Välitunneista voimaa – miten nuorten hyvinvointia voi tukea koulupäivän aikana?

01.12.2025

Monissa kouluissa ja oppilaitoksissa pohditaan, miten tukea nuorten hyvinvointia ja yhteisöllisyyttä arjen keskellä. Yksi keino on tarjota vaihtoehtoja, jotka houkuttelevat irrottautumaan ruudusta ja viettämään aikaa yhdessä muiden nuorten kanssa.

Vinssi – Vertais- ja yhteisölliset menetelmät yläkouluikäisten nuorten päihteettömyyden tukemisessa -hankkeen kuukausikyselyssä selvitettiin, millaisia toiveita ja ajatuksia nuorilla on koulupäivän aikaisesta vapaa-ajasta, välituntitekemisestä ja koulun tarjoamista hyvinvointimahdollisuuksista.

Nuoret kaipaavat välitunteihin liikettä, pelejä ja palautumista

Tuoreen kyselyn tulokset paljastavat, että liikunta ja pelimahdollisuudet ovat ylivoimaisesti suosituimpia vaihtoehtoja välituntiaktiviteeteiksi. Yli 40 prosenttia maskulaisista, mynämäkeläisistä ja nousiaislaisista nuorista toivoo välitunteihin liikuntamahdollisuuksia, esimerkiksi pallopelejä.

Tulos ei yllätä, sillä tiedetään, että jo lyhytkin ulkoilu tai fyysinen aktiivisuus koulupäivän aikana parantaa muun muassa keskittymistä ja oppimista. Yllättävää ei ole sekään, että liikunta ei yläkoululaisille tarkoita vain perinteistä urheilua – monia nuoria houkuttelevat pingis, tanssi tai nopea korismatsi, jotka tuovat välitunteihin sopivasti energiaa ja yhdessä tekemisen iloa.

Toiseksi suosituin toive oli rentoutumispiste. Neljännes nuorista toivoi rauhallista tilaa, jossa voi kuunnella musiikkia, lukea tai vain hengähtää hetkisen. He kaipaavat koulupäivän keskelle myös tilaa palautumiselle. Kuten liikunta ja ulkoilukin, myös palautumisen mahdollisuudet tukevat oppimista ja kohentavat mielialaa. Jatkuva viriketulva ilman hengähdystaukoja kuormittaa nuoren aivoja yllättävän nopeasti.

Myös yhdessä pelaaminen, esimerkiksi lautapelit tai ryhmäpelit kiinnostavat yläkoululaisia. Viidennes kyselyyn vastanneista nuorista toivoo välitunteihin yhteisiä pelihetkiä. Osa nuorista kokee luovan tekemisen, kuten piirtämisen, valokuvauksen tai yhteisötaideteoksen tekemisen, houkuttelevaksi. Osa vastaajista toivoi välitunteihin pikahaasteita, kuten liikunnalliset haasteet tai tietovisat, jotka voisivat toimia pieninä yhteishenkeä rakentavina aktiviteetteina ja tuoda vaihtelua perinteisiin välitunteihin.

Yhdessä tekeminen rakentaa hyvinvointia

Kuukausikyselyn tulokset piirtävät yläkoululaisten vapaa-ajan toiveista selkeän kuvan: he haluavat arkeensa monipuolisia aktiviteetteja ja ennen kaikkea merkityksellistä tekemistä. Kun koulut panostavat vaihtoehtoisiin välituntitekemisiin, jotka houkuttelevat nuoria liikkeelle ja tukevat heidän sosiaalisia kontaktejaan, vahvistetaan samalla hyvinvointia, yhteisöllisyyttä ja kouluviihtyvyyttä.

Koulupäivän yhteyteen integroitu järkevä ja mielekäs tekeminen – olipa se sitten ohjattua liikuntaa, rentoutumista tai yhteisöllisiä hetkiä – muodostaa nuorten arkeen luontevan hyvinvointipohjan. Säännöllinen liikkuminen, yhdessä tekeminen ja palautumisen taito vahvistavat nuoren kokonaisvaltaista hyvinvointia ja luovat myönteisiä rutiineja, jotka kantavat myös koulun seinien ulkopuolelle.

Ehkä kännykätön koulu ei tarkoitakaan vain rajoituksia ja kieltoja. Kun hyvinvointi rakentuu arjessa luonnolliseksi osaksi päivää, se tukee tutkitusti myös terveellisiä elämäntapoja tarjoamalla ”huonojen valintojen” tilalle jotakin merkityksellistä ja hyvää.

 

Lue muita Vinssi-hankkeen artikkeleita:

 

Teksti:

Minna Salakari
Vinssi-projektin tutkimusvastaava, lehtori
Turun AMK

Jan Holmberg
Vinssi-projektin some-viestintävastaava, erityisasiantuntija
Turun AMK

Anu Vaihekoski
Vinssi-projektin projektipäällikkö, lehtori
Turun AMK

Suvi Jokinen
Vinssi-projektin opiskelija-assistentti, Turun ammattikorkeakoulun Master School -opiskelija, fysioterapeutti (AMK)
Turun AMK

Jenni Vaskelainen
Vinssi-projektin terveyskioski-toimintavastaava, terveyden edistämisen asiantuntija
Lounais-Suomen Syöpäyhdistys

Kuva:

Canva