Pelastajille valmiuksia kehitysvammaisten kohtaamiseen

Kommunikaatio kehitysvammaisen henkilön kanssa koetaan usein haasteelliseksi verbaalisen kommunikoinnin vaikeuksien vuoksi. Yhteisymmärryksen luomiseksi tarvitaan toimivia kommunikointi- ja vuorovaikutustaitoja. Opinnäytetyössä tuotettiin koulutusmateriaalia, joka sisältää pelastajille suunnattuja käytännönläheisiä harjoituksia.
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli kartoittaa, millaisilla keinoilla kommunikointia voidaan edistää kehitysvammaisten kanssa. Työn tavoitteena oli sujuvoittaa ammattilaisten ja kehitysvammaisten välistä kommunikaatiota haastavissa tilanteissa.
Kirjallisuuskatsauksen pohjalta luotiin pelastajille suunnattua, kehitysvammaisten kohtaamista tukevaa koulutusmateriaalia osana Turun ammattikorkeakoulun koordinoimaa kansainvälistä Inclusive Emergency -hanketta. Hankkeen tavoitteena on edistää pelastajien taitoja kohdata kehitysvammaisia henkilöitä haastavissa tilanteissa.
Tämä opinnäytetyö oli toinen osa suomalaisten luomaa koulutusmateriaalia. Keväällä 2020 kehitetty oppimateriaalin ensimmäinen osa sisälsi kirjallisuuskatsauksen pohjalta luotua kehitysvammaisuuden määritelmää sekä vuorovaikutusta kehitysvammaisen kanssa käsittelevää oppimateriaalia. Oppimateriaalin ensimmäinen osa pilotoitiin syksyllä 2020, ja pilotointiin osallistuneet Varsinais-Suomen pelastuslaitoksen jäsenet toivoivat lisää käytännön harjoituksia kehitysvammaisten henkilöiden kohtaamisesta.
Onnistunut kohtaaminen joustavaa lähestymistapaa hyödyntäen
Kehitysvammaisen henkilön kanssa kommunikoidessa on tärkeää suosia joustavaa lähestymistapaa. Se tarkoittaa henkilön kommunikaatiokeinoihin sopeutumista ja kykyä sopeuttaa kommunikaation taso sellaiseksi, että kehitysvammainen henkilö kykenee ymmärtämään ja ilmaisemaan itseään vuorovaikutustilanteessa.
Haastava käyttäytyminen on älyllisesti kehitysvammaisten keskuudessa yleistä, ja siksi kaikkien kehitysvammaisia kohtaavien tulisikin hallita erilaisia kommunikointikeinoja. On myös todettu, että kehitysvammaisten kokemat epämiellyttävät tilanteet saattavat aiheuttaa haastavaa käytöstä.
Haastavan käyttäytymisen ehkäisemiseksi on tärkeää ennakoida tilanteita sekä selvittää haastavan käyttäytymisen taustalla olevia tekijöitä. Kuvakortit ovat yksi menetelmä kommunikoinnin selkeyttämiseksi. Puheen ja kuvakorttien tukena on tärkeää käyttää myös muita kommunikoinnin keinoja, kuten esimerkiksi eleitä, ilmeitä, ja äänenpainoja.
Käytännöllistä koulutusmateriaalia pelastajille
Opinnäytetyön pohjalta tuotettiin koulutusmateriaalia, joka sisältää pelastajille suunnattuja käytännönläheisiä harjoituksia. Oppimistilanteet on pyritty luomaan madollisimman realistisiksi, ja opinnäytetyössä on hyödynnetty Varsinais-Suomen pelastuslaitoksen ammattiosaamista.
Kirjallisuuskatsauksen perusteella todettiin, että simulaatio on toimiva oppimismenetelmä kommunikaatiotaitojen edistämiseksi. Pelastajan ja kehitysvammaisen henkilön kommunikoinnin tukemiseksi luotiin kolme erilaista simulaatiota sekä neljä toisistaan eroavaa kuvakorttia, jotka sisältävät yhteensä 30 kuvaa.
Kuvakortteja voidaan hyödyntää kommunikoinnissa, ja niiden tavoitteena on saada kehitysvammainen ymmärtämään toimintaohjeet ja toimimaan niiden mukaisesti. Kuvakorteissa on pyritty huomioimaan niiden selkeys ja helppokäyttöisyys.
Simulaation aiheina ovat evakuointitilanne kehitysvammaisten toimintakeskuksessa, palotarkastus kehitysvammaisen asunnossa sekä liikenneonnettomuus. Tilanteissa harjoitellaan toimimista erilaisissa ympäristöissä, joissa haasteina ovat esimerkiksi kehitysvammaisen aistiherkkyys, liikkumisen ja kommunikoinnin rajoitukset sekä vaihteleva toimintakyky. Simulaatiotilanteisiin saadaan näyttelijöiksi vapaaehtoisia kehitysvammaisia henkilöitä, joiden kanssa pelastajat pääsevät harjoittelemaan vuorovaikutustaitojaan.
Hankkeen seuraavat vaiheet
Koulutusmateriaalin kansainvälinen pilotointi on vielä kesken. Syksyllä 2021 hankkeen yhteistyökumppanit testaavat tuotettua koulutusmateriaalia, ja verkko-oppimisalustan sekä oppimateriaalin kehittäminen jatkuu pelastustyöntekijöiden palautteen avulla. Pilotointiin osallistuu myös Varsinais-Suomen pelastuslaitoksen henkilöstöä.
Erasmus+-rahoitteinen Inclusive Emergency -hankkeen pelastajille suunnattu verkko-oppimisalusta ja oppimateriaali julkaistaan kokonaisuudessaan toukokuussa 2022 viidellä eri kielellä.
Lue lisää hankkeesta:
Teksti
Jasmiina Savila
Sairaanhoitajaopiskelija
Turun AMK
Milena Stefaniak
Sairaanhoitajaopiskelija
Turun AMK
Tuija Leinonen
Yliopettaja
Turun AMK