Vanhustyö vetovoimaisemmaksi

19.05.2021

Ikääntyneiden hoitotyön vetovoimaisuutta on lisättävä tulevaisuudessa tuomalla esiin sen hyviä puolia. Näin turvataan se, että työntekijöitä riittää myös jatkossa. Sairaanhoitajaopiskelijat kaipaavat positiivisempaa mediakuvaa vanhustyöstä. He haluavat työnsä pohjaksi laajempia ja syvällisempiä opintoja gerontologiasta ja vanhustenhoidosta. Itse työltä he toivovat positiivisia kokemuksia, parempia työolosuhteita ja palkkausta.

Tutkimuksellisen kehittämisprojektini tarkoituksena oli arvioida sairaanhoitajaopiskelijoiden asennoitumista vanhustyötä kohtaan ennen harjoittelua ja sen jälkeen. Lisäksi tarkoituksena oli arvioida sairaanhoitajaopiskelijoiden näkemyksiä siitä, miten vanhustyön houkuttelevuutta voitaisiin kehittää sairaanhoitajaopintojen aikana ja harjoitteluissa. Tavoitteena oli laatia kehittämissuositukset vanhustyön vetovoimaisuuden kehittämiseksi sairaanhoitajaopintojen ja harjoittelun aikana.

Opiskelijoiden asenteet vanhustyötä kohtaan

Osalla haastattelemistani opiskelijoista suhtautuminen oli ennen harjoitteluun menoa negatiivista. Asenteet olivat syntyneet alan negatiivisen mediakuvan takia. Osa heistä suhtautui vanhustyöhön neutraalisti johtuen kokemattomuudesta ja tietämättömyydestä alaa kohtaan. Pieni osa haastateltavista näki vanhustyön positiivisena ja mahdollisena uravalintana.

Tein samoille opiskelijoille toisen haastattelun vanhustyön harjoittelun jälkeen. Harjoittelun aikana haastateltavien suhtautuminen vanhustyötä kohtaan muuttui positiivisemmaksi ja sen arvostus kasvoi.

Kehittämissuositukset Turun AMK:lle

Tutkimusten tulosten perusteella vanhustyön houkuttelevuutta voisi lisätä koulussa muun muassa positiivisilla harjoittelukokemuksilla ja positiivisella julkisella keskustelulla.

Yksi keskeisimmistä kehittämissuosituksista Turun AMK:lle on, että gerontologinen opintojakso olisi ennen vanhustyöhön suuntautuvaa opintojaksoa. Lisäksi tärkeää on yhteistyön kehittäminen vanhustyön harjoittelupaikkojen kanssa ja positiivisempi julkinen keskustelu koulussa.

Kehittämisprojektin kirjallinen osuus on tulossa luettavaksi kesäkuussa.

Teksti

Hanna Salomäki
Sairaanhoitaja
Gerontologisen asiantuntijuuden YAMK-opiskelija
Turun AMK

Sini Eloranta
Yliopettaja
Turun AMK