Strategian ymmärtämisen merkitys työelämässä

02.06.2022

Opinnäytetyössä teimme kirjallisuuskatsauksen strategiasta. Opinnäytetyössä kehitettiin kyselylomake strategian tunnettavuudesta perustuen kirjallisuuskatsaukseen. Kyselylomakkeen tarkoitus on kartoittaa, miten Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin strategia tunnetaan Tyks Sydänkeskuksessa, joka toimi opinnäytetyön toimeksiantajana. Opinnäytetyön tavoitteena on edistää strategian tunnettavuutta. 

Strategia on käsitteenä laaja, minkä vuoksi sen tiivistäminen lyhyeen määritelmään on hankalaa. Strategia käsitteen juuret ovat peräisin sodankäynnistä ja pitkältä historiasta. Nykyään strategian ajatellaan olevan kuvaus organisaation tavoitteista ja siitä, miten tavoitteet voidaan saavuttaa.

Jokainen organisaatio tarvitsee tavoitteen toiminnalleen. Tavoitteen tulee ainakin olla se, että toiminta on kannattavaa, jatkuvaa ja alati kehittyvää. Jotta organisaatio pystyy kehittämään toimintaansa, se tarvitsee onnistuakseen strategian.

Työntekijöiden tulee tuntea strategian sisältö eli visio, missio ja arvot, jotta he voivat toimia organisaation kohti organisaation tavoitetta.

Jokaisen organisaation työntekijän tulee tuntea organisaation strategia. Jos strategiaa ei tunne, sitä ei pysty toteuttamaan omassa työssä. Strategiaan kuuluu visio, missio sekä arvot. Visiolla tarkoitetaan organisaation päämäärää, ja missio eli toiminta-ajatus kertoo syyn organisaation olemassaololle. Arvot taas ohjaavat organisaation toimintaa, kuten tapaa kohdata asiakkaat. Työntekijöiden tulee tuntea strategian sisältö eli visio, missio ja arvot, jotta he voivat toimia organisaation arvoja ajatellen kohti organisaation tavoitetta.

Tulososiossa vastasimme opinnäytetyötä ohjaaviin kysymyksiin. Saimme avattua perusteellisesti ja selkeästi Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin strategian ja strategian arvot. Lisäksi avasimme tiedonhaun tuloksia, joita teimme koskien aikaisemmin julkaistuja strategian tunnettavuuteen pohjautuvia kyselylomakkeita.

Jatkossa toivomme, että kyselylomaketta käytettään myös muilla toimialueilla, jotta voitaisiin verrata eroja strategian tunnettavuudessa.

Osana opinnäytetyötä kehitimme kyselylomakkeen strategian tunnettavuudesta Tyks Sydänkeskukselle. Tyks Sydänkeskus oli kiinnostunut siitä, miten heidän henkilöstönsä tuntee Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin strategian. Kyselylomake laadittiin kirjallisuuskatsaukseen kerättyjen tietojen pohjalta. Kyselyssä selvitetään muun muassa sitä, mistä tieto strategiasta on peräisin ja mistä vastaaja toivoisi saavansa tietoa aiheesta. Kysely sisältää väittämäkysymyksiä strategiasta ja arvoista. Lisäksi kyselyssä on avoimia kysymyksiä ja kyselyn päättää vastaajan taustatietoihin liittyvät kysymykset. Kysely laadittiin sähköisellä Webropol-työkalulla, mutta me emme varsinaista kyselyä toteuttaneet.

Jatkossa toivomme, että kyselylomaketta käytettään myös muilla toimialueilla, jotta voitaisiin verrata eroja strategian tunnettavuudessa eri toimialueiden välillä. Näin ollen strategian suunnittelijat voivat kehittää mahdollisen viestinnän parantamisen keinoja tai tapoja, jolla organisaation strategia saadaan ymmärrettävämmäksi ruohonjuuritasolle.

 

 

Tutustu Ella Kankaan ja Tiia Roosa Lummisen opinnäytetyöhön: Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin strategian tunnettavuus – kyselylomakkeen kehittäminen henkilöstölle.

 

Teksti:

Ella Kangas ja Tiia Roosa Lumminen
Sairaanhoitajaopiskelijat, Turun AMK

Tuija Leinonen
Yliopettaja, Turun AMK