Saa olla selvänä – sairaanhoitajaopiskelijat mukana ehkäisevässä päihdetyössä Salossa

20.10.2021

Sairaanhoitajaopiskelijat saivat tänä syksynä mahdollisuuden osallistua Salon kaupungin ehkäisevään päihdetyöhön. Salolaisille yläkouluille järjestetään vuosittain ehkäisevän päihdetyön tiimoilta ”Saa olla selvänä” -tapahtuma. Opiskelijat jakoivat päihdetietoutta tällä kertaa verkossa.

Ehkäisevä päihdetyö on ryhmissä tai yksilötapaamisissa toteutettavaa neuvontaa, varhaista puuttumista nuorten päihteidenkäyttöön, todetaan Salon kaupungin kotisivuilla. Turun AMK:n sairaanhoitajaopiskelijat ovat jo useita kertoja olleet mukana tapahtumassa, ja myös tänä vuonna tuli toive tilaisuuden järjestämisestä. Tapahtuman tavoitteena on jakaa peruskoulun 7.-luokkalaisille tietoa päihteistä ja vaihtoehtoisista toimintatavoista päihdekokeilujen sijaan.

Saa olla selvänä -tapahtuma integroitiin Mielenterveys- ja päihdepotilaanhoitotyön opintojaksolle, sen ja toteutuksesta vastasi päiväryhmän sairaanhoitajaopiskelijat Salosta. Opiskelijat olivat ensin tehtävästä hieman ihmeissään, mutta tarttuivat haasteeseen innolla.

Yhdessä opettajan kanssa pohdittiin sisältöä tapahtumaan. Opiskelijoilta heräsi kysymyksiä muun muassa siitä, millaista kieltä voi käyttää 13-vuotiaiden ohjauksessa. Miten tavoittaa ja aktivoida nuoria etänä? Opiskelijat etsivät tietoa ja aktivointia etänä toteutuvaan tilaisuuteen. Kaikkia jännitti tapahtuman lähestyessä, ja sisältöä muokattiin useaan kertaan.

Tapahtuma toteutettiin kolmessa yläkoulussa samana päivänä. Salon kaupungista oli mukana Perniön yhteiskoulu, Moision yläkoulu ja Hermannin yläkoulu. Yhteensä tapahtuma tavoitti noin 300 peruskoululaista. Päivän aikana jaettiin tietoa alkoholista, tupakasta, nuuskasta, kannabiksesta ja lääkkeiden oikeasta käytöstä. Esityksen lomassa nuoria aktivoitiin videoiden, kyselyjen ja kilpailujen muodossa.

Tapahtuma oli onnistunut. Sairaanhoitajaopiskelijat pohtivat toteutusta päivän jälkeen muun muassa näin:

  • ”Ehdottomasti opettava kokemus.”
  • ”Kannattaa jatkossakin toteuttaa.”
  • ”Paikan päällä olisi voinut jännittää enemmän, mutta keskustelua olisi voinut syntyä enemmän.”
  • ”Oppi tapahtumaa suunnitellessa myös itse paljon uutta.”

 

 

Teksti:

Sari Mäkinen
Lehtori
Turun AMK