Nuorten hyvinvoinnin tukeminen on yhteinen missio

Turun ammattikorkeakoulun ANKKURI-hankkeen keskeisenä tavoitteena oli edistää nuorten hyvinvointia lisäämällä ja tukemalla terveitä elintapoja nuorille tutuissa arkisissa ympäristöissä. Monissa jo olemassa olevissa työtavoissa on haasteellista niiden perustuminen ulkopuolisten asiantuntijoiden näkemyksiin nuoren terveyden edistämisestä.
Nuorten kanssa auktoriteettijohtoinen toiminta tai perinteinen valistaminen eivät toimi toivotusti. Kun pohditaan ja tutkitaan nuorten terveyskäyttäytymistä, tulisi keskittyä tiedon omaksumisen tapoihin sekä siihen, miten nuorten toimintatavat muotoutuvat osana heidän elinolosuhteitaan ja elämäntapojaan.
Olennainen kysymys kaikessa terveyttä edistävässä työssä on, miten nuori kohdataan puhuttaessa hänen terveydestään, hyvinvoinnistaan, päihteistä, tupakkatuotteista ja nuuskasta.
Terveyden edistäminen perustuu tietoperustaan ja vuorovaikutukseen
Oppilaitos on merkittävä terveyden edistämisen toimintaympäristö, jossa voidaan vaikuttaa nuorten terveyskäyttäytymiseen. Ehkäisevän päihdetyön tulisikin olla osa oppilaitoksen opetusta, toimintakulttuuria sekä oppilas- ja opiskeluhuoltoa.
Terveyden edistäminen ja ehkäisevä päihdetyö edellyttävät nuorelle ikätasoisen tiedon välittämistä ja toistettavuutta – ja mikä tärkeintä, toiminnallisuutta. Terveyttä tukevassa työssä toimitaan nuorten parissa ja osallistetaan nuoria ja heidän lähiympäristöään yhteiseen tekemiseen.
Yhteistä ymmärrystä rakentavista toimintatavoista muun muassa dialoginen vuorovaikutus soveltuu erinomaisesti nuoren kohtaamiseen. Sen keskiössä ovat menetelmät, jotka edistävät yhdessä pohtimista tasa-arvoisen kuuntelun ja kuulluksi tulemisen kautta.
ANKKURI toimi oppilaitosympäristöissä – matalalla kynnyksellä
Käytännössä ehkäisevä päihdetyö on suunnitelmallista koko oppilaitoksen toimintakulttuuriin ja ympäristöön vaikuttavaa työtä. Se tulisi sisällyttää eri oppiaineisiin, opiskelukokonaisuuksiin sekä oppilas- ja opiskelijakunnan toimintaan. Yhteisöllisiä menetelmiä ovat esimerkiksi päihteiden käytön ehkäisemiseen liittyvät säännölliset tapahtumat ja teemapäivät.
ANKKURI-hankkeessa ammatillisen oppilaitoksen käyttöön on luotu muun muassa uusia luovia terveysosaamisen oppimismenetelmiä ja terveystietotesti sekä kehitetty terveyden edistämisen malleja, toiminnallisia interventioita ja materiaalia, jotka sopivat nuorten toimintaympäristöihin. Toimintamalleja ja materiaalia nuorten parissa toimimiseen on koottu Ankkuripaikalla-sivustolle.
Hankkeessa on lisäksi toteutettu kouluympäristöihin jalkautuvaa matalankynnyksen terveyskioski-toimintamallia yhdessä Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen NIKO – Terveyden edistäminen nuorten arjessa -projektin kanssa.
Kaikkien näiden menetelmien ja toimintojen keskiössä ovat nuoren kohtaaminen ja kuulluksi tuleminen. Niillä parannetaan nuorten kasvu- ja elinoloja sekä lisätään nuorten kykyä ja edellytyksiä toimia yhteiskunnassa.
Lue lisää:
- Ankkuripaikalla-sivusto: www.ankkuripaikalla.fi
- ANKKURI-hankkeen verkkosivut: ankkuri.turkuamk.fi
- Artikkeli-kokooma: Ankkuripaikalla – näköaloja ammattikoulun opiskelijoiden terveyden edistämiseen
Teksti:
Jan Holmberg, pt. tuntiopettaja, hankeasiantuntija
Turun AMK
Minna Salakari, lehtori, projektipäällikkö
Turun AMK