Selkeä toimintakulttuuri luo pohjan nuorten työelämävalmiuksien vahvistamiselle
Hyvinvointijohtaminen mahdollistaa opiskelijoiden ja henkilökunnan ammatillisen kehittymisen ammattioppilaitoksissa. Yhteisöllinen hyvinvointityö ammatillisessa koulutuksessa -hankkeen työpajan tulosten mukaan oppilaitosten tulee vahvistaa yhteistyötä työelämän kanssa ja tarjota konkreettisia keinoja hyvinvoinnin edistämiseen, jotta opiskelijoiden työelämään siirtymistä voidaan tukea.
Työsuojelurahaston (TSR) rahoittaman hankkeen ensimmäisessä työpajatoiminnassa selvitettiin oppilaitoshyvinvointiin liittyviä tekijöitä sekä niiden merkityksiä jokapäiväiseen työhön. Lisäksi työpajassa pohdittiin keinoja, joiden avulla voidaan tukea oppilaitoshyvinvointia sekä ammattiin opiskelevien työelämävalmiuksia sekä työelämään ja ammattikorkeakoulujatko-opintoihin siirtymistä.
Hyvinvoinnin ja osallisuuden edistämiseksi tarvitaan konkreettisia keinoja
Työpajan tulosten mukaan ammattilaisten roolia koulutuksen ja työelämän välisessä yhteistyössä tulee vahvistaa ja ammattilaisille tulee tarjota konkreettisia keinoja hyvinvoinnin ja osallisuuden edistämiseen kouluissa.
Ammattiin opiskelevien parissa työskentelevät toivovat, että työntekijöiden arvostaminen näkyisi enemmän jokapäiväisessä päätöksenteossa. Samalla olisi tärkeää varmistaa, että resursseja on riittävästi ja työnkuvat sekä prosessit ovat selkeitä, mikä keventää työkuormaa ja tehostaa toimintaa. Aikaa aidolle vuoropuhelulle johdon, opetushenkilöstön ja opiskelijoiden välillä tulisi varata enemmän, jotta yhteistyö ja yhteisön tuki vahvistuvat.
Yhteisessä keskustelussa ilmeni, että oppilaitosten tulisi tuoda teoria ja käytäntö lähemmäs toisiaan, jotta opiskelijat voivat oppia käytännön taitoja ja valmistautua samalla työelämään. Työharjoittelujaksojen tukeminen ja selkeä vuosikello voisivat auttaa opiskelijoita etenemään kohti valmistumista. Tärkeää on myös, että työelämävalmiudet huomioidaan opiskelijoiden ohjauksessa, jossa heitä luotsataan omien valmiuksiensa mukaisiin harjoittelupaikkoihin.
Tukea työelämään siirtymiseen – keskiössä yhteistyö ja uraohjaus
Ammattilaiset kokevat, että ammattiin opiskelevat tarvitsevat entistä enemmän uraohjausta. Opiskelijoiden siirtymistä työelämään voidaan tukea esimerkiksi uravalmennuksen ja uraneuvonnan avulla. Yhteistyö koulujen ja työpaikkojen välillä varmistaa, että opiskelijoilla on käytännön tukea ja tietoa urapolkujen rakentamisesta.
Lisäksi opiskelijoiden uraohjauksen tulisi olla realistista ja tarjota ymmärrystä työelämän kehittymisestä – työpajaan osallistuneet ammattilaiset pitävät tärkeänä, että opiskelijat oppivat tunnistamaan ja sanoittamaan omaa osaamistaan, mikä vahvistaa heidän itseluottamustaan ja motivaatiotaan.
Yhtenä keskeisenä keskusteluaiheena ja samalla yhdeksi merkittävämmäksi arkityöhön vaikuttavana tekijänä mainittiin erityistuentarpeen lisääntyminen. Erilaiset oppijat tarvitsevat monipuolisia tukimuotoja, mikä edellyttää oppimisympäristöjen ja opetustapojen kehittämistä.
Hyvinvointijohtaminen on yksi oppilaitoksen menestystekijä
Työpajojen yhteenvetona voidaan todeta, että hyvinvoiva oppilaitosympäristö ei ole vain fyysinen tila, vaan se on toimintakulttuuri, jossa arvostus, tuki ja toiminnan selkeys luovat pohjan oppimiselle ja ammatilliselle kehittymiselle.
Oppilaitosten hyvinvointijohtaminen on avainasemassa, kun pyritään tukemaan opiskelijoiden ja henkilökunnan hyvinvointia sekä opiskelijoiden valmistautumista työelämään. Hyvinvointijohtaminen on keino, jolla voidaan vaikuttaa opiskelijoiden ja työntekijöiden hyvinvointiin sekä oppilaitoksen menestykseen pitkällä aikavälillä.
Seuraavassa työpajassa syvennymme yhdessä oppilaitosten ammattilaisten kanssa hankkeessa laadittavan koulutuskokonaisuuden sisältöön. Tavoitteenamme on luoda toimintakulttuuri ja yhteistyömalli, jotka vahvistavat nuorten työelämävalmiuksia ja tukevat sekä opiskelijoiden että työelämän tarpeita.
Teksti:
Minna Salakari
FT, lehtori, projektipäällikkö, Turun AMK
Niina-Kaisa Perälä
toimintaterapeutti (YAMK) ja kouluttaja, toimitusjohtaja
Occu Oy
Susanne Rättö
toimintaterapeutti (AMK), psykofyysisen psykoterapian lyhytterapeutti ja kouluttaja
Occu Oy
Jan Holmberg
sairaanhoitaja (YAMK), erityisasiantuntija ja kouluttaja
Turun AMK