Terveysalan opiskelijat kokevat virtuaalipelit hyödyllisiksi opetuksessa
Virtuaalitodellisuuden (VR) hyödyntäminen opetuksessa antaa opiskelijoille erilaisen lähestymistavan oppimiseen ja VR-pelien pelaaminen monelle uudenlaisen kokemuksen. Turun ammattikorkeakoulun sairaanhoidon opetuksessa lähdettiinkin suunnitelmallisesti lisäämään VR-pelejä osaksi oppimista.
VR-pelit sisällytettiin osana sairaanhoitajaopiskelijoiden hoitotyön opintojaksoja, kuten sisätauteja, nestehoitoa ja lasten hoitotyötä. Turun ammattikorkeakoulussa Sun hyvä elämä -klinikalla harjoittelua tekevät opiskelijat ohjasivat VR-pelien käytössä ensimmäisen ja toisen vuoden sairaanhoitajaopiskelijoita. Pilotointi ja kysely tehtiin syksyn 2023 ja kevään 2024 aikana.
Kyselyn mukaan terveysalan opiskelijat ovat kokeneet VR-pelien käytön opetuksessa pääosin positiivisena. Kyselyyn vastasi 117 opiskelijaa, joista 94 prosenttia oli sairaanhoitajaopiskelijoita.
Suosituimmat pelit olivat hankkeissa kehitetyt VR-pelit, kuten Alice’s Hospital Journey, lääkejakelu sekä verensiirron toteuttaminen. Mukana oli myös Duodecimin kehittämät VR-pelit elvyttämisestä ja päivystystilanteet kotihoidossa.
VR-pelit toimivat hyvin opetuksen tukena
Suurin osa opiskelijoista kokivat, että VR-pelit olivat opettavaisia ja pelin sisältö tuki oppimista. Jokseenkin samaa mieltä asiasta oli 45,3 prosenttia ja täysin samaa mieltä olevia opiskelijoita 14,5 prosenttia.
Opiskelijat mainitsivatkin kyselyssä, että VR-pelit paransivat heidän käytännön taitojaan ja auttoivat heitä valmistautumaan paremmin kliinisiin harjoitteluihin.
- ”VR-peli toi oppimani asiat käytäntöön, ja tuntui, että ymmärsin opetellut asiat paremmin, kun peli havainnollisti nämä.”
- ”Se oli erilainen oppimiskokemus kuin muut, ja siitä jäi hyvin mieleen asioita.”
- ”Omassa kuplassa pelin sisällä pääsee hyvin keskittymään tehtävään ja oppimiseen.”
Pelien käytössä jonkin verran teknisiä haasteita
VR-pelejä pelatessa koettiin teknisiä haasteita, kuten VR-lasien epämukavuutta ja pelien toimimattomuutta. Osa koki lasien käyttöön liittyvän pahoinvointia, huimausta ja päänsärkyä.
Vastaajista 23,9 prosenttia tarvitsi teknistä tukea VR-pelien pelaamisessa, mutta 36,8 prosenttia koki oppivansa VR pelien käytön nopeasti.
- ”Lasit painoivat, ja pelin pelaaminen aiheutti pahoinvointia.”
- ”Alkuun pääseminen ja pelin löytäminen oli hankalaa.”
- ”VR-laseista tulee helposti pyörryttävä olo. Lisäksi ei välttämättä aina tiedä, miten pelissä tulee seuraavaksi toimia.”
Tulevaisuudessa VR-pelien käyttöä jatketaan osana terveysalan koulutusta
Suurin osa opiskelijoista oli täysin samaa mieltä siitä, että he ovat kiinnostuneita käyttämään VR-pelejä jatkossakin. Avoimissa kommenteissa toivottiin, että VR-pelien käyttöä lisättäisiin tulevaisuudessa, ja he uskoivat pelien olevan olennainen osa modernia terveysalan koulutusta.
Kyselyyn vastanneet kokivat myös, että VR-pelien lisääminen osana opetusta tekisi oppimisesta mielenkiintoisempaa ja interaktiivisempaa.
- ”Todella onnistunut pelikerta sekä koko rastikierros. Mahtavaa opiskelua ja erilaista opetusta!”
- ”Olisi varmasti todella mukavaa vaihtelua ja motivoi eri lailla kuin normaali etä- tai lähiopetus.”
- ”VR-tarjoaa valtavasti mahdollisuuksia opetukseen. Hyvä alku VR:n kanssa, mutta lisää kehitystä tarvitaan.”
Yhteenvetona voidaan todeta, että VR-pelit tarjoavat innovatiivisen ja tehokkaan tavan tukea terveysalan opiskelijoiden oppimista, vaikka teknisiä parannuksia tarvitaan edelleen. Teknologia kehittyy huimalla vauhdilla, ja tulevaisuudessa onkin tarkoitus hyödyntää erilaisten teknologioiden tarjoamia mahdollisuuksia.
Teksti:
Sirpa Nikunen
Lehtori, THM
Sairaanhoidon osaamisalue
Turun AMK
Marika Leppänen
Päätoiminen tuntiopettaja, sh (YAMK), väitöskirjatutkija
Sairaanhoidon osaamisalue
Turun AMK