastus – ennakoivaa työsuojelua. Työturvallisuuskeskus. Digijulkaisut. Viitattu 22.2.2022. https://ttk.fi/oppaat_ja_ohjeet/digijulkaisut/perehdyttaminen_ja_tyonopastus_-_ennakoivaa_tyosuojelua
Barrett, R. 2020. Changing preceptorship to achieve better quality training and less attrition in newly qualified nurses. British Journal of Nursing. Vol. 29, No 12, 706-709.
Girotto, L.; Enns S.; de Oliveira M.; Mayer F.; Perotta B.; Santos I. & Tempski P. 2019. Preceptors’ perception of their role as educators and professionals in a health system. BMC Medical Education. Vol. 19, No 203.
Hansen, W. 2021. The Perceptions of newly qualified nurses on the guidance by preceptors towards becoming experts in nursing. Curationis. Vol. 44, No 1.
Hardie, P.; Darley, A.; Redmond, C.; Lafferty, A. & Jarvis, S. 2021. Interpersonal and communication skills development in nursing preceptorship education and training programmes: a scoping review protocol [version 2; peer review: 3 approved]. HRB Open Research. Vol. 4, No 9, 1-16. Viitattu 28.2.2022. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7903201/pdf/hrbopenres-4-14417.pdf
Tehy n.d. Perehdytys. Viitattu 22.2.2022. www.tehy.fi > Perehdytys.
Teksti:
Veera Järvelä, Katri Kemppainen, Katja Kyytsönen ja Sara Leino
Sairaanhoitajaopiskelijat
Turun AMK
Tuija Leinonen
Yliopettaja
Turun AMK