Sairaanhoitajaopiskelijat kehittämässä opetusmateriaalia

Miten voisi saada aikaan opiskelijoita kiinnostavaa, innostavaa ja opetusta tukevaa materiaalia? Vastaus on: annetaan opiskelijoiden tuottaa materiaalia itse.
Video pyörii ruudulla, näytöllä näkyy tyttö ja hevonen. Rauhallinen ääni videolla kertoo, miten neuropsykiatrinen valmennus tukee lapsen ja vanhemman arkea.
Seuraavaksi näytöllä näkyy vaaleanpunainen PowerPoint-dia. Edessä on kaiutinta kuvastavia symboleja, joita painamalla kuuluu erilaisia ääniä. Samaan aikaan kuunneltuna äänet sekoittuvat hälinäksi, josta ei saa selvää. Kyseessä on orientoituminen aistisäätelyhäiriöihin.
”Onko joku läheisesi ollut huolissaan käytöksestäsi?” Luokassa on käynnissä simulaatio, jossa sairaanhoitajaopiskelijat harjoittelevat nuoren motivoimista hoitoon.
Miten nämä liittyvät mielenterveys- ja päihdetyöhön, sairaanhoitajakoulutuksen opinnäytetyöhön sekä opetukseen?
Sairaanhoitajaopiskelijat ottivat haasteen vastaan kevään aikana. He alkoivat kehittää materiaalia opinnäytetöinään mielenterveys- ja päihdetyön opintoihin.
Opinnäyteprojektia aloittaessa ja omaan aiheeseen perehtyessä syntyi keskustelua, pohdintaa, tiedon hakua ja ehkä myös turhautumista ja hämmennystä, jännitystäkin. ”Oppimismateriaalin luominen tuntui aluksi pelottavalta ajatukselta, etenkin videon tekeminen jännitti”, kuvaili opinnäytetyönään opetusvideota työstänyt sairaanhoitajaopiskelija Christa Laurén.
Alkujännityksestä huolimatta opiskelijat ryhtyivät innolla ideoimaan. Opetusmateriaalia katsottiin yhdessä ja erikseen, tehtiin tarvittaessa muutoksia ja myös ylitettiin esteitä. Syntyi uusia innovaatioita ja uutta opetusmateriaalia, jonka luomisessa opiskelijoiden oli mahdollista hyödyntää aiempia oppimiskokemuksiaan.
Sairaanhoitajaopiskelija Maija Saari koki mielenkiintoiseksi tehdä ja saada käyttää hyödyksi omia hyviksi havaittuja tekniikoita oppimiseen. Kevään aherruksesta saadun palkinnon kiteytti sairaanhoitajaopiskelija Zakariye Ali Sheikh Haidarin todetessaan, että opimme aiheesta paljon projektin aikana.

Opettajan näkökulmasta uudet materiaalit tuottivat selkeän kokonaisuuden, jota voi hyödyntää opetuksessa. Esiin tuli opiskelijoiden näkökulma oppimisesta, ja materiaali vastasi tarpeeseen. Opinnäytetyön ohjaajien näkökulmasta aiheet innostivat opiskelijoita, ja myös me ohjaajat opimme uusia asioita.
Lue lisää:
- Ali Sheikh Haidar Z, Kolu J & Sadiku V.2021. Motivoiva haastattelu päihdetyössä. Mini-simulaatiot prekliiniseen harjoitteluun.
- Kolu V, Kuikka A & Laurén C. 2021 Neuropsykiatrinen valmennus. Oppimismateriaali sairaanhoitajaopiskelijoille.
- Saari M & Vauhkonen M. 2021. Lapsen kuulo- ja tuntoaistin häiriöiden merkitys arjessa. Oppimismateriaali sairaanhoitajaopiskelijoille.
Teksti
Sari Mäkinen
Lehtori
Turku AMK
Tiina Pelander
Yliopettaja
Turku AMK
Tuuli Paija
Päätoiminen tuntiopettaja
Turku AMK
Sirpa Nikunen
Lehtori
Turku AMK