Nalleneuvola – terveyskasvatusta leikin kautta

05.11.2025

 

Nalleneuvola on leikin varjolla toteutettava toimintamalli, jonka tavoitteena on tutustuttaa lapsia neuvolaan ja lieventää heidän mahdollista jännitystänsä ja pelkoja neuvolakäyntejä kohtaan. Tässä kehittämistyössä suunniteltiin ja toteutettiin kaksi päiväkodissa toteutettua nalleneuvolapäivää.

Nalleneuvolan tarkoituksena on tutustuttaa lapsia neuvolaan ja lieventää lasten jännitystä neuvolatarkastuksia kohtaan. Idea nalleneuvolasta on saanut alkunsa nallesairaalatoiminnasta, jolla on pitkä historia muun muassa Suomen Punaisen Ristin kanssa. Monet toimijat järjestävät nykyään nallesairaala- ja neuvolatoimintaa, ja ne ovatkin olleet suosittuja.

Tämän kehittämistyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa kaksi nalleneuvolapäivää päiväkoti-ikäisille lapsille eräässä alueen päiväkodissa. Leikki ja osallisuus olivat keskeisessä roolissa, ja niiden avulla pyrittiin lisäämään lasten ymmärrystä neuvolatoiminnasta sekä vahvistamaan hyvinvointia ja turvallisuuden tunnetta. Nalleneuvolatoteutuksissa huomioitiin eri-ikäiset lapset sekä päiväkodin erityisryhmä.

 

tekoälyllä tehty kuva, jossa lapsi kuuntelee stetoskoopilla pehmonallen sydämenlyöntejä
Leikin ja osallisuuden avulla lisättiin lasten ymmärrystä neuvolatoiminnasta sekä vahvistettiin hyvinvointia ja turvallisuuden tunnetta. Kuva on tehty M365 Copilot -tekoälyohjelmalla.

 

Leikki kehittää, opettaa ja tuo hyvinvointia

Neuvolatoiminta on lakisääteinen osa perusterveydenhuoltoa, jossa seurataan alle kouluikäisten lasten kasvua ja kehitystä sekä tuetaan koko perheen hyvinvointia. Neuvolan ja varhaiskasvatuksen monialaisella yhteistyöllä on paras mahdollisuus edistää lapsen terveyttä ja hyvinvointia. Neuvolaan sekä varhaiskasvatukseen kuuluu myös leikki, joka on tärkeä osa lapsen arkea ja merkittävä oppimismuoto.

Leikki kehittää lapsen kieltä, vuorovaikutustaitoja ja ajattelua sekä auttaa käsittelemään tunteita ja pelkoja. Leikin avulla voidaan myös lieventää esimerkiksi sairaalapelkoa. Osallisuus leikissä ja neuvolakäynneillä lisää lapsen turvallisuuden tunnetta. Nalleneuvola-mallissa lapset tutustuvat neuvolatoimintaan leikin kautta, mikä tekee tilanteista tutumpia ja vähemmän jännittäviä.

Terveydenhoitajaopiskelijoiden toteuttamassa Nalleneuvolassa myös opiskelijat hyötyvät ja oppivat toiminnasta. Toiminta opettaa opiskelijoille lasten kohtaamista ja vuorovaikutustaitoja, jotka ovat terveydenhoitajan työssä keskeisiä. Opiskelijat saavat onnistumisen kokemuksia ja lisääntynyttä tietämystä sekä itseluottamusta toimia lasten kanssa myös tulevaisuudessa terveydenhuollon ympäristöissä. Myös lääkäreiden koulutuksessa on kokeiltu samantyyppistä konseptia hyvin kokemuksin.

Nalleneuvolassa lapsen oma nalle tuotiin terveystarkastukseen

Nalleneuvola järjestettiin kahtena peräkkäisenä päivänä eräässä alueen päiväkodissa, ja siihen osallistui useita eri-ikäisiä lapsiryhmiä sekä erityisryhmä. Toiminta toteutettiin päiväkodin salissa, jonne lapset toivat omat nallensa neuvolatarkastukseen.

Alussa terveydenhoitajaopiskelijat esittelivät itsensä ja kertoivat rastipisteiden sisällöstä. Kaikki osallistuminen oli vapaaehtoista. Nalleneuvolaa varten lapsille oli valmisteltu omat nalleneuvolakortit. Tarvittavat välineet, kuten leikkiruiskut, stetoskoopit ja mittanauhat, saatiin päiväkodilta, opiskelijoilta ja Turun AMK:n opettajalta.

Lapset kiersivät pienryhmissä neljää rastipistettä, joissa he pääsivät osallistumaan omalle nallelleen tehtäviin neuvolamittauksiin: pituus ja päänympärys, paino, verenpaineen mittaus ja rokotus. Jokaisella rastilla opiskelija ohjasi toimintaa, ja mittaustulokset kirjattiin nalleneuvolakorttiin.

Lapset saivat palkinnoksi tarroja ja mahdollisuuden värittää nallen kuvaa. Yhdessä ryhmässä ehdittiin lisäksi kuunnella pehmoeläinten sydänääniä stetoskoopilla. Niin lapset kuin aikuisetkin olivat tyytyväisiä nalleneuvolapäiviin.

 

Kirjoittajat

Armfelt Laura
terveydenhoitaja (AMK)
valmistunut Turun AMK:sta

Anne Laurent
terveydenhoitajaopiskelija
Turku AMK

Celinda Nurmi
terveydenhoitaja (AMK)
valmistunut Turun AMK:sta

Tiia Rintala
terveydenhoitaja (AMK)
valmistunut Turun AMK:sta

Maika Kummel
FT, yliopettaja, terveydenhoitaja
Turku AMK

Lähteet:

Blubaum, A., Coco, K., Hakala, T., Kangasniemi, M., Kela, T., Kuosmanen, L., Leppänen, L., Nyman, J., Ruokolainen, S., Ruuskanen, S., Sillanpää, K., Siipi, H. Tehyn eettinen toimikunta 2019. Lapsen ja perheen kohtaaminen. Viitattu 19.11.2024. https://www.tehy.fi/fi/blogi/lapsen-ja-perheen-kohtaaminen

Hakulinen, 2023. Lastenneuvolapalvelut. Duodecim terveysportti. Viitattu 19.11.2024. https://www.terveysportti.fi/apps/dtk/nko/article/nla00092?toc=1112237

Jämsän kaupungin varhaiskasvatussuunnitelma 2017. 4.4 Leikki kehityksen, oppimisen ja hyvinvoinnin lähteenä. Viitattu 18.11.2024. https://peda.net/jamsa/varhaiskasvatus/vasu-2017-pohja/4/4lkojhl

Koivula, M., Siippainen, A., Eerola-Pennanen, P., Böök, M. L. & Vastapaino. 2022. Valloittava varhaiskasvatus: Oppimista, osallisuutta ja hyvinvointia. 3. korjattu ja laajennettu painos. Tampere: Vastapaino.

Kotimaisten kielten keskus. 2015. Sanapoimintoja vuodelta 2015. Viitattu 26.11.2024. https://www.kotus.fi/sanakirjat/kielitoimiston_sanakirja/uudet_sanat/vuoden_sanapoiminnot/sanapoimintoja_2015

Moisio, H., Heikkilä, P., Kakko, K., Rantanen, M., Hakkarainen, K., Hutri-Kähönen, N. 2017. Nallesairaalasta oppia lapsen kohtaamiseen. Lääkärilehti 18.8.2017, 33/2017 vsk 72 s. 1721–1722. Viitattu 19.11.2024. http://www.laakarilehti.fi.ezproxy.turkuamk.fi/tyossa/raportit-ja-kaytannot/nallesairaalasta-oppia-lapsen-kohtaamiseen/

Tarkka, K. n.d. Voiko oppiminen olla leikkiä. Leikkipäivä/MLL. Viitattu 19.11.2024. https://leikkipaiva.fi/voiko-oppiminen-olla-leikkia/

Åkerfelt, T-L., & Laitinen, M. 2016. Leikki esiopetuksessa tukimateriaali. Opetushallitus. Viitattu 18.11.2024. https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/leikki_esiopetuksessa_tukimateriaali_0.pdf 

 

Pääkuva: Adobe Stock