Sairaanhoitajilla keskeinen rooli ikääntyneiden hoitotyössä
Väestön vanheneminen koskettaa useita Euroopan maita, ja sairaanhoitajien ikääntyvien hoitotyön osaamista on tarve kehittää kansallisesti ja kansainvälisesti. Turun ammattikorkeakoulun koordinoimassa kuuden Euroopan maan Sairaanhoitajan kokonaisvaltainen geriatrinen arviointiosaaminen -projektissa kehitetään täydennyskoulutusohjelma sairaanhoitajille.
Geriatrisessa arvioinnissa tarkastellaan moniammatillisesti ja kokonaisvaltaisesti ikäihmisen toiminnallisia ja kognitiivisia kykyjä, sosiaalista ja taloudellista tilannetta, ympäristöön liittyviä tekijöitä sekä fyysistä ja psyykkistä terveyttä. Tavoitteena on muutettavissa oleviin epäkohtiin puuttuminen sekä arvioida avun, hoivan ja seurannan tarvetta.
Suomalaisissa ammattikorkeakouluissa ikääntyvien hoitotyön opetuksen laajuus vaihtelee. Sairaanhoitajan perusopintoihin kuuluu vain rajoitettu määrä iäkkäiden terveyden- ja sairaanhoidon opintoja, kolmesta opintopisteestä 48 opintopisteeseen. Tämä on merkittävää, kun otetaan huomioon, että sairaanhoitajat kohtaavat työssään usein ikääntyneitä asiakkaita tai potilaita. Ikääntyvien hoitotyö on kasvava ala, ja gerontologisen osaamisen tarve on suuri tulevaisuudessa kaikilla hoidon portailla.
Sairaanhoitajan osaamisesta riippuu se, tuleeko ikäihmisen terveysongelma tunnistettua oikein.
Sairaanhoitajan työnkuva on moninainen. Sairaanhoitajakoulutus mahdollistaa työskentelyn useissa erilaisissa ikääntyneiden hoitotyön toimintaympäristöissä aina sairaalamaailmasta kotihoitoon ja tuetuista asumisympäristöistä terveysasemiin. Yhteistä näille toimintaympäristölle on se, että sairaanhoitajat vastaavat niissä kaikissa asiakkaan tilanteen arvioinnista, mitä pidetään portinvartijana hoidon tarpeen määrittelyssä.
Sairaanhoitajan osaamisesta riippuu se, tuleeko ikäihmisen terveysongelma tunnistettua oikein ja saako hän tarvittavan avun oikealta ammattilaiselta oikeaan aikaan. Heikosti tunnistettu hoidon tarve viivästyttää ikääntyneen hoitoa tai vaihtoehtoisesti lisää tehotonta hoitoa.
Ikäihmiset ovat hauraana ryhmänä erityisen riippuvaisia sairaanhoitajan osaamisen tasosta jo hoitoon pääsyn vaiheessa. Laajat oirekirjot, toimintakyvyn hitaat muutokset, hauraus ja muistisairaudet vaikuttavat ikääntyneen mahdollisuuksiin vastata täysin omasta hoidostaan ja samalla haastavat sairaanhoitajan ammattitaitoa. Sairaanhoitajan kokonaisvaltainen arviointiosaaminen parantaa ikäihmisen elämänlaatua, hidastaa haurastumista ja vähentää tehotonta hoitoa.
Nyt on oikea aika kehittää ikääntyvien hoitotyön sairaanhoitajien urapolkumalleja.
Ikääntyvien hoitotyön perus- ja täydennyskoulutusta on tarpeen kehittää niin, että se vastaa ikääntyvän väestön tarpeisiin. Koulutuksen avulla varmistetaan organisaatioille pätevän työvoiman saatavuus ja yksilöille paremmat mahdollisuudet jatkuvaan osaamiseen. Nyt on oikea aika kehittää ikääntyvien hoitotyön sairaanhoitajien urapolkumalleja.
Koulutuksen kehittämisen jatkumona ikääntyneiden hoitotyön käytännöissä tulee varmistaa sairaanhoitajan urapolkumallien kehittyminen. Laajavastuiset tehtävänkuvat ovat oleellinen osa ammattilaisten urapolkuja, hoitotyön kehittämistä ja kliinisen työn tukirakenteita, ollen näin tärkeä osa alan pito- ja vetovoimaa.
Valtakunnallisissa selvitystöissä on todettu, että esimerkiksi laajavastuisia tehtävänkuvia, asiantuntijasairaanhoitajan tehtäviä, tulee lisätä perus- että erityistason tehtävissä ikääntyneiden palveluissa, niin ympärivuorokautisessa palveluasumisessa kuin kotihoidossa. Hoitotyön osaamisen täysimääräinen ja optimaalinen hyödyntäminen on tärkeää ennaltaehkäisyssä, hoitoon pääsyssä, terveyden edistämisessä, näyttöön perustuvan hoitotyön turvaamisessa sekä teknologian ja digitalisaation kehittämisessä.
Sairaanhoitajan kokonaisvaltainen geriatrinen arviointiosaaminen
Tämä artikkeli on osa Arvokas vanhuus -tutkimusryhmän projektia Sairaanhoitajan kokonaisvaltainen geriatrinen arviointiosaaminen (Comprehensive Geriatric Assessment Skills Education Programme for Nurses – Can you see the Big Picture?), jonka tavoitteena on kehittää sairaanhoitajien kokonaisvaltaisen geriatrisen arvioinnin koulutusta.
Eurooppalaisessa konsortiossa on mukana korkeakouluja, yliopistoja ja ammatillisen koulutuksen tarjoajia sekä kotihoitopalveluja tarjoava yritys, sairaala, terveyskeskus ja virtuaalisten oppimisympäristöjen luomiseen erikoistunut yritys.
Hankekonsortio kokoontui aloituskokoukseen aurinkoiseen Turkuun ja Naantaliin 28.–29.5.2024. Kokouksessa hoitotyön opettajat ja tutkijat eri maista pohtivat ikääntyvien hoitotyön opetuksen tilannetta ja sen kehittämisen tarpeita.
Projekti on Euroopan unionin rahoittama. Esitetyt näkemykset ja mielipiteet ovat kuitenkin vain kirjoittajien omia, eivätkä ne välttämättä vastaa Euroopan unionin (Erasmus+ Alliances for Innovation) näkemyksiä ja mielipiteitä. Euroopan unionia tai tuen myöntävää viranomaista ei voida pitää niistä vastuussa. Lue lisää hankkeesta Turun ammattikorkeakoulun verkkosivuilta.
Teksti:
Sini Eloranta
sairaanhoitaja, TtT, gerontologisen hoitotyön dosentti, yliopettaja
Turun AMK
Nina Rantalaiho
sairaanhoitaja, TtM, lehtori
Turun AMK
Hannele Tuori
sairaanhoitaja YAMK (gerontologinen asiantuntijuus), hoitokoordinaattori
Varha
Heli-Maria Huusko, sairaanhoitaja YAMK (gerontologinen asiantuntijuus), projektikoordinaattori
Kestävän kasvun Varsinais-Suomi, Varha
Susanna Mört
sairaanhoitaja, TtT, yliopettaja
Turun AMK