Miten etähoitoa voidaan hyödyntää vuodeosastopotilailla?

05.07.2021

Kotiin annettava hoito on merkittävä lisä turvaamaan ikääntyneiden asumista kotona mahdollisimman pitkään samalla, kun vuodeosastopaikkoja vähennetään. Tutkimusten mukaan etähoitoa voidaan hyödyntää myös vuodeosastoilla tietyille potilasryhmille.

Etähoidolla tarkoitetaan puhelimen tai nettiyhteyden välityksellä toteutettavaa potilaan hoitoa, ohjausta ja tukemista terveyttä ja hyvinvointia koskevissa asioissa. Sitä hyödynnetään vuodeosastoilla tutkimusten mukaan esimerkiksi puhelinseurantana, etäkuntoutuksena, etämonitorointina sekä vuodeosaston tarjoamana etävastaanottona.

Etähoito on nykyaikainen lisääntyvä hoitomuoto, jolla voidaan järjestää palveluja tuottavammin ja säästää kustannuksissa. Etäyhteyksillä voidaan muun muassa tutkia ja diagnosoida potilasta tai toteuttaa voinnin seurantaa.

Soveltuvuutta etähoitoon arvioidaan yksilöllisesti

Etähoitoa käytetään yleisesti poliklinikoilla ja vastaanottotoiminnassa. Etävastaanotolla voidaan esimerkiksi käydä läpi potilaan tietoja, tutkia potilasta erilaisten järjestelmään kytkettyjen välineiden ja mittareiden avulla tai toteuttaa jatkohoitoa.

Etävastaanotto on hyvä vaihtoehto etenkin kroonisia sairauksia sairastaville potilaille. Sen toteuttaminen edellyttää potilaan tietoista suostumusta, ja tarvittaessa potilaalla on mahdollisuus myös perinteiseen vastaanottokäyntiin.

Terveyskeskussairaaloissa hoidettavat potilasryhmät painottuvat pääosin pitkäaikaissairaisiin ja ikääntyneisiin. Usein terveyskeskussairaalaan tullaan myös kuntoutukseen tai jatkohoitoon erikoissairaanhoidosta. Terveyskeskussairaala on terveyskeskuksen yhteydessä toimiva vuodeosasto, jossa tarjotaan yleislääkäritasoista sairaanhoitoa.

Kaikille vuodeosastojen potilasryhmille etähoito ei sovi, mutta tutkimusten mukaan etähoitoa on hyödynnetty onnistuneesti esimerkiksi iäkkäillä, pitkäaikaissairailla, aivoverenkiertohäiriöpotilailla sekä palliatiivisessa hoidossa olevilla potilailla. Etähoitoa saaneiden kokemukset ovat olleet pääosin hyviä, ja potilaat ovat monesti halukkaita valitsemaan etähoitomahdollisuuden jatkossakin.

Kokemukset etähoidon käytöstä pääosin hyviä

Puhelinseurannalla pystytään ennaltaehkäisemään potilaan joutumista takaisin sairaalaan. Puhelinseurannalla seurattiin vuodeosastolta kotiutuneen vointia ja autettiin potilasta oireiden hoitamisessa, jolloin mahdolliset muutokset voinnissa voitiin havaita ajoissa. Etäkuntoutuksella iäkkäät vuodeosastolta kotiutujat ja aivoverenkiertohäiriön sairastaneet potilaat voivat jatkaa kuntoutustaan tuloksellisesti omassa kotiympäristössään.

Etäkuntoutusta toteutettiin reaaliaikaisena sekä ajasta riippumattomana. Reaaliaikaisessa kuntoutuksessa potilas ja terapeutti ovat esimerkiksi videopuheluyhteydessä, ja ajasta riippumattomassa kuntoutuksessa kuntoutuja tekee itsenäisesti harjoitteita verkosta.

Etämonitorointia hyödynnettiin muun muassa palliatiivisten potilaiden seuraamiseen, samalla kun potilaat pystyivät asumaan kotonaan. Etämonitorointia toteutettiin älypuhelimen ja rannekkeen avulla, joista välittyi tietoa hoitohenkilökunnalle potilaan voinnista.

Vuodeosastolta voidaan myös tarjota etävastaanottoja kotiutuneille turvaamaan sairaalasta kotiin palaamista. Etävastaanoton avulla kotihoito pystyi ottamaan videoyhteyden vuodeosastolle. Esimerkiksi haavanhoidon vuoksi osastohoidossa olleen potilaan haavaa voitiin näyttää vuodeosaston henkilökunnalle, joka osasi kertoa, mihin suuntaan haavan tilanne on kehittynyt.

Tutustu Laura Määttäsen ja Hanna Paikkarin opinnäytetyöhön: Etähoidon hyödyntämisen mahdollisuudet terveyskeskussairaalassa – kuvaileva kirjallisuuskatsaus.

 

Teksti

Laura Määttänen
Sairaanhoitajaopiskelija
Turun AMK

Hanna Paikkari
Sairaanhoitajaopiskelija
Turun AMK

Tuuli Paija
Päätoiminen tuntiopettaja
Turun AMK