Virtuaalitodellisuuden käyttö luo mielekkäitä oppimiskokemuksia

24.06.2021

Terveysalan koulutus on ottanut käyttöön virtuaalitodellisuuden tekniikoita erityisesti viimeisen vuosikymmenen aikana. Simulaatioharjoituksissa virtuaalitodellisuuden hyödyntäminen on oiva menetelmä harjoitella haastavia tilanteita turvallisesti. Se mahdollistaa todentuntuisten tilanteiden kokemisen.

Todellisia tai kuvitteellisia ympäristöjä voidaan simuloida virtuaalitodellisuuden avulla, jolloin luodaan kuvitteellinen ympäristö teknologian keinoin. Virtuaalitodellisuudessa aistiärsykkeitä korvataan tietokoneella toteutettujen illuusioiden muodossa. Esimerkkejä erilaisista mahdollisuuksista on monia.

Virtuaalitodellisuutta voidaan hyödyntää sairaanhoitajakoulutuksessa esimerkiksi virtuaalilasien eli VR-lasien, 3D-alustojen ja virtuaalisten potilassimulaattorien avulla. Virtuaalilaseja voidaan käyttää esimerkiksi harjoitellessa keuhkojen tarkkailua. 3D-alustojen avulla on mahdollista tutustua sairaanhoitajan työhön erilaisissa ympäristöissä, ja virtuaaliset potilassimulaattorit voivat puolestaan perehdyttää esimerkiksi naisen raskauden seurantaan ja hoitoon.

Virtuaaliset simulaatiot hyvä lisä opetussuunnitelmiin

Opiskelijat ovat kokeneet uusien asioiden opettelun virtuaalitodellisuudessa vähemmän pelottavaksi kuin perinteisin menetelmin tai työelämässä. Toisaalta tutkimusten mukaan virtuaalitodellisuuden hyödyntäminen ei välttämättä sovi kaikille opiskelijoille erilaisten oppimistyylien vuoksi. Virtuaalisten simulaatioiden on koettu olevan hyvä lisäys opetussuunnitelmiin, mutta niiden ei pitäisi kokonaan korvata perinteisiä simulaatioita.

Virtuaalitodellisuuden mahdollisuuksien soveltaminen simulaatioympäristöissä voi vähentää potilasvahinkoja.

Terveysalaa koskettavat haasteet, kuten väestön ikääntyminen ja samanaikainen hoitohenkilökunnan resurssien vähentyminen, vaikuttavat terveysalan opiskelijoiden harjoittelujaksojen määrään niitä vähentävästi ja sen myötä terveysalan koulutukseen. Koulutuksen sekä työelämän tueksi voidaan kehittää näihin haasteisiin vastaavia menetelmiä ja välineistöä nykyteknologian avulla.

Virtuaalitodellisuuden eri mahdollisuuksien soveltaminen laajasti simulaatioympäristöissä voi vähentää potilasvahinkoja merkittävästi. Esimerkiksi kädentaitojen, vuorovaikutuksen ja ongelmanratkaisukyvyn kehittyminen virtuaalisten simulaatioharjoitusten myötä vähentää virheitä tositilanteissa.

Mukaansatempaava ja todentuntuinen kokemus

Virtuaalitodellisuuslaseja eli VR-laseja käytetään virtuaalitodellisuuden toteuttamiseen, ja niitä voidaan käyttää älypuhelimeen tai tietokoneeseen liitettynä. VR-lasien yhdistäminen tietokoneeseen luo käyttäjälle virtuaalimaailman todentuntuisempana, sillä tietokone tunnistaa käyttäjän liikkeet ja sijainnin. Virtuaalilaseilla mahdollistetaan potilaan tilan yksityiskohtainen ja välitön seuranta.

Virtuaalialustat mahdollistavat sairaanhoitajan työtehtävien harjoittelun virtuaalisessa sairaalaympäristössä.

VR-laseja voidaan käyttää myös 360-videoiden katsomiseen. 360-videot ovat osa virtuaalitodellisuutta, jossa vain video eli kuva liikkuu. Käyttäjä ei siis pysty itse liikkumaan, kuten peleissä. Virtuaalialustat sopivat myös harjoitusten suorittamiseen virtuaalitodellisuutta hyödyntämällä. 3D-virtuaalialustat mahdollistavat sairaanhoitajan työtehtävien harjoittelun ja toteuttamisen virtuaalisessa sairaalaympäristössä.

Virtuaalitodellisuus voidaan kokea eri tavoin. Aisteihin perustuen luodaan mukaansatempaavin ja todentuntuisin kokemus. Tällöin käyttäjä kokee virtuaalitodellisuuden esimerkiksi virtuaalilasien avulla ja aistii näkemänsä todentuntuisesti. Virtuaalinen ympäristö saadaan aikaan myös projektioimalla eli sijoittamalla kuva seinälle. Näin luodaan kuvitteellinen ympäristö, jossa kuva mukautuu käyttäjän liikkeiden mukaisesti.

Tietokonepohjaiset virtuaalipelit tarjoavat puolestaan kahta edellä mainittua vähemmän todentuntuisen kokemuksen. Tietokoneella virtuaalitodellisuutta voidaan hyödyntää erilaisten 3D-pelien muodossa.

Virtuaalitodellisuus sairaanhoitajakoulutuksessa

Virtuaalitodellisuudessa opiskelijat eivät harjoittele oikeilla potilailla vaan keinotekoisesti luoduilla virtuaalipotilailla tai interaktiivisilla nukeilla. Teknologiaa hyödyntämällä opiskelu onnistuu opiskelijoilta omaan tahtiin ja asioita voidaan harjoitella toistuvasti, ilman konkreettista opettajien läsnäoloa opetustilanteessa.

Virtuaalitodellisuuden käyttö sairaanhoitajakoulutuksessa on resurssitehokkaampaa, kun esimerkiksi suuria opetustiloja tai kalliita hoitovälineitä ei tarvita. Virtuaalitodellisuuden yhdistäminen perinteiseen simulaatioon on opiskelijoille mielekäs ja mieleenpainuva oppimismenetelmä.

Virtuaalitodellisuudessa tapahtumat voidaan toistaa tarvittaessa ja kehittää erilaisia toimintamalleja.

Kuvitellaanpa vaikka tilanne, jossa olet töissä päivystyksessä ja on tapahtunut suuronnettomuus. Olet vastavalmistunut sairaanhoitaja, etkä ole ollut vastaavassa tilanteessa aikaisemmin tai koe omaavasi riittäviä valmiuksia tilanteessa toimimiseen. Virtuaalitodellisuudessa vastaavanlaista tilannetta voidaan harjoitella turvallisesti ja harjoitus kehittää osaamista oikeaa tilannetta varten. Virtuaalitodellisuudessa tapahtumat voidaan toistaa tarvittaessa ja kehittää erilaisia toimintamalleja.

Sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemukset virtuaalitodellisuuden käytöstä simulaatioharjoituksissa ovat olleet pääosin positiivisia. Virtuaaliset simulaatioharjoitukset lisäävät sairaanhoitajaopiskelijoiden mielenkiintoa opiskeltavaan aiheeseen. Virtuaalitodellisuus on oppimisympäristönä mukaansatempaava ja mahdollistaa todentuntuisten tilanteiden kokemisen.

Tutustu Riikka Mörskyn, Jasmine Pitkäsen ja Nelli Poutiaisen opinnäytetyöhön: Virtuaalitodellisuus simulaatioympäristössä sairaanhoitajakoulutuksessa – kuvaileva kirjallisuuskatsaus.

Opinnäytetyön toimeksiantajana oli 360ViSi – Interactive 360° video simulation -hanke.

 

Lähteet

Bai, X.; Duncan, B.; Horowitz, B.;  Graffeo, J.; Glodstein, S. & Lavin, J. 2012. The Added Value of 3D Simulations in Healthcare Education. International Journal of Nursing Education. Vol 4, No 2. Viitattu 16.12.2020 https://web-b-ebscohost-com.ezproxy.turkuamk.fi/ehost/detail/detail?vid=3&sid=08de9cff-9642-4699-9e0f-a56281aca934%40pdc-v-sessmgr01&bdata=JnNpdGU9ZWhvc3QtbGl2ZQ%3d%3d#AN=104394663&db=ccm

Chia, P. 2013. Using a Virtual Game to Enhance Simulation Based Learning in Nursing Education. Singapore Nursing Journal. Vol 40, No 3 Viitattu 16.12.2020 https://www.researchgate.net/profile/Pauline_Chia/publication/303146066_Using_a_virtual_game_to_enhance_simulation_based_learning_in_nursing_education/links/585b7f9108ae6eb8719c0484/Using-a-virtual-game-to-enhance-simulation-based-learning-in-nursing-education.pdf

Dufva, P. & Laine, H. 2018. 7 kysymystä virtuaalitodellisuudesta. Viitattu 16.12.2020  http://virtual.outdoorsfinland.com/2018/03/7-kysymysta-virtuaalitodellisuudesta/

Foronda, C; Hudson, K. & Budhathoki, C. 2017. Use of Virtual Simulation to Impact Nursing Students’ Cognitive and Affective Knowledge of Evidence-Based Practice. World Evid Based Nurs. Vol 14, No 2. Viitattu 16.12.2020 DOI: 10.1111/wvn.12207

Hardie, P.; Darley, A.; Carrol, L.; Redmond, C.; Campbell, A. & Jarvis, S. 2020. Nursing & Midwifery students’ experience of immersive virtual reality storytelling: an evaluative study. BMC Nursing. Viitattu 16.12.2020 https://web-a-ebscohost-com.ezproxy.turkuamk.fi/ehost/pdfviewer/pdfviewer?vid=9&sid=046deb05-f55f-428c-9f48-61ba688ac136%40sdc-v-sessmgr01

Hirvikoski, T.; Erkkilä, L.; Fred, M.; Helariutta, A.; Kurkela, I.; Pöyry-Lassila, P.; Saastamoinen, K.; Salmi, A, & Äyväri, A. 2020. Digitaalisten oppimisympäristöjen kehittäminen hyvinvointiteknologian avulla. Laurea-julkaisut. Vol 143. Viitattu 16.12.2020 https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/345072/CCO_HankaniemiYm.pdf?sequence=2

Jeong, S. & Lee, K-O. 2019. The Emergence of Virtual Reality Simulation and It’s Implications for Nursing Profession. Korean J Women Health Nurs. Vol 25, No 2. Viitattu 16.12.2020 https://web-a-ebscohost-com.ezproxy.turkuamk.fi/ehost/pdfviewer/pdfviewer?vid=3&sid=8f68a1ae-6d5c-49de-b961-3bd43fa9d8a8%40sdc-v-sessmgr03

Koivisto, J-M. 2019. Simulaatiopelit ja virtuaalitodellisuus potilasturvallisuuden edistäjinä. HAMK Unlimited Journal. Viitattu 16.12.2020 https://unlimited.hamk.fi/hyvinvointi-ja-sote-ala/simulaatiopelit-virtuaalitodellisuus-potilasturvallisuus/#.X7O662gzY2w

Liaw,S.; Sally Wai-Chi.; Fun-Gee.; Shing Chuan. & Chiang 2014. Comparison of virtual patient simulation with mannequin-based simulation for improving simulation performances in assessing and managing clinical deterioration: Randomized trial. Journal of Medical Internet Research. Vol 16, No 9 Viitattu 16.12.2020 DOI: 10.2196/jmir.3322

Valler-Jones, T.; Meechan, R. & Jones, H. 2011. Simulated practice- a panacea for heatlh education? British Journal of Nursing. Vol 20, No 10. Viitattu 16.12.2020 DOI: 10.12968/bjon.2011.20.10.628

 

Teksti

Riikka Mörsky
Sairaanhoitajaopiskelija
Turun AMK

Jasmine Pitkänen
Sairaanhoitajaopiskelija
Turun AMK

Nelli Poutiainen
Sairaanhoitajaopiskelija
Turun AMK

Tuuli Paija
Päätoiminen tuntiopettaja
Turun AMK