Terveydenhuoltoalan opiskelijat mukana kansainvälisen verkkokurssin kehittämisessä
Terveydenhuoltoalan opiskelijat opiskelevat nykyään ammattiaan globaalissa, jatkuvasti muuttuvassa yhteiskunnassa. Ilmastonmuutos, digitalisaatio, yhä monimuotoisempien väestöryhmien kanssa työskentely sekä terveydenhuoltojärjestelmän paineet vanhenevassa yhteiskunnassa muuttavat työn toimintaympäristöä ja työn tekemisen tapaa. Näihin tarvitaan uudenlaisia taitoja ja osaamista.
Turun ammattikorkeakoulun uusien työmuotojen ja työhyvinvoinnin tutkimusryhmä New Ways of Promoting Performance on mukana kansainvälisessä EHECADI-hankkeessa kehittämässä polkua kohti kansainvälisiä opinnäytetöitä, joihin liittyy kolmen opintopisteen valmentava opintokokonaisuus seitsemän eurooppalaisen partnerin kanssa.
Opintokokonaisuuden tavoitteena on parantaa opiskelijoiden valmiuksia tulevaa työelämää varten: digitaalisia taitoja, viestintätaitoja, itsensä johtamista, työhyvinvointia, työn muotoilua sekä globaalia ja innovatiivista ajattelua. Projektissa luodaan lisäksi yhteinen digitaalinen alusta sekä oppaat oppilaitoksille, opettajille ja opiskelijoille.
Turku kutsui yhteiskehittämisen pariin
Turku peittyi valkoiseen lumivaippaan samana päivänä viime maaliskuussa, kun 32 kansainvälistä vierasta saapui Turun ammattikorkeakouluun EHECADI-hankkeen yhteiskehittämisen viikolle tapaamaan muiden projektiin osallistuvien oppilaitosten opiskelijoita ja opettajia. Vieraita oli viidestä maasta: Portugalista, Espanjasta, Kyproksesta, Irlannista ja Belgiasta. Osallistujat toteuttivat kehittämistyöpajoja, pohtivat yhdessä kurssin sisältöjä sekä tietenkin loivat kansainvälisiä verkostoja.
Yhteiskehittämisen menetelmä on erinomainen tapa saada kehitettävä tuote soveltumaan käyttäjien tarpeisiin, tässä hankkeessa erityisesti hyvän ja käyttäjäystävällisen digitaalisen alustan sekä motivoivan verkkokurssin luomiseen. Viikon aikana teemoina olivat muun muassa työhyvinvointi, työelämätaidot, tulevaisuuden näkymät sekä eettinen ajattelu.
Kurssi testaus- ja pilotointivaiheeseen
Turun intensiiviviikon jälkeen hankkeessa on luotu digitaalisen alustan perusta sekä kolmen opintopisteen verkkokurssi. Parhaillaan projektiin on rekrytoitu 30 uutta opiskelijaa, jotka pilotoivat kurssia ensimmäistä kertaa. Pilotoinnissa opiskelija valitsee kokonaisuuden kolmesta eri moduulista kiinnostuksensa ja kehittymistarpeensa mukaan ja testaa sen sisältöjä. Pilotoinnin jälkeen opiskelija vastaa kyselyyn, jonka perusteella laaditaan kurssin lopullinen versio.
Opiskelijoiden kanssa työskentely opetuksen kehittämisessä on antoisaa koko hanketiimille. Opiskelijat pääsevät mukaan kansainväliseen oppimisympäristöön ja saavat kokemusta kansainvälisestä tiimityöskentelystä. Näiden yhteiskehittämisvaiheiden hyötyjen listaa voisi jatkaa pitkästi sekä opettajien, opiskelijoiden että kehittämisen kohteena olevan tuotoksen näkökulmista.
Opiskelijoiden antaman palautteen mukaan hankkeissa työskentelyn hyödyt eivät jää vain opintopisteisiin Pepissä (opiskelijan sähköinen työpöytä opintojen etenemisen seuraamiseksi). Kannattaa siis tarttua tilaisuuteen, kun seuraavan kerran haemme Turun ammattikorkeakoulussa vapaaehtoisia mukaan yhteiskehittämiseen. Voit myös kysyä tutkimusvastaavilta mahdollisista tarjolla olevista tehtävistä hankkeissa!
Teksti:
Marion Karppi
Lehtori, tutkimusvastaava
New Ways of Promoting Performance
Turun AMK
Tanja Halme
YAMK-opiskelija
Turun AMK