Pandemia hidasti, mutta ei pysäyttänyt Moment-hanketta

29.04.2021

Moment-hankkeen tarkoituksena on suunnitella ja toteuttaa jatkokoulutusohjelma, jonka avulla pyritään parantamaan mongolialaisten sairaanhoitajien tietotaitoa mielenterveys- ja päihdehoitotyöstä. Hanke on edennyt hyvällä tahdilla, vaikka pandemia on tuonut siihen haasteita.

Moment on EU:n Capacity Building -ohjelmasta rahoituksensa saava kehittämishanke, joka kestää tämän vuoden loppuun. Sen tavoitteena on

  • edistää hoitoalan opettajien opetustaitoja mielenterveystyön alueella
  • uudistaa opetustiloja ja -välineitä
  • kohentaa sairaanhoitajien kliinisiä taitoja mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
  • nostaa sairaanhoitajien yhteiskunnallista ja ammatillista statusta
  • synnyttää kansainvälisiä ammatillisia yhteyksiä niin opetuksen kuin hoitotyönkin alueella
  • vähentää mielenterveysongelmien aiheuttamaa stigmaa.

Hankkeessa toteutetaan neljään moduuliin jakautuva jatkokoulutusohjelma, joka käsittelee mielenterveys- ja päihdehoitotyötä. Ensimmäiseen ohjelmaan valitaan 12 opiskelijaa. Jatkossa ohjelmaa kehitetään opiskelijoiden antaman palautteen perusteella. Hankkeessa tehdään myös hoitotyön ja opetuksen tutkimusta.

Turun AMK:sta hankkeessa työskentelevät yliopettajat Mari Lahti ja Heikki Ellilä, lehtori Joonas Korhonen, koulutusvastaava Mari Berglund sekä hankesuunnittelija Arina Kiseleva. Hanketta johtaa Essex University UK ja sen professori Fiona Nolan. Lisäksi mukana ovat alankomaalainen Utrecht University of Applied Sciences, Mongolian kansallinen lääketieteellinen yliopisto, Enerelin lääketieteellinen instituutti sekä Etugen yliopisto. Liitännäispartnereita (associate partner) ovat Mongolian sairaanhoitajaliitto, South London and Maudsley NHS Foundation Trust, London South Bank University ja Suomen Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL).

Hanke alkoi lupaavasti

Hakkeemme alkoi loppuvuodesta 2018. Se eteni alun vaikeuksien jälkeen hyvällä tahdilla eteenpäin kahden Mongoliassa ja yhden Lontoossa toteutuneen hankekokouksen siivittämänä. Mongoliassa osallistuimme hoitotyön konferenssiin, kävimme sairaaloissa ja oppilaitoksissa ja neuvottelimme näiden edustajien ja Mongolian ja terveys- ja opetusministeriön edustajien kanssa. Lisäksi olimme tutustuimme mongolialaiseen kulttuuriin ja osallistuimme meidän kunniaksemme järjestettyihin juhliin.

Seuraavassa vaiheessa tarkoituksena oli aloittaa järjestelyt mongolialaisten opiskelijoiden Euroopan opintokäyntejä varten. He olivat tulossa myös Turkuun. Tavoitteena oli tarjota monipuolinen katsaus sekä AMK:n opetukseen, innovaatiopedagogiikkaan että psykiatriseen hoitotyöhön Tyks Psykiatrian vieraana. Lisäksi olimme aloittaneet jatkokoulutusohjelman opintosuunnitelman toteuttamiseksi ja suunnittelimme opintojaksoja yhdessä eurooppalaisten partnereidemme kanssa.

COVID-19 tuli kylään pyytämättä

Keväällä 2020 iski COVID-19 ja kaikki vierailut piti peruuttaa. Face-to-face-kokoontumiset siirtyivät Zoom- ja Teams-alustoille. Samaan aikaan hankkeen vetovastuussa olevan Essexin yliopiston professori aikoi vaihtaa työnantajaansa ja koko hankkeen tulevaisuus näytti varsin epävarmalta. Näihin kaikkiin muutoksiin sopeutuminen vaati paljon luovuutta ja joustoa.

Kokemuksesta tiesimme, miten tärkeinä mongolialaiset kumppanimme pitivät henkilökohtaisia tapaamisia, ja asiat olivat tuntuneet menevän eteenpäin juuri tapaamisten ansiosta. Kulttuurierojen ollessa mittavat on toisten tilannetta mahdollisuus ymmärtää paremmin paikan päällä. Nyt asiantila oli kuitenkin sellainen kuin oli, emmekä voineet sille mitään. Tässä tilanteessa hankkeen vetäjän rooli korostui. Heidän epävarma tilanteensa ei voinut olla vaikuttamatta omaan työskentelyymme.

Jatkoaikaa toivotaan

Olemme opetelleet toimimaan digitaalisilla alustoilla ja korvanneet opintokäyntejä virtuaaliluennoilla ja workshopeilla. Hanke on selvästi myöhässä, mutta on edelleen epävarmaa, anotaanko hankkeelle jatkoaikaa rahoittajalta. Itse emme voi paljonkaan vaikuttaa tähän, sillä se on hankkeen johtajan ja koordinoivan yliopiston vastuulla.

Hankkeen mahdollinen lisäaika saattaa aiheuttaa myös ongelmia resurssien jaossa eri partnereiden välillä. Tällä hetkellä uutta opetussuunnitelmaa rakennetaan ja toteutetaan moduuli kerrallaan. Moduulit sisältävät luentoja, seminaareja ja ryhmätöitä. Pyrimme sisällyttämään ohjelmaamme myös elementtejä innovaatiopedagogiikasta.

Olemme yrittäneet soveltaa innovaatiopedagogiikan periaatteita opetuksessa, jonka olemme siirtäneet kokonaan sähköisille alustoille. Olemme antaneet opiskelijoille mietittävää ja tehtäviä etukäteen. Omia aihealueitamme ovat olleet tähän mennessä ”Motivoiva haastattelu” ja ”Sairaanhoitajan rooli psykiatrisen avohoidon toteuttajana”. Opetus on sisältänyt case-työskentelyä.

Antoisaa mutta uuvuttavaa työskentelyä

Aikaerojen takia eurooppalaisten opettajien luennot pidetään mongolialaisille opiskelijoille alkuillasta, jolloin Euroopassa on aamupäivä. Opiskelijat ovat kuitenkin päässeet hyvin mukaan verkon kautta. On ollut hämmentävää huomata, että moni opiskelija asuu ja opiskelee jurtassa.

Työskentely opiskelijoiden kanssa on itsessään ollut antoisaa, mutta samalla myös hyvin väsyttävää. Kukaan opiskelijoista ei tunnu ymmärtävän englantia ja joudumme turvautumaan tulkkaukseen. Myös käydyt keskustelut on pitänyt tulkata. Tämä uuvuttaa. Opiskelijat ovat ”vauhtiin” päästyään olleet hyvinkin aktiivisia, ja joskus keskustelua on voinut olla vaikea keskeyttää. Kulttuurierot ovat tulleet esille niin opetuksessa kuin hoitotyön toteuttamisessakin. Psykiatrinen hoitotyö on Mongoliassa hyvin sairaalakeskeistä ja käyttämämme termit ovat voineet olla outoja sairaanhoitajille.

Toisaalta digitaalisuus on mahdollistanut paljon tiivistä yhteydenpitoa, vaikka siinä omat haasteensa onkin. Tapaamiset, kokoukset ja koulutukset sujuvat hitaasti, koska kaikki sanomamme käännetään ja koko dialogi tapahtuu tulkin kautta.

Kaikista kohtaamistamme vaikeuksista ja hidastuksista huolimatta hanke tullaan viemään loppuun. Olemme jo alkaneet hahmotella uutta mahdollisuutta projektille, jonka fokus voisi olla psykiatrisen avohoidon kehittäminen Mongoliassa.

Lue lisää

Tutustu Moment-hankkeeseen sen verkkosivuilla, jonne pääset tästä linkistä. Turun AMK:n hankesivuille pääset tästä linkistä.

Julkaisimme joulukuussa 2020 blogikirjoituksen, jossa kerroimme Covid-19 -pandemian vaikutuksesta MEGA Erasmus Capacity building -hankkeen etenemiseen. Hanke tähtää Etelä-Afrikan ja Sambian nuorten mielenterveystyön kohentamiseen. Voit lukea tekstin täällä.

Teksti

Heikki Ellilä
Yliopettaja
Turun AMK

Mari Lahti
Yliopettaja
Turun AMK

Joonas Korhonen
Lehtori
Turun AMK

Mari Berglund
Lehtori
Turun AMK

Arina Kisaleva
Suunnittelija
Turun AMK

Mielenterveyden edistäminen -tutkimusryhmä