PumpkinTube-tapahtumassa nuoret tutustuivat terveellisiin elintapoihin

03.11.2023

Viimeisimmän kouluterveyskyselyn mukaan yhä useampi lapsi ja nuori jättää aamupalan ja koululounaan syömättä. Terveydenhoitotyön kehittämistyössä terveydenhoitajaopiskelijat jalkautuivat nuorten joukkoon Salossa järjestetyssä PumpkinTube-tapahtumassa, jossa nuoret pääsivät tutustumaan elintarvikkeiden sokeripitoisuuksiin ja pohtimaan terveellisiä välipaloja.

Ravitsemus on terveytemme kulmakivi. Terveyttä edistävällä ruokavaliolla voimme pienentää erilaisten sairauksien riskiä sekä tukea lasten ja nuorten kasvua ja kehitystä. Kouluikäisten terveyttä ja hyvinvointia lisäävät säännöllinen ateriarytmi ja ravinnon monipuolisuus.

Monipuolinen ja suositusten mukainen ruokavalio sisältää runsaasti kasviksia, hedelmiä ja marjoja. Lisäksi ruokavaliossa tulisi suosia kuitupitoisia täysjyvävalmisteita, rasvattomia maitotuotteita sekä vähärasvaisia ja kasvirasvapohjaisia tuotteita. Myös riittävä proteiinin saanti monipuolisista vaihtoehdoista on tärkeää.

Kouluikäisten ravitsemus nyt

Uusimmassa Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) kouluterveyskyselyssä nousi esille huolestuttavia seikkoja lasten ja nuorten ravitsemuskäyttäytymisestä. Vajaa kolmasosa lapsista (4.- ja 5.-luokkalaiset) ei syö aamupalaa jokaisena arkiaamuna, ja nuorten (8.- ja 9.-luokkalaiset) keskuudessa luku on tätäkin korkeampi.

Myös kaikkien aterianosien – kuten pääruuan, salaatin tai leivän – syönti kouluruokailussa on vähentynyt. Lapsista noin 70 prosenttia syö koulussa pääruokaa jokaisena arkipäivänä – kaikkia aterianosia syö kuitenkin jokaisena päivänä vain alle 12 prosenttia. Tästä voi päätellä, että ateriarytmi tai sen monipuolisuus eivät toteudu suositusten mukaisesti suurella osalla lapsista ja nuorista.

Terveellisen elämän tahti

Säännöllinen ateriarytmi ja monipuolinen ruokavalio ylläpitävät lapsen ja nuoren jaksamista ja vireyttä. Jotta elimistössä olisi energiaa tasaisesti pitkin päivää, aterioita tulisi syödä 3–4 tunnin välein, aamupalasta alkaen. Aamupala on tärkeä ateria, sillä yön jälkeen energiavarastot ovat miltei tyhjät. Aamiaisen avulla keho herää ja saa jaksamista aamupäivään.

Säännöllinen ateriarytmi tukee keskittymistä ja oppimista sekä ehkäisee alhaisen verensokerin tuomia oireita.

Säännöllinen ateriarytmi toimii pohjana kohtuulliselle ja tasapainoiselle syömiselle sekä tukee painonhallintaa ja ehkäisee napostelua. Se tukee keskittymistä ja oppimista sekä ehkäisee nälän ja alhaisen verensokerin tuomia oireita, kuten väsymystä, pääsärkyä ja levottomuutta. Myös kerralla nautittu liian suuri ateria voi aiheuttaa vetämätöntä oloa, sillä koko elimistön energia keskittyy ruuansulatukseen.

Terveyden edistämisen asialla

Terveydenhoitajaopiskelijat kutsuttiin terveydenedistämistapahtumaan PumpkinTubeen, jossa he pääsivät pitämään toiminnallista pistettä terveellisestä ravitsemuksesta. Tapahtuman tarkoituksena oli edistää salolaisten lasten ja nuorten hyvinvointia. Tapahtumassa olivat mukana Salon kaupunki, erilaiset kolmannen sektorin toimijat sekä muut yhteistyökumppanit.

PumpkinTube-tapahtumalla pyrittiin esittelemään matalan kynnyksen harrastustoimintaa, ja tavoitteena olikin, että nuoret löytäisivät jotain mielekästä tekemistä vapaa-ajalleen. Tapahtumassa annettiin myös messutyyppisesti neuvontaa terveellisistä elämäntavoista, kuten liikunnan tärkeydestä ja mielenterveydestä.

Terveydenhoitajaopiskelijoiden pisteellä osallistujat saivat tutustua sokeripalanäyttelyyn, jossa tuotiin esille ja vertailtiin erilaisten elintarvikkeiden sokeripitoisuuksia. Ravitsemuspistettä varten laadittiin myös esite, jossa esiteltiin terveellisen ravitsemuksen perusteita, kuten säännöllistä ruokailurytmiä ja aamupalan tärkeyttä. Lisäksi esitteessä oli helppoja ja terveellisiä aamu- ja välipalareseptejä lapsille ja nuorille. Tutustu opiskelijoiden laatimaan esitteeseen (pdf).

 

Sokeripalanäyttelyyn oli koottu terveellisiä ja epäterveellisiä vaihtoehtoja, joiden vertailu kiinnosti lapsia, nuoria ja heidän huoltajiaan.

 

Pisteellä oli ämpäreitä, joiden kylkeen oli teipattu erilaisia välipalavaihtoehtoja. Osallistujat pääsivät arvuuttelemaan terveellisiä välipaloja heittämällä palloa oikeisiin ämpäreihin.

 

Terveydenhoitajaopiskelijat saivat suullista palautetta tapahtumapäivän aikana. Osallistujat kertoivat ravitsemuspisteen olleen mielenkiintoinen ja hyvin havainnollistava. Piste koettiin myös silmiä avaavana ja näin onnistuneena.

Minkälainen terveydenedistämistyö tehoaa nuoriin?

Nuorten terveellistä ravitsemusta on pyritty edistämään vastaavilla keinoilla ja tapahtumilla aikaisemminkin. Terveydenhoitajaopiskelijat perehtyivät aiempien tapahtumien vaikuttavuuden arviointiin, ja esille nousi nuorten kiinnostus juuri sokeripalaesittelyä ja konkreettista havainnointia kohtaan. Nuoret olivat kokeneet sokeripaloilla havainnollistamisen mieluisaksi ja mielenkiintoiseksi.

Sokeripalanäyttelyn lisäksi tapahtumissa on ollut usein mukana teoriatiedon jakamista luentojen muodossa. Teoriatiedon aiheiksi on valikoitunut ravitsemussuositukset, ateriarytmi ja terveelliset välipalavalinnat. Tapahtumista kerättyjen palautteiden perusteella myös teoriatieto on koettu tarpeellisena, vaikkakin aiheet ovat olleet suurimmalle osalle jo tuttuja.

Osallistaminen ja tiedon jakaminen lisäävät nuorten tietoutta sekä kiinnostusta terveelliseen ravitsemukseen.

Nuoret ovat ilmaisseet pitävänsä käytännönläheisestä tiedosta ja havainnollistamisesta. Myös tapahtumat, jossa on valmistettu tai ollut tarjolla esimerkiksi terveellistä välipalaa, ovat saaneet nuorilta runsaasti positiivista palautetta. Nuoret ovat kokeneet, että terveellinen ravitsemus koetaan aiheena osittain kiinnostavaksi ja tiedon jakaminen on lisännyt nuorten tietoutta. He ovat myös arvioineet hyödyntävänsä näitä tietoja jatkossa.

Näiden tulosten varjolla voidaan olettaa nuorten osallistamisen ja tiedon jakamisen lisäävän nuorten tietoutta sekä kiinnostusta terveelliseen ravitsemukseen. Myös esimerkit terveydelle edullisimmista vaihtoehdoista mahdollisesti tukevat nuorta terveellisissä valinnoissa paremmin kuin pelkkä teoriatieto tai valistus epäedullisista vaihtoehdoista. Vastaavaa toimintaa voisi jatkossakin toteuttaa erilaisissa nuorten tapahtumissa tai kouluissa. Toiminnallisen pisteen vaikuttavuutta voisi myös edistää terveellisten välipalojen tarjoaminen tai jopa niiden valmistaminen ja maistelu yhdessä.

 

Teksti:

Vera Mäkelä, terveydenhoitajaopiskelija, Turun AMK

Sanni Vuori, terveydenhoitajaopiskelija, Turun AMK

Maika Kummel, FT, yliopettaja, terveydenhoitaja, Turun AMK

 

Lähteet:

Harju, E.; Hippi, I. & Kangassalmi, K. 2023. Terveellisen ravitsemuksen merkitys murrosiän kehitykseen. Opinnäytetyö. Vaasan ammattikorkeakoulu. Viitattu 30.10.2023. https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052313480

Kankkunen, R. & Kouko, S. 2015. Terveellisiä välipaloja -tapahtuma. Opinnäytetyö. Laurea ammattikorkeakoulu. Hyvinkää. Viitattu 30.10.2023. https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505066282

Koskinen, H. & Jokinen, H. 2015. Alakouluikäisten terveyden edistäminen: monialainen teemapäivä. Opinnäytetyö. Metropolia ammattikorkeakoulu. Viitattu 30.10.2023. https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505229697

Lyytikäinen, A. & Raulio, S. 2020. Koululaisten ja opiskelijoiden ravitsemus. Terveyskirjasto. https://www.terveyskirjasto.fi/dlk01274#s1

Mutanen, M.; Niinikoski, H.; Schwab, U. & Uusitupa, M. (toim.) 2021. Ravitsemustiede. 8., uudistettu painos. Helsinki: Kustannus Oy Duodecim. Lääkärikirja Duodecim.

Nurmikanta, A. & Pouskari, M. 2015. Ravitsemus terveyden edistäjänä – toimintapäivä ja opas nuortenpaja Apajan nuorille. Opinnäytetyö Karelia ammattikorkeakoulu. Joensuu. Viitattu 30.10.2023 https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505076647

Saarnia, P. 2009. Ruoan terveysvaikutukset. 1. painos. Helsinki: Kustannusosakeyhtiö Otava.

Salonen, S. & Sopanen, S. 2009. Nuorten terveyden edistäminen terveysteemapäivän avulla. Opinnäytetyö. Laurean ammattikorkeakoulu. Viitattu 30.10.2023. https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904232146

THL. 2023. Kouluterveyskyselyn tulokset 2017-2023. Perusopetus 4. ja 5. lk oppilaat.  Viitattu 3.10.2023. https://thl.fi/fi/tutkimus-ja-kehittaminen/tutkimukset-ja-hankkeet/kouluterveyskysely/kouluterveyskyselyn-tulokset

THL. 2023. Vanhempien tukea tarvitaan 4. ja 5. -luokkalaisten arjessa ja myös terveellisten elintapojen vahvistamisessa: Kouluterveyskysely 2023. Viitattu 3.10.2023. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-408-153-5

VRN. 2014. Terveyttä ruuasta! – suomalaiset ravitsemussuositukset. Helsinki. Viitattu 3.10.2023. https://www.ruokavirasto.fi/globalassets/teemat/terveyttaedistava-ruokavalio/kuluttaja-jaammattilaismateriaali/julkaisut/ravitsemussuositukset_2014_fi_web_versio_5.pdf